piątek, 8 listopada, 2024
Strona głównaCase studiesObsługa klientów PKO Banku Polskiego w mediach społecznościowych

Obsługa klientów PKO Banku Polskiego w mediach społecznościowych

Autor: PKO Bank Polski

Grupa docelowa: Klienci PKO Banku Polskiego – obecni w internecie.

Sytuacja wyjściowa:
Specjaliści wyróżniają w Polsce trzy generacje: baby boomers – 45-65 lat, którzy „pracują po to, żeby przetrwać”; generacja X – 30-45 lat, którzy „żyją po to, by pracować”, generacja Y – 20-30 lat, czyli ludzie „pracujący po to, by żyć” oraz generacja Z – urodzeni po 1990 roku, „żyjący w wirtualnym świecie”.

I właśnie dla X, Y a przede wszystkim z myślą o pokoleniu Z, PKO Bank Polski, jako jedyny gracz na rynku finansowym stworzył innowacyjną aplikację oferującą możliwość bezpiecznej obsługi zgłoszeń wprost z Facebooka, które trafiają na serwery Banku i bezpośrednio do systemu Contact Center.

Cel projektu:
Możliwość bezpiecznego komunikowania się z klientami Banku poprzez media społecznościowe – przyjmowanie pytań, zgłoszeń czy skarg – usprawni obsługę klientów posługujących się tym narzędziem, wpłynie na zmniejszenie liczby negatywnych komentarzy w sieci i wzmocni pozytywny wizerunek Banku oraz potwierdzi jego innowacyjność.

Aplikacja „Pytania i Sugestie” to odpowiedź na rzeczywiste potrzeby i wyobrażenia współczesnych klientów na temat kontaktu z Bankiem. PKO Bank Polski, jako instytucja nowoczesna reaguje na takie sygnały i stara się docierać do swoich klientów wszelkimi możliwymi kanałami komunikacji ((infolinia, serwis, www).

Aplikacja pozwoli reagować na aktywność klientów obecnych w mediach społecznościowych, w czasie rzeczywistym spełniając najwyższe standardy bezpieczeństwa pozwalające na zachowanie tajemnicy bankowej i danych osobowych klientów.

Opis Aplikacji:
Aplikacja „Pytania i Sugestie” umożliwia klientom PKO Banku Polskiego i Inteligo, korzystającym z platformy Facebook, bezpieczną rejestrację zgłoszeń – zapytań produktowych, ofertowych, problemów czy skarg i  przesłanie ich bezpośrednio do Banku. Po wpisaniu podstawowych informacji (imię, nazwisko, data urodzenia, adres email i  numer telefonu) oraz opisu problemu wysłane zgłoszenie trafia na serwery Banku, gdzie przypisywane jest do jednej z trzech kategorii: zapytanie, pomysł, reklamacja­. Na tym polega wyjątkowość aplikacji zintegrowanej z wewnętrznymi systemami Banku, dzięki czemu zgłoszenie  trafia do Zespołu Reklamacji lub do systemu Contact Center. Korzystanie z aplikacji jest całkowicie bezpieczne – mogą nią zarządzać jedynie uprawnieni pracownicy Banku.

Dodatkowym ułatwieniem w aplikacji jest możliwość skorzystania z tzw. „bazy wiedzy” dla klientów udostępnionej w formie pytań i odpowiedzi oraz wideo. PKO Bank Polski codziennie pomaga w rozwiazywaniu problemów klientów  i odpowiada na ich pytania także za pośrednictwem Facebooka –oficjalne profile PKO Banku Polskiego liczą łącznie ok. 180 tys. fanów.

Aplikacja „Pytania i sugestie” w praktyce

  1. Użytkownik wchodzi do aplikacji z poziomu fan page’a PKO Banku Polskiego lub marki bankowości internetowej Inteligo.
  2. Trafia na stronę główną aplikacji, na której znajdują się aktualności, promocje, chmura tagów, link do FAQ oraz odnośniki do zgłoszenia reklamacji/zapytania/sugestii.
  3. Treści w zakładce dopasowane są do profilu PKO lub Inteligo – w zależności od tego, z którego fan page’a klient wszedł do aplikacji.
  4. W formularzu użytkownik podaje niezbędne do wysyłki zgłoszenia dane (imię, nazwisko, e-mail, datę urodzenia) oraz wpisuje treść swojego zapytania lub reklamacji.
  5. Klient wysyła zgłoszenie, a następnie otrzymuje potwierdzenie zapisania jego wiadomości.
  6. Zgłoszenie zostaje zarejestrowane w systemie Contact Center PKO Banku Polskiego.
  7. Finalnie klient otrzymuje e-mailową odpowiedź na swoje zgłoszenie.

TECHNOLOGIA: HTML5

Efekty:
Z raportu Społecznościowego Indeksu Rekomendacji z października 2014 r. wynika, że PKO Bank Polski jest najlepiej ocenianym bankiem w sieci. Badanie stosunku negatywnych do pozytywnych komentarzy zamieszczanych w internecie, czyli tzw. wskaźnik SIR wykazało, że spośród siedmiu największych przedstawicieli rodzimego sektora bankowości PKO Bank Polski uplasował się na pierwszym miejscu. Podobne wyniki Bank uzyskał w rankingu Top Marka 2014, w którym na podstawie badania monitoringu z prawie pięciu milionów źródeł, znalazły się najpopularniejsze brandy w internecie. Z kolei raport „Banki w Sieci 2014” wskazuje, że klienci przykładają coraz większą wagę do kontaktu poprzez media społecznościowe, które w przypadku sektora finansowego powoli przejmują rolę Biura Obsługi Klienta. Według Instytutu Monitorowania Mediów, co miesiąc w sieci pojawia się 4-5 tysięcy komentarzy i wzmianek dotyczących tylko PKO Banku Polskiego.

Aplikacja „Pytania i sugestie” została przygotowana według wytycznych i zgodnie z założeniami polityki bezpieczeństwa PKO Banku Polskiego przez agencję Mint Media. To kolejne działanie edukacyjne Banku – wcześniej uruchomiony został  portal Bankomania (www.bankomania.pkobp.pl) – kompendium wiedzy z zakresu ekonomii, finansów i zarządzania domowym budżetem. Bank nie wyklucza rozbudowy kanału komunikacji na kolejne media społecznościowe oraz wprowadzenia do aplikacji dodatkowych funkcji usprawniających komunikację z klientami.

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj