piątek, 27 grudnia, 2024
Strona głównaCase studiesKumpel z Przeszłości. 1944 Live

Kumpel z Przeszłości. 1944 Live

Projekt zdobył nagrodę Silver Drum w kategorii „Public engagement & participation” w konkursie GoldenDrum 2009.

Podmiot realizujący
On Board/San Markos z Biurem Promocji Miasta Stołecznego Warszawy

Tytuł projektu
Kumpel z Przeszłości. 1944 Live

Opis projektu
Jak dotrzeć do młodzieży sprawiając, żeby Powstanie Warszawskie nie było tylko zakurzoną kartą historii? Podczas realizacji projektu „Kumpel z Przeszłości. 1944 Live” udało się zakrzywić czas przenosząc Internautów do 1944 roku. Fikcyjni bohaterowie, „Sosna” i „Kostek”, „na żywo” relacjonowali na Facebooku przebieg Powstania. W krótkim czasie stali się jednymi z najpopularniejszych postaci polskiego Facebooka. Pojawiali się też offline zapraszając do ulicznej gry, rekonstruując uliczne walki.

„Kumpel z Przeszłości. 1944 Live” to projekt zainspirowany 65. rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego. Pomysłodawcą projektu jest agencja reklamowa San Markos. „Kumpel z Przeszłości” został zrealizowany przez San Markos (www.sanmarkos.pl) wspólnie z firmą On Board PR (www.onboard.pl) oraz z Biurem Promocji Miasta Stołecznego Warszawy. Patronat nad projektem objęła Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz Waltz.

Określenie problemu, analiza sytuacji wyjściowej
Nauka historii w szkole opiera się na przekazywaniu suchej wiedzy w postaci dat, wojen, zwycięzców i przegranych. Rzadko pasjonuje młodych ludzi, nie wywołuje ich emocji. Taka sytuacja dotyczy również Powstania Warszawskiego – niepodległościowego zrywu, w czasie którego mieszkańcy Warszawy stanęli zbrojnie przeciwko okupującym miasto Niemcom. Wiedza Polaków, a zwłaszcza młodzieży, na ten temat jest niewielka, podobnie jak chęć zdobywania szerszych informacji w tym zakresie.

Jak pokazują badania przeprowadzone w pierwszej połowie 2009 roku przez firmę Pentor na temat II-giej wojny światowej, jedynie 16 proc. dorosłych Polaków uważa te wydarzenia za interesujące. 48 proc. określa je jako nieciekawe. Wśród najmłodszych poziom zainteresowania i wiedzy na ten temat jest jeszcze niższy.

Biorąc pod uwagę fakt, że najlepszym kanałem dotarcia do młodych ludzi mieszkających w mieście jest Internet, postanowiliśmy z pomocą tego właśnie medium przygotować projekt, który rozbudzi w nich zainteresowanie rodzimą historią.

Cel projektu
Autorzy projektu chcieli sprawić, żeby doniosłe wydarzenia sprzed lat nie były tylko zakurzoną kartą historii, a niepodległościowy zryw mieszkańców stolicy Polski z czasów II Wojny Światowej stał się na chwilę częścią teraźniejszości.

Celem projektu było zainteresowanie młodych ludzi, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców Warszawy, historią Powstania Warszawskiego. Zakładanym efektem było dotarcie do przynajmniej 1000 osób i zachęcenie ich, żeby w aktywny sposób wzięły udział w realizacji projektu.

Grupa docelowa
Projekt skierowany był do młodych (15-35 l.) użytkowników Internetu.

Planowanie i strategia komunikacji
Ideą projektu było dotarcie do młodych ludzi z informacjami o Powstaniu w ich języku, i w ich środowisku – stąd wybór medium, jakim jest Facebook – największy portal społecznościowy na świecie. Systematyczne (do kilku dziennie) wpisy zawierające zdjęcia i filmiki miały oddawać klimat Powstania oraz w prosty i przystępny sposób komunikować kolejne wydarzenia.

Realizację oparto na prowadzeniu wpisów przez dwóch fikcyjnych Powstańców – „Sosnę” i „Kostka” o określonym charakterze, pochodzeniu, marzeniach, osobowości.

Na potrzeby realizacji projektu powstał szczegółowy scenariusz opisujący losy obu postaci na przestrzeni 63 dni trwania Powstania Warszawskiego. Ze względu na charakter wiodącego medium (Facebook) konieczne też było pozyskanie ilustracji/zdjęć. Na cele projektu udostępnia je Getty Images.

Założeniem projektu była też promocja postaci „Sosny” i „Kostka” przy użyciu narzędzi typowych dla środowiska Facebook – m.in., quizów, poleceń, wskazań „lubię to” itp.

