Projekt został nagrodzony Złotym Spinaczem 2012 w kategorii CSR
Tytuł:
Każdy pluszak to historia
Autor:
Telma Group Communications dla IKEA Łódź, przy współpracy z DBS Media i studiem nagrań Noize Point
„Dawno, dawno temu”… czytaliśmy bajki. To one ukształtowały naszą wyobraźnię, wrażliwość, pokazywały wzorce zachowań. Dziś za często włączamy maluchom telewizor lub komputer i odchodzimy do własnych spraw. A przecież to właśnie wspólne czytanie bajek to najlepszy i najprzyjemniejszy sposób na kształtowanie wartości, w zgodzie z którymi będą później żyć dzieci. Wierząc w prawdziwość tego stwierdzenia, chcieliśmy wrócić do pięknej tradycji słuchania bajek. Dzieciom – przedstawić fascynujący świat bajkowych bohaterów, którzy kierują się najcenniejszymi wartościami. Rodzicom – przypomnieć, jak ważną rolę odgrywają bajki w procesie kształtowania wartości, wyobraźni i wrażliwości małego człowieka. Rodzicom i dzieciom – powiedzieć, że są tacy, którzy w trudnych chwilach potrzebują bajkowego bohatera. I tak, nie za górami, nie za lasami, tylko w samym centrum Polski powstał pomysł na projekt – „Każdy pluszak to historia”.
Cel projektu, czyli przepowiednia dobrej wróżki
Głównym celem projektu było zaangażowanie lokalnej społeczności w zbiórkę nowych pluszaków dostępnych w IKEA na rzecz dzieci z regionu łódzkiego, wymagających interwencji pogotowia. Aby zwiększyć zainteresowanie łodzian, znani mieszkańcy, m.in. Prezydent Hanna Zdanowska, muzycy zespołu Blue Cafe, poseł John Godson, napisali i nagrali bajki, do których inspiracjami były pluszaki ze sklepu IKEA. Projekt „Każdy pluszak to historia” pokazuje, jaką rolę może odegrać public relations w kształtowaniu i wdrażaniu polityki CSR firmy. Dzięki działaniom public relations, akcja IKEA Łódź osiągnęła pięciokrotnie lepszy rezultat niż w latach poprzednich. Co wpłynęło na ten sukces? Zaangażowanie lokalnej społeczności i uwzględnienie jej potrzeb.
Grupa docelowa – mieszkańcy stumilowego lasu
Projekt był skierowany do mieszkańców Łodzi i okolicznych miejscowości znajdujących się w pobliżu sklepu IKEA, klientów i pracowników IKEA, opiniotwórczych łodzian, przedstawicieli lokalnych władz i środowiska biznesowego, lokalnych mediów. Beneficjentem projektu była Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego, za której pośrednictwem pluszaki trafiły do dzieci.
I etap – Łoś, Brokuł czy Żyrafa?
Realizację projektu rozpoczęliśmy 23 listopada 2011 roku, wysyłką do znanych
i cenionych łodzian listu intencyjnego z prośbą o przyłączenie się do projektu wraz ze zdjęciami pluszaków IKEA. Aktorów, muzyków, polityków, sportowców, dziennikarzy poprosiliśmy o napisanie bajek i nagranie ich w studiu w Łodzi. Pierwsze, entuzjastyczne zgłoszenia do projektu wpłynęły już kilkadziesiąt minut po wysłaniu maila. Osoby, do których się zgłosiliśmy prosiły o szczegóły dotyczące pluszaków i dopytywały, czy można łączyć losy kilku pluszowych bohaterów. Do projektu chętnie dołączyli także szefowie łódzkich mediów, nie widząc w nim aspektów komercyjnych. Warto podkreślić, że zaproszeni goście, mimo swoich licznych obowiązków, poświęcili swój czas na stworzenie bajki
i nagranie jej zaledwie kilka dni od otrzymania od nas propozycji współpracy.
II etap – Jak wydobyć z siebie głos Sowy Mądrej Głowy?
Nagrania odbywały się przez cztery dni w studiu Noize Point w Łodzi. Znani aktorzy, muzycy, sportowcy i politycy ze spisaną bajką, czasem nawet ręcznie na kartce papieru, ćwiczyli dykcję przed nagraniem. Wszyscy uczestnicy projektu byli bardzo zaangażowani – wiele historii pluszaków dotyczyło tak naprawdę historii z ich życia. Zespól Blue Cafe napisał swoją bajkę w trasie promocyjnej, poseł John Godson, mimo wcześniejszej odmowy spowodowanej obowiązkami służbowymi, jak tylko dowiedział się, że obrady sejmu będą skrócone, poinformował o chęci uczestnictwa w projekcie. Aktorzy byli w swoim żywiole – Bronisław Wrocławski i Marieta Żukowska zachwycili interpretacją, choć nawet u nich nie obyło się bez dubli. Dominika Gawęda i Paweł Rurak-Sokal z zespołu Blue Cafe szlifowali każdą wypowiedź Sowy Mądrej Głowy i jej przyjaciół. Bohater bajki Jana Tomaszewskiego – Miś Jaś był oczywiście wielbicielem piłki nożnej, a medalista olimpijski Artur Partyka w swojej bajce, w której występował między innymi pluszowy Pan Brokuł z IKEA, zachęcał do zdrowego sposobu odżywiania się i uprawiania sportu. Do zaproszonych do projektu gości dołączyła także kierownik IKEA Łódź Magdalena Rozengart oraz Beata Pelc, która zwyciężyła
w konkursie na najlepszą bajkę, ogłoszonym wśród pracowników IKEA Łódź i ich dzieci. W sumie powstało 25 bajek o misiach, słoniach, łosiach, krokodylach, myszkach, a nawet brokułach, rzodkiewkach i marchewkach i innych pluszakach, które w swoim asortymencie ma IKEA. Nagraniom towarzyszyły łódzkie media, które informowały o projekcie i czekającym na łodzian audiobooku.
III etap – Misja Dzielnej Marchewki, Skarpetkowego Łosia i Skrzydlatej Żaby
W wyjątkowy dzień – Mikołajki, audiobook miał swoją premierę. Wszystkie nagrania umieszczone zostały na specjalnie stworzonej na tę okazję stronie www.pluszakidzieciaki.pl, gdzie oprócz bajek, można było znaleźć informację o całym projekcie, zbiórce pluszaków oraz globalnej akcji IKEA „1 euro to majątek”. Bajki można było odsłuchać bezpośrednio na stronie, bądź ściągnąć całego audiobooka. Ponieważ zainteresowanie projektem oraz bajkami wśród lokalnej społeczności, w tym mediów, było bardzo duże, zdecydowaliśmy się wydać limitowaną edycję płyt „Każdy pluszak to historia”. Otrzymali ją klienci IKEA, którzy w przedświąteczny weekend przekazali nowego pluszaka kupionego w IKEA na rzecz chorych i poszkodowanych w wypadkach dzieci.
Podsumowanie, czyli szczęśliwe zakończenie
Projekt „Każdy pluszak to historia” osiągnął wyznaczone cele. W sumie udało się zebrać 1 615 pluszaków, czyli pięciokrotnie więcej niż w poprzednim roku. Była to największa liczba pluszaków zebrana we wszystkich sklepach IKEA w Polsce w grudniu i listopadzie 2011 r. (w każdy z nich także odbywała się zbiórka na lokalny cel). O projekcie i jego efektach pisały wszystkie najważniejsze media lokalne, co przełożyło się na 5 relacji w telewizji, 13 publikacji w prasie oraz 62 materiały w Internecie w okresie od 2.12.2011 do 3.01.2012 r. Strona www.pluszakidzieciaki.pl, na której znajdowały się bajki, cieszyła się dużym powodzeniem. W sumie zanotowano 4 500 pobrań całego audiobooka, nie licząc bajek odsłuchanych bezpośrednio na stronie.
Projekt „Każdy pluszak to historia”, który odbił się w Łodzi szerokim echem, spełnił zakładane cele, a zaangażowanie lokalnej społeczności nawet przewyższyło oczekiwania organizatorów (stąd wydanie limitowanej edycji płyt, która nie była przewidziana przy początkowych założeniach).
Szczęśliwe zakończenie całej akcji, którą prowadzi IKEA Łódź, nie zostało jeszcze ostateczne zapisane, ponieważ zbiórka organizowana jest corocznie. W 2013 roku dzięki zaangażowaniu łodzian udało się przekazać Wojewódzkiej Stacji Ratownictwa Medycznego jeszcze większą liczbę pluszowych zabawek – 3 389.