czwartek, 28 listopada, 2024
Strona głównaCase studiesMuzeum Nośników Danych

Muzeum Nośników Danych

Tytuł projektu:
Muzeum Nośników Danych

Autor:
Imago PR dla Kroll Ontrack

Sytuacja wyjściowa:
Firma Kroll Ontrack jest wiodącym dostawcą usług odzyskiwania i kasowania danych elektronicznych oraz informatyki śledczej. W 2004 roku świadomość możliwości odzyskania danych z komputerów była nikła, podobnie jak wiedza o istnieniu firm specjalizujących się w tej materii.
Chcąc zwiększyć świadomość marki Kroll Ontrack (wtedy Ontrack) oraz przybliżyć Polakom kwestie związane z odzyskiwaniem danych, nośnikami pamięci na których są zapisywane firma z pomocą Imago PR zdecydowała się na przeprowadzenie projektu Muzeum Nośników Danych – pierwszej tego typu inicjatywy w Europie.

Cele projektu:
Głównym celem projektu było zwiększenie świadomości marki Ontrack jako wiodącej firmy odzyskiwania danych w Polsce i na świecie.

Celami pośrednimi projektu były:

– zakomunikowanie firmom i indywidualnym użytkownikom komputerów, że zjawisko utraty danych jest nieodłączną częścią użytkowania urządzeń elektronicznych wykorzystujących informacje elektroniczne (głównie komputerów)
– stworzenie kontekstu merytorycznego do zagadnienia odzyskiwania danych poprzez prezentację historii nośników danych i informacji o sposobach zapisywania danych na dyskach twardych komputerów.

Grupy docelowa:
– osoby związane z IT, głównie specjaliści IT odpowiedzialni za bezpieczeństwo danych w firmach
– indywidualni użytkownicy komputerów jako potencjalni nabywcy aplikacji Ontrack do samodzielnego odzyskiwania danych
– media lokalne, regionalne i ogólnopolskie

Strategia komunikacyjna:
Strategia komunikacyjna zakładała skupienie uwagi mediów ogólnopolskich na inicjatywie Ontrack poprzez przygotowanie jednej z najoryginalniejszych ekspozycji wystawowych podczas Komputer Expo 2004 – największych w 2004 roku targów branży IT.  Bazując na wzbudzonym w ten sposób zainteresowaniu mediów wspomaganych przez partnerów medialnych akcji – miesięcznik komputerowy CHIP i portal Onet.pl specjaliści Imago PR mieli następnie pogłębić dotarcie mediowe poprzez prezentację medialną ekspozycji w Muzeum Śląskim w Katowicach oraz ogólnopolskie Road Show ekspozycji po największych uczelniach technicznych w kraju. W ten sposób działania komunikacyjne miały pozwolić dotrzeć do wszystkich grup mediów poczynając od mediów ogólnopolskich, poprzez media regionalne, a kończąc na mediach lokalnych pozycjonując w ten sposób markę Ontrack jako jedynego profesjonalnego dostawcy usług odzyskiwania danych w Polsce niemal każdemu użytkownikowi komputera w kraju.

Realizacja projektu:
W środę, 21 stycznia 2004 ROKU, w samo południe na Targach Komputer Expo 2004 otwarte zostało pierwsze w Polsce muzeum, którego eksponatami były najstarsze i najbardziej wyjątkowe nośniki danych. Ekspozycja po raz pierwszy pokazana została na stoisku Ontrack.

Zbiory liczyły ponad sto wyjątkowych twardych dysków i innych nośników pamięci. Podczas Targów Komputer Expo 2004 zaprezentowanych zostało 20 najbardziej interesujących eksponatów.

W muzeum można było zobaczyć m.in. pamięć ferrytową z 1970 roku, która spełniała zadania dzisiejszych pamięci RAM. Każdy ferromagnetyczny rdzeń, z którego składała się pamięć mocowano na płytce, a jego uzwojenia szyto igłą.
Prócz pamięci ferrytowej w muzeum prezentowane były karty perforowane z 1978 roku stosowane w komputerach IBM S/360, Odra oraz RIAD JS-R32, węgierskie dyskietki ośmio calowe, czy taśmy magnetyczne stosowane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku.

W muzeum nie zabrakło również unikatowych dysków twardych takich jak ważący 32 kilogramy i składający się z dziewięciu piętnastocalowych talerzy, 34 letni dysk IBM 391X o pojemności 60 MB.

Zbiory muzeum gromadzone były od października 2003 roku, kiedy ogłoszony został ogólnopolski konkurs „01 zgłoś się” skierowany do wszystkich, którzy posiadają unikatowe nośniki i chcą współtworzyć Muzeum Nośników Danych. Patronat medialny nad konkursem objęły portal internetowy Onet.pl oraz miesięcznik Chip.

Ekspozycja prezentowana była przez cały czas trwania Targów Komputer Expo 2004, a następnie została przeniesiona do Muzeum Śląskiego w Katowicach, gdzie nastąpiła lokalna premiera zbiorów muzeum.

W Muzeum Śląskim zbiory prezentowane były przez trzy tygodnie, od 28 stycznia do 16 lutego 2004 roku. 

15 kwietnia 2004 roku rozpoczęło się ogólnopolskie Road show Muzeum Nosników Danych. Politechnika Śląska w Gliwicach była pierwszym przystankiem trasy objazdowej Muzeum.  Prezentacji eksponatów towarzyszyły wykłady merytoryczne przedstawicieli partnerów road show – firm Computer Service Support, Hewlett-Packard oraz Western Digital.

Poza gliwicką uczelnią historyczne eksponaty trafiły do dziesięciu politechnik: w Krakowie (20.04), Rzeszowie (21.04), Łodzi (27.04), Wrocławiu (05.05), Poznaniu (06.05), Gdańsku (10.05), Szczecinie (11.05) i Częstochowie (18.05). Trasę zakończyła prezentacja zbiorów muzeum oraz prelekcje  na Politechnice Warszawskiej 19 maja 2004 roku..

Podczas sesji wykładów poruszone zostały problemy bezpieczeństwa danych, przyszłości pamięci masowych, metod składowania i backup’u danych oraz wygłoszony został dopiero po raz drugi w Polsce wykład poświęcony tematyce odzyskiwania utraconych danych.

Efekty działań:
Stoisko Ontrack podczas Komputer Expo 2004 zostało uznane za jedno z najlepszych podczas targów. Jego otwarcie, jako jedyne, zgromadziło dziennikarzy głównych tytułów prasowych i telewizyjnych w Polsce.

Premiera muzeum w Katowicach cieszyła się zainteresowaniem wszystkich śląskich mediów, w tym lokalnych korespondentów ogólnopolskich rozgłośni radiowych i telewizyjnych oraz redakcji prasowych.

Podczas road show  przedstawiciele Ontrack udzielili kilkudziesięciu wywiadów przedstawicielom mediów lokalnych.

Informacja o Muzeum Nosników Danych i firmie Ontrack określanej w publikacjach jako „czarodzieje od twardych dysków” dotarła do kilkunastu milionów Polaków.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj