Prezentacja projektu: On Board Public Relations – „Odnaleźć siebie”. Kampania przygotowana dla Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, nagrodzona Złotym Spinaczem w kategorii kampania społeczna, w 2005 roku.
Nazwa agencji:
On Board Public Relations
Kategoria konkursowa:
Program społeczny
Tytuł projektu:
„Odnaleźć siebie”
Klient:
Polskie Towarzystwo Psychiatryczne
Określenie problemu:
W Polsce osoby potrzebujące pomocy lekarza psychiatry często zwlekają z wizytą lub w ogóle z niej rezygnują. Problem psychiatrii i leczenia jest tematem wstydliwym i stanowi społeczne tabu. Według szacunków PTP problemy psychiczne mogą dotyczyć nawet 30% polskiego społeczeństwa. Bardzo często osoby chore trafiają do lekarza psychiatry zbyt późno lub nie trafiają do niego wcale. W przypadku zaburzeń psychicznych, tylko odpowiednio wczesna wizyta u psychiatry i podjęcie właściwego leczenia dają choremu szansę na normalne życie. Wiedza na temat chorób psychicznych, sposobów ich leczenia oraz wizyt u lekarzy specjalistów jest bardzo niewielka.
Według badań TNS OBOP przeprowadzonych w ramach przygotowań do kampanii zdecydowana większość Polaków niechętnie korzysta z pomocy lekarzy psychiatrów. Jako główny powód takiego nastawienia 77% badanych podaje wstyd i obawę przed opinią otoczenia. Dodatkowo u 76% Polaków leczenie psychiatryczne budzi lęk, a 70% uważa, że wizyta u psychiatry wiąże się ze zdecydowanie większym stresem niż wizyta u lekarza innej specjalności. Ogromna większość Polaków, bo blisko 90%, sądzi, że ludzie chętniej chodziliby do lekarza psychiatry, gdyby mogli to zrobić dyskretnie i w tajemnicy.
Inicjatorem „Odnaleźć siebie” jest Polskie Towarzystwo Psychiatryczne – ogólnopolska organizacja zrzeszająca psychiatrów i lekarzy z dziedzin związanych z psychiatrią.
Cel:
Podstawowym celem programu jest podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie roli i dostępności porad psychiatrycznych oraz przełamywanie barier społecznych i – w dalszej kolejności – przyczynienie się do przyspieszenia rozpoznawania zaburzeń psychicznych i ich leczenia.
Grupa docelowa:
Społeczeństwo, a w szczególności osoby zagrożone schorzeniami psychicznymi (wg szacunków PTP ok. 30% polskiego społeczeństwa)
Dziennikarze zajmujący się problematyką społeczną i zdrowotną, którzy poruszają w swoich tekstach tematykę opieki psychicznej i psychiatrycznej.
Lekarze, psychologowie, osoby, które mają bezpośredni wpływ na opinie społeczne dotyczące psychiatrii.
Przeprowadzone działania:
„Centra Pomocy” w największych miastach Polski ”Centra pomocy” to próba przełamania stereotypu myślenia o pomocy psychiatrycznej. Bezpłatne punkty konsultacji psychologicznej otwierane są w kolejnych miastach; w miejscach, które nie kojarzą się z leczeniem – np. w warszawskiej handlowej Galerii Mokotów.
Wystawy twórczości artystycznej osób chorych psychicznie Kilka tysięcy osób zobaczyło prace artystyczne osób dotkniętych chorobami psychicznymi. Niektórym z nich dopiero otwierane w ramach programu wystawy uświadamiały możliwości artystyczne chorych i rolę sztuki w terapii psychiatrycznej.
Przewodnik po psychiatrii „Rozmowa, która nie boli” Odpowiedź na podstawowe pytania dot. psychiatrii udzielona na stronach unikalnej publikacji wydanej w ramach programu. Publikacja zawiera opis objawów oraz przyczyn chorób psychicznych, metod leczenia.
Raport „Portret Leczenia Psychiatrycznego Oczami Polaków Malowany” Publikacja raportu z pierwszych w Polsce badań dotyczących barier w leczeniu psychiatrycznym. Raport opracowany na podstawie badań zrealizowanych przez TNS OBOP przedstawia przyczyny społecznego lęku przed leczeniem zaburzeń psychicznych, określa wizerunek lekarzy psychiatrów, postawy społeczne wobec chorych psychicznie.
Warsztaty dla młodzieży akademickiej Nawiązanie dialogu o psychiatrii ze środowiskiem studentów. Organizacja cyklu warsztatów walki ze stresem prowadzonych przez psychiatrę i psychoprofilaktyka będących pretekstem do wspólnej rozmowy o psychiatrii.
Film z udziałem osób chorych psychicznie Kilkunastominutowy materiał prezentuje poruszające opowieści o chorobie, terapii, postrzeganiu problemów psychicznych przez społeczeństwo. Bohaterami filmu są osoby dotknięte chorobą psychiczną, a rolę narratoracyjną pełnią eksperci PTP.
Ewaluacja:
Prawie 500 publikacji w mediach o charakterze edukacyjnym
Przełamanie barier – ponad 3.000 osób korzysta z bezpłatnej pomocy psychiatrycznej.
4.500 czytelników przewodnika po psychiatrii.
Ponad 25.000 broszur informacyjnych rozdystrybuowanych podczas wszystkich wydarzeń związanych z programem. Materiały opisują program „Odnaleźć Siebie” i jego cele.
Osoby odpowiedzialne za projekt:
Tomasz Turzyński, On Board PR
Ewa Marczyk, On Board PR