TŁO KAMPANII
Fundacja Rak’n’Roll jest organizacją pozarządową, która działa na rzecz zmiany schematów myślenia o chorobie nowotworowej oraz poprawy jakości życia chorych na raka. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego (OPP), co pozwala jej m.in. na zbieranie 1% podatku od osób fizycznych. W 2017 roku przychody z tego źródła stanowiły ponad 50 proc. budżetu organizacji. Bez tych środków Fundacja nie mogłaby prowadzić swoich działań pomocowych, dlatego moment wypełniania deklaracji podatkowych jest dla niej kluczowy. Jednocześnie jest to trudny czas, w którym o uwagę darczyńców walczą setki innych organizacji, przez co przebicie się z komunikatem jest dodatkowo utrudnione.
CEL
Przyciągnięcie uwagi podatników i przekonanie ich do przekazania swojego 1% na wsparcie działań Fundacji.
GRUPA DOCELOWA
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych.
OPIS DZIAŁAŃ
Fundacja Rak’n’Roll w swojej kampanii postanowiła użyć przewrotnego hasła odnoszącego się do 1% podatku, którego przekazanie w ramach corocznych rozliczeń deklaracji podatkowych umożliwia jej codzienną działalność. Za pomocą hasła „Nie ma Rak’n’Rolla bez procentów” i piwa bezalkoholowego o nazwie KRS 0000 338 803, które uwarzył kontraktowy browar rzemieślniczy Inne Beczki, Fundacja sprawiła, że długi i trudny do zapamiętania – a niezbędny do przekazania podatku – numer KRS Fundacji Rak’n’Roll stał się najszybciej zapamiętanym numerem wśród wszystkich mogących wesprzeć instytucję.
Piwo o nazwie KRS 000 338 803 jest bezalkoholowe, przez co Fundacja zwraca uwagę, że procenty potrzebne są gdzie indziej. Etykieta umieszczona na butelce informuje dokładnie o tym, w jaki sposób wesprzeć Fundację, a dodatkowo została zaprojektowana tak, aby w prosty i szybki sposób zapamiętać nazwę produktu, czyli numer KRS, który wpisany musi być w deklaracji podatkowej. Dzięki temu Rak’n’Roll wspólnie z browarem Inne Beczki stworzyło piwo pomagające przejść przez raka.
Bezalkoholowe piwo KRS 000 338 803 wraz z informacją o akcji zostało rozdystrybuowane w popularnych lokalach gastronomicznych na terenie całego kraju. Mieszkańcy Warszawy i okolic mogli je kupować także w sklepie internetowym frisco.pl. Na rynek trafiło 15 tys. butelek piwa. Rozlana w lutym pierwsza partia – 8 tys. butelek – okazała się niewystarczająca i w kwietniu na rynek trafiła kolejna partia 7 tys. sztuk bezalkoholowego KRS 0000 338 803. Chociaż okres rozliczeniowy został zakończony, piwo nadal jest dostępne, a procent od jego sprzedaży przekazywany jest na rzecz Rak’n’Roll, dzięki czemu stało się ono samofinansującym się modelem biznesowym wspierającym Fundację.
Poza bezalkoholowym piwem KRS 000 338 803, w ramach „Nie ma Rak’n’Rolla bez procentów” powstały także trzy filmy ukazujące prywatne historie podopiecznych Fundacji – „Miłość” opowiadająca romantyczną historię Gosi i Dawida, „Zabawa” przedstawiająca historię Oli oraz „Wygrana” poświęcona historii Michała, który jeszcze pięć lat temu zmagał się z rakiem, a obecnie przygotowuje się do Biegu Rzeźnika na dystansie 78 kilometrów.
EFEKTY
Premiera piwa miała miejsce 2 lutego 2018 roku w Warszawie. W sumie bezalkoholowe piwo KRS 000 338 803 zostało rozlane do 15 tys. butelek. W trakcie trwania kampanii wygenerowano dwa razy więcej (w sumie 1095) publikacji poświęconych Fundacji w porównaniu do roku poprzedniego, ruch na stronie internetowej Rak’n’Roll wzrósł o 26 proc., jednak na podstronie dotyczącej przekazania 1% liczba odwiedzin wzrosła o 750 proc. przy średnim czasie odwiedzin 1 minuty 50 sekund. W kampanię zaangażowali się również influencerzy oraz polskie gwiazdy, w tym Kuba Wojewódzki, Antoni Pawlicki, Cezary Jóźwik oraz Żabson Ziomal.
Poniższa infografika została przygotowana przez Instytut Monitorowania Mediów na zlecenie PRoto.pl
AGENCJE ZAANGAŻOWANE W PROJEKT:
Za stronę koncepcyjną i realizacyjną kampanii odpowiada agencja Grey Group Poland. W realizację projektu zaangażowały się również: Cohn&Wolfe, Shootme, Wołowski & Partners Studio, IndaHash, Lettly oraz MediaCom.