Tytuł projektu:
Podróż w czasie i przestrzeni – RetroJet LOT-u
Autor:
Biuro Komunikacji Korporacyjnej LOT
Biuro Marketingu LOT
LOT AMS
Analiza sytuacji:
Rok 2014 to jubileusz 85-lecia LOT-u. Polski przewoźnik jest jednocześnie piątą najstarszą linią na świecie. Obecnie spółka jest w trakcie restrukturyzacji i oczekuje na pozytywną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie przyjętej pomocy publicznej. Restrukturyzacja obejmuje wszystkie obszary firmy. Obchody 85-lecia są więc symboliczne, ale skutecznie przebijające się do opinii publicznej.
Cel:
Celem projektu było pokazanie, że LOT zmienia się i robi to skutecznie. Jednocześnie podkreślenie, że spółka pamięta o swoich korzeniach i w nowoczesny sposób do nich nawiązuje. Zależało nam by pokazać, że LOT od lat jest blisko pasażera, przy czym potrafi o tym mówić z dystansem i uśmiechem, ale w dobrym guście.
Opis koncepcji / podjęte działania:
Embraer 175 został pomalowany w stylistyce nawiązującej do barw LOT-wskich maszyn z lat 40-tych XX wieku. Inspiracją szaty graficznej był wzór obowiązujący na kadłubach w latach 1945–1973, jedno z najbardziej charakterystycznych malowań samolotów. W całej komunikacji stałym elementem jest specjalne jubileuszowe logo 85-lecia, które znalazło się też na końcu skrzydeł RetroJeta
Samolot został pomalowany przez firmę LOT Aircraft Maintenance Services. Malowanie maszyny trwało 12 dni, zużyto ponad 200 litrów farby.
LOT zaprosił na specjalny pokaz dziennikarzy (zarówno głównych mediów, jak i branżowych), blogerów oraz spotterów. Podczas wydarzenia gościliśmy ponad 30 osób. Przedstawicieli mediów zaprosiliśmy do siedziby LOT, skąd zostali zaprowadzeni do bazy technicznej. Hangar, w którym z bliska, dosłownie na wyciągnięcie ręki, oglądać można rząd samolotów zawsze robi wrażenie na odwiedzających. Tak było i tym razem. By zbudować napięcie postanowiliśmy jednak nie pokazywać od razu naszej niespodzianki.
Najpierw o RetroJecie, tradycjach tego typu samolotów i ofercie LOT opowiedziała Ewa Kołowiecka, wiceprezes spółki ds. operacyjnych. W momencie, gdy kończyła swoją wypowiedź otworzyły się kilkunastometrowe wrota do hangaru. Na płycie lotniska na dziennikarzy już czekał RetroJet, a przed samolotem załoga samolotu, która wystąpiła w specjalnych historycznych mundurach. Po kilku minutach nagrań i sesji zdjęciowych, załoga zaprosiła uczestników do środka samolotu, gdzie rozpoczął się poczęstunek.
Dodatkowym smaczkiem był strój jednej ze stewardes, która pojawiła się w mundurze doskonale znanym fanom polskiej kinematografii z filmu „Miś”.Cytatem „Cukierki roznoszę” z tej kultowej produkcji proponowała dziennikarzom krówki z logo LOT. Na ściankach zamontowane zostały archiwalne zdjęcia oraz reprodukcje słynnych plakatów reklamowych LOT-u z połowy ubiegłego wieku. Jest to stała instalacja dostępna dla wszystkich pasażerów rejsów obsługiwanych przez RetroJeta.
Tuż po prezentacji Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT, wysłał list do pracowników, w którym zaprezentował nowe szaty samolotu. Jeszcze tego samego dnia, po starcie RetroJeta w pierwszy rejs wszyscy pracownicy otrzymali od prezesa LOT-u specjalnego SMSa z informacją na ten temat. Co więcej jedno z pięter w siedzibie firmy zostało nazwane imieniem RetroJeta i ozdobione jego zdjęciami.
Efekty projektu
Galerie zdjęć z RetroJetem ukazały się na głównych stronach największych portali informacyjnych (m.in. Gazeta.pl, Onet.pl). Do tego dochodzą relacje i zdjęcia we wszystkich liczących się portalach branżowych oraz relacje w telewizji m.in. w Teleexpressie i TVP Info.
Oprócz wysyłki tradycyjnej informacji prasowej i bezpośrednich dziennikarzami akcja miała również odzwierciedlenie w mediach społecznościowych. Dział Marketingu Polskich Linii Lotniczych LOT przygotował specjalny film z malowania samolotu oraz komunikację na Facebooku i Instagramie.
Liczba odtworzeń filmu na YouTube(po tygodniu): 23 tys. odsłon
Liczba polubień na Instagramie (zdjęcie w dniu premiery): ponad 250
Liczba komentarzy FB (post inicjujący): ponad 100
Liczba polubień (post inicjujący): ponad 850
Liczba udostępnień (post inicjujący): ponad 180
Liczba komentarzy FB – film z malowania: ponad 30
Liczba polubień FB – film z malowania: ponad 500
Liczba udostępnień FB – film z malowania: ponad 160
fot. Krzysztof Moczulski
fot. Jacek Bonczek