Efektem zakładanym na początku projektu było bezpośrednie zaangażowanie minimum 1 tysiąca osób.

Przeprowadzone działania
• „Sosna” i „Kostek” na Facebooku
Na największym portalu społecznościowym – Facebook – stworzone zostały dwa profile dwojga młodych ludzi – „Sosny” i „Kostka” – fikcyjnych powstańców, którzy relacjonują przebieg Powstania Warszawskiego.
• 63 dni
63 dni Powstania zostały zrelacjonowane „na żywo” na obu profilach. „Kostek” i „Sosna” pisząc językiem ówczesnej młodzieży, opowiadali o swoich codziennych przeżyciach, umieszczali zdjęcia i filmy odzwierciedlające atmosferę tamtego okresu.

• Komentarze i quizy
Interaktywny charakter Facebooka został wykorzystany do wzbudzania dyskusji na temat relacjonowanych wydarzeń. Autorzy projektu przygotowali quizy dotyczące bohaterów Powstania, a dzięki możliwości komentowania wpisów dali osobom śledzącym losy „Kostka” i „Sosny” możliwość udziału w tworzeniu historii opowiadanej na ich profilach

• Akcja „Zrzuty”
Elementem projektu była realizacja akcji ulicznej „zrzuty”. Na podstawie wskazówek umieszczonych na profilu Sosny Internauci musieli znaleźć w Warszawie miejsca zrzutów alianckich (broń namalowaną sprayem na murze), sfotografować znalezisko, a zdjęcie umieścić na profilu Kostka.

• Rekonstrukcja ulicznych walk
Na potrzeby publikacji we wpisach „Sosny” i „Kostka” nakręcono kilka krótkich „scen historycznych” z ich udziałem. W realizacji filmów wzięła udział profesjonalna grupa rekonstruująca wydarzenia historyczne związana ze Stowarzyszeniem Tradycji Armii Krajowej, Grupa Rekonstrukcji Historycznej „Czata 49” oraz Harcerska Grupa Historyczna „Wigry”.

• Promocja profili poza Facebook
Dzięki wsparciu ze strony serwisu Wykop.pl w ciągu dwóch dni ponad 4 500 osób odwiedziło profile „Sosny” i „Kostka”. Adresatem informacji o projekcie byli też blogerzy podejmujący tematy historyczne.

• Spotkanie z internautami podsumowujące projekt
Na zakończenie projektu odbyło się spotkanie, na którym wszyscy „przyjaciele” Sosny i Kostka mieli okazję poznać kulisy realizacji projektu, porozmawiać z „powstańcami” oraz posłuchać recytacji najciekawszych wpisów odczytanych przez studentów szkoły aktorskiej.

• Media relations
Poinformowano o akcji największe polskie dzienniki, tygodniki oraz prasę tematyczną. O projekcie pisano nie tylko w kontekście wydarzeń historycznych, ale również nowoczesnych metod edukacyjnych.

Efekty
„Sosna” i „Kostek” w krótkim czasie stali się jednymi z najpopularniejszych postaci na polskim Facebooku. Łącznie przyłączyło się do nich niemal 4000 przyjaciół, którzy komentowali ich wpisy i toczyli żywe dyskusje na temat Powstania. Projekt stał się tak popularny, że wśród przyjaciół „Sosny” i „Kostka” można znaleźć nie tylko młodych ludzi, ale także znane osoby ze świata kultury. Codziennie przyłączali się do nich nowi uczestnicy.

Udało się rozbudzić emocje młodych internautów i zainteresować ich losami obu bohaterów. Pod wpisami bohaterów pojawiały się bardzo emocjonalne komentarze kibicujących im młodych fanów ( np. „Sosna, nie martw się, Kostek się znajdzie”, „Kostku, nie śpij, nie czas na sen żołnierzu!”). Choć „Kumpel z Przeszłości” to nie jedyny program edukacyjny poświęcony Powstaniu Warszawskiemu, 1944 LIVE wyróżnia się zarówno sposobem łączności z odbiorcami, doborem kanału komunikacyjnego jak i ogromem zainteresowania jakie wzbudził.

Projekt udało się zrealizować niemal bez ponoszenia nakładów finansowych dzięki wsparciu Getty Images– która bezpłatnie udostępniła zdjęcia, portalu Wykop.pl – który wsparł projekt bezpłatną promocją oraz Centrum Działań Twórczych „1500m2 do wynajęcia” – które udostępniło miejsce na imprezę podsumowującą. Wszyscy, którzy brali udział w realizacji projektu, pracowali pro publico bono.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj