Podmiot realizujący projekt
Telefonia DIALOG
Tytuł projektu
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Internecie DialNet Masters
Analiza sytuacji
Telefonia DIALOG jest firmą, która nie tylko dostarcza usługi, ale także stara się dbać o bezpieczeństwo młodzieży w sieci. Olimpiada DialNet Masters jest skierowana do młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej oraz nauczycieli. Dotyczy szeroko rozumianej wiedzy o Internecie i technologiach informatycznych. Jej celem jest promowanie talentów informatycznych i wsparcie idei budowania społeczeństwa informacyjnego.
Cele projektu
- społeczne i edukacyjne, wpisujące się w misję podmiotu realizującego projekt: otwartość na dialog i komunikację, ludzi i rozwiązania,
- przezwyciężanie barier: mentalnych, intelektualnych, sprawnościowych i wiekowych,
- propagowanie nowoczesnych metod komunikacji – usługi, technologia, możliwości ich wykorzystania w życiu codziennym, w nauce, pracy i rozrywce.
Grupy docelowe
Społeczność uczniowska i jej otoczenie (rodzice, rodzina, nauczyciele, opiekunowie).
Opis projektu
DialNet Masters – początkowo dolnośląski, następnie ogólnopolski konkurs wiedzy o internecie – jest organizowany od 2006/2007 roku. Rozszerzenie obszaru działań Olimpiady i angażowanie do konkursu uczniów ze wsi i miasteczek sprzyja wyrównaniu szans edukacyjnych młodzieży miejskiej i wiejskiej.
Olimpiada przebiega w formie rywalizacji drużynowej, poszczególne zespoły składają się z 4 uczniów i nauczyciela. Uczestnicy DialNet Masters powinni logicznie myśleć, orientować się w bogatych zasobach sieci i rozwiązywać różnorodne zadania związane z wirtualnym światem. Rywalizują o tytuł Mistrza Internetu, dyplomy, wycieczki zagraniczne i cenne nagrody rzeczowe.
Konkurs składa się z następujących etapów: eliminacje wewnątrzszkolne, 2 etapy on-line, półfinały, tzw. Mecze Mastersów, organizowane w 7 miastach Polski oraz Wielki Finał.
W 2010 r. Olimpiada DialNet Masters wystartowała w nowej formule. Telefonia DIALOG po raz pierwszy do uczestnictwa w konkursie zaprosiła osoby z niepełnosprawnością. Nowością Olimpiady – zgodnie z duchem integracji pokoleń – są także zespołowe szkolenia komputerowe dla osób starszych: „Surfuj z Seniorem”. Dzięki nim, łącząc naukę z przyjemnością, osoby starsze poszerzają swoją wiedzę o internecie i nowych technologiach. Wpisując się w obchody roku 2010, który ustanowiono Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym, organizator podkreśla w ten sposób prawo każdego człowieka do bycia pełnoprawnym członkiem społeczeństwa.
Olimpiada łączy w sobie elementy imprezy naukowej, sportowej i rozrywkowej. Dla uczniów – jest okazją do wykazania się zdolnościami i umiejętnościami, odkrycia drzemiących w nich możliwości, realizacji swoich pasji i marzeń, poznania ciekawych ludzi oraz zdobycia ciekawego doświadczenia i atrakcyjnych nagród. Dla nauczycieli – udział w Olimpiadzie jest okazją do pracy z interesującą młodzieżą, wzięcia udziału w budowaniu społeczeństwa informacyjnego, doskonalenia warsztatu oraz rozwoju zawodowego. Dla szkół – uczestnictwo w Olimpiadzie daje możliwość realizacji rzymskiej zasady: „Bawiąc uczyć”.
Dla podkreślenia, jak istotną rolę odgrywa rywalizacja fair play i uczciwość każdego Mastersa, organizatorzy opracowali Etyczny Kodeks Mastersa, który będzie jednym z wyznaczników etyki społeczności Mastersów. Zbiór czternastu zasad przypomina, m. in. o tym, że nie należy zastępować drugiego człowieka komputerem, ściąganie podczas rozgrywek olimpijskich jest zabronione, należy chronić najmłodszych przed zagrożeniami płynącymi z sieci i nie zapominać, że internet to tylko jedna spośród wielu dróg, aby zostać mistrzem.
Do uczestnictwa w DialNet Masters organizatorzy zapraszają co roku ok. 15 tys. szkół z całej Polski. W 2010 r. liczba zapisanych do IV edycji Olimpiady osiągnęła rekordowy wynik 4563 drużyn (niemal 23 tys. osób).
Od 2009 r. honorowym patronem DialNet Masters jest Urząd Komunikacji Elektronicznej. Olimpiadę – od początku istnienia – merytorycznie wspiera Politechnika Wrocławska.
Miary sukcesu
– dynamiczny wzrost liczby drużyn w kolejnych edycjach Olimpiady,
– zainteresowanie projektem Wojewódzkich Kuratoriów Oświaty i chęć udziału prestiżowych partnerów merytorycznych i medialnych oraz sponsorów,
– zainteresowanie mediów projektem: tylko w 2009 r. 107 publikacji (prasa + internet)
– liczba odsłon dedykowanego serwisu www.dialnetmasters.pl – 2,5 mln odsłon tylko w czasie III edycji DialNet Masters,
– DIALOG znalazł się w ogólnopolskim rankingu najbardziej odpowiedzialnych społecznie firm w branży Telekomunikacja i IT oraz AGD:
Podsumowanie
Olimpiada udowadnia, że inwestycja w wiedzę się opłaca i to nie tylko dlatego, że uczestnicy wygrywają cenne nagrody rzeczowe, w tym atrakcyjne wycieczki (zwycięzcy dotychczasowych edycji zwiedzili USA, Francję i Chiny). Udział w DialNet Masters to wiele satysfakcji, możliwość zdobycia nowych doświadczeń oraz doskonalenia wiedzy w obszarze internetu i nowych technologii. Olimpiada uczy pracy zespołowej, współpracy z zespołem i reguł integracji. DialNet Masters kładzie nacisk przede wszystkim na umiejętności praktyczne i etyczne zachowanie uczestników. Przynależność do unikalnej społeczności Masterów to wyróżnik w karierze naukowej i zawodowej.
Format Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Internecie DialNet Masters zyskał akceptację zarówno samych uczestników, jak i wspierających przedsięwzięcie partnerów. DialNet Masters wyróżnia się na tle zarówno krajowych, jak i międzynarodowych olimpiad. Dla porównania: Międzynarodowa Olimpiada Informatyczna (Bułgaria, 2009 r.) zgromadziła 283 uczestników, a Olimpiada Informatyczna dla Gimnazjalistów (Gdynia, 2009 r.) – 330 uczniów.