Agencja Q&A Comms wspólnie z firmą Profitroom zrealizowała zintegrowaną kampanię „Tak jak lubisz. Bezpośrednio”. Dzięki skutecznym działaniom media relations przekaz dotarł do odbiorców za pośrednictwem mediów ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych, a łączna liczba 622 publikacji zapewniła dotarcie na poziomie 1,4 mln osób.
Sukces medialny kampanii w dużej mierze zależy od zrozumienia potrzeb zarówno dziennikarzy, jak i odbiorców. W obliczu natłoku publikacji, które trafiają na skrzynki mailowe redakcji, kluczowe znaczenie ma merytoryczna wartość materiału prasowego, która wynika z rzetelnych danych, wypowiedzi ekspertów oraz czasu poświęconego na analizę aktualnych trendów. Równie istotne jest właściwe dobranie momentu publikacji i języka komunikacji, aby treść była użyteczna dla odbiorców i angażująca. Twórcy kampanii doskonale zastosowali te zasady, co przełożyło się na świetne wyniki w zakresie earned media.
Założenia kampanii
Zintegrowana kampania „Tak jak lubisz. Bezpośrednio”, przeprowadzona przez Profitroom we współpracy z Q&A Comms, miała na celu zwiększenie świadomości korzyści płynących z idei rezerwacji bezpośrednich wśród podróżujących oraz dotarcie do turystów z materiałami informującymi o narzędziach, sposobach i korzyściach bezpośredniej rezerwacji na stronach hoteli.
Założenia komunikacyjne kampanii opierały się na trzech głównych filarach:
- Promocji bezpośrednich rezerwacji wśród turystów.
- Budowaniu świadomości marki Profitroom jako promotora tej idei i jednocześnie partnera polskich hotelarzy.
- Przedstawienie Profitroom jako firmy, która godzi interesy hoteli i turystów.
Do komunikacji tematu rezerwacji bezpośrednich wybrano okres, w którym turyści zaczynają intensywnie myśleć o swoich urlopach i dokonywać rezerwacji hotelowych. Celem było dotarcie do takich osób i przedstawienie alternatywnej opcji dla rezerwacji za pośrednictwem popularnych platform do tego przeznaczonych. Kampania koncentrowała się na uświadomieniu jak największego grona przedstawicieli grupy docelowej o korzyściach wynikających z idei direct booking – znacznie wykraczających poza benefity stricte finansowe. Elementami narracji były także spersonalizowane doświadczenia czy dodatkowe usługi i udogodnienia niedostępne przy innych formach rezerwacji.
Podjęte działania
Kampania była prowadzona w mediach społecznościowych. Obejmowała różnego rodzaju działania w kanałach online – stworzenie dedykowanego landing page oraz produkcję humorystycznego spotu z udziałem aktorki Ilony Ostrowskiej, utrzymanego w wyjątkowej filmowej estetyce. Przesłaniem spotu było spełnianie specjalnych życzeń gości hotelowych, co możliwe jest dzięki bezpośredniemu kontaktowi z hotelem. Dodatkowo, uruchomiono konkurs we współpracy z hotelami będącymi partnerami kampanii, w ramach którego uczestnicy mogli wygrać pobyty w wybranych hotelach, co dodatkowo zachęcało do angażowania się w kampanię.
W ramach media relations przygotowano informację prasową o kampanii, a także ekspercki artykuł prasowy, który stał się centralnym elementem działań PR. Do przygotowania materiału zaangażowano ekspertów Profitroom, którzy udzielili merytorycznych komentarzy, a także udostępnili obszerne raporty ze statystykami obejmującymi m.in. trendy w zakresie czasu i sposobów dokonywania przez Polaków rezerwacji pobytów hotelowych, długości pobytu, liczby gości zagranicznych czy najpopularniejszych destynacji w kraju.
Artykuł przedstawiał korzyści płynące z bezpośrednich rezerwacji oraz ujmował perspektywę zarówno podróżujących, jak i hotelarzy. Eksperckość i wiarygodność przekazu podniosły komentarze przedstawicieli Polskich Hoteli Niezależnych oraz Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego nt. stanu branży hotelