Projekt nagrodzony Złotym Spinaczem 2012 w kategorii Zdrowie
Tytuł projektu:
Ogólnopolski Program Zdrowia Seksualnego
Podmioty realizujące projekt:
Polpharma Biuro Handlowe
Określenie problemu:
Szacuje się, że w Polsce ponad 2,5 mln osób ma zaburzenia erekcji – cierpi na nią co drugi polski mężczyzna po 40. roku życia, a zaledwie 8,6% zgłasza się z tym problemem lekarza. Główną barierą jest wstyd, nieumiejętność rozmawiania na tematy związane z seksualnością oraz przekonanie, że zaburzeń seksualnych nie można skutecznie leczyć. W odpowiedzi na to w 2007 roku Polpharma zainicjowała Ogólnopolski Program Zdrowia Seksualnego. Jego głównym celem jest uświadamianie, że zaburzenia erekcji można skutecznie leczyć , że zdrowie seksualne to ważna sfera w życiu każdego człowieka a problemy na jego tle mogą mieć wpływ na wszystkie sfery życia człowieka, w tym na ogólną kondycję fizyczną, zdrowie psychiczne oraz relacje społeczne.
Grupa/grupy docelowe:
Osoby po 40. r.ż. z problemami seksualnymi oraz osoby młodsze, którzy mogą być dotknięte tymi zaburzeniami w przyszłości, lekarze, media, przedstawiciele świata kultury i nauki.
Cele projektu:
Celem Ogólnopolskiego Programu Zdrowia Seksualnego jest uświadamianie, że zaburzenia erekcji można skutecznie leczyć, wystarczy zgłosić się z tym problemem do lekarza. Aby to jednak osiągnąć – Polpharma musiała nauczyć Polaków rozmawiać o seksie, zarówno w mediach, jak i codziennych sytuacjach. Seks a zwłaszcza problemy seksualne to wciąż temat tabu, zarówno wśród pacjentów, jak i lekarzy. Problemy seksualne często prowadzą do rezygnacji z życia intymnego, pacjenci wstydzą się prosić o pomoc lekarza specjalisty. Dlatego tak ważna jest edukacja, oswajanie z tematami zdrowia seksualnego oraz uzmysławianie, że problemy w tej dziedzinie mają wpływ na inne sfery człowieka.
Przyjęta strategia:
Aby osiągnąć nadrzędny cel, jakim jest uświadomienie, że zaburzenia erekcji można skutecznie leczyć, wystarczy zgłosić się z tym problemem do lekarza, w ramach OPZS Polpharma rozpoczęła naukę rozmawiania o seksie oraz przełamywania bariery wstydu.
Aby to osiągnąć działania kierowane są zarówno do ludzi młodszych (m.in. na Facebooku), jak i do osób starszych, które mają lub mogą mieć problemy z zaburzeniami erekcji (m.in. podczas warsztatów na Uniwersytetach III Wieku oraz poprzez portale internetowe i tytuły skupiające czytelników w wieku średnim).
Działania adresowane są również do środowisk naukowych, politycznych, kulturowych i do mediów. Odbyły się już 4 Ogólnopolskie Debaty o Zdrowiu Seksualnym oraz przeprowadzone zostały największe w Polsce badania seksualności Polaków. Przedsięwzięcia te dostarczyły i dostarczają wiedzy oraz ważnych informacji dla wszystkich grup społecznych a także dla mediów.
Prowadzone działania:
– Fanpage „Seks to zdrowie!” edukuje, bawi oraz angażuje użytkowników w dyskusje na temat seksu. Jest to największy fanpage o zdrowiu na polskim Facebooku.
– Działania edukacyjne na stronie www.opzs.pl kierowane są do starszej grupy odbiorców. Obejmują m.in. indywidualne porady, filmy edukacyjne np.m.in film „Przygotuj się do wizyty”, wywiady ze znanymi specjalistami i celebrytami, informacje o samym programie i wydarzeniach seksuologicznych.
– Stworzone zostały fora eksperckie na popularnych stronach internetowych, m.in. gazeta.pl, senior.pl.
– We współpracy z fanami na Facebooku powstał słownik seksualny „Polaków rozmówki o seksie” . Zawarte jest w nim słownictwo związane ze sferą seksu w 3 kategoriach: dla lekarza, w sypialni, dla znajomych.
– Wraz z Prof. Zbigniewem Izdebskim Polpharma przeprowadziła największe w historii badanie seksualności Polaków „Badanie Prof. Zbigniewa Izdebskiego i Polpharmy Seksualność Polaków 2011” (3 200 wywiadów w grupie reprezentatywnej). Pozwala ono specjalistom, dziennikarzom oraz społeczeństwu poznać poglądy, świadomość oraz zwyczaje seksualne Polaków.
– Wraz z Prof. Zbigniewem Izdebskim zrealizowano największe badanie seksualności Polaków w internecie (10 000 respondentów)
– Zorganizowano już 4 Ogólnopolskie Debaty o Zdrowiu Seksualnym z udziałem wybitnych przedstawicieli świata nauki, kultury, polityki, religii i medycyny.
– W ramach OPZS sponsorowano warsztaty edukacyjne o zdrowiu seksualnym dla osób powyżej 60 r. ż. na Uniwersytetach III Wieku.
Ewaluacja (w tym widoczność w mediach):
– Ponad 360 000 fanów profilu „Seks to zdrowie”.
– Debata o Zdrowiu Seksualnym z udziałem 40 dziennikarzy i 250 gości.
– 42 relacje prasowe na temat jednej debaty (m.in. Nesweek, Wprost, Gazeta Wyborcza) oraz 45 relacji w TV i radio.
– Blisko 350 słuchaczy na Uniwersytetach Trzeciego Wieku
– Dwa największe badania dotyczące seksualności Polaków i liczne informacje w prasie, radiu i TV.
– Ogólnopolski Program Zdrowia Seksualnego zwyciężył w kategorii „Communications or PR Campaign of the Year – Issues Management w międzynarodowym konkursie „International Business AwardSM”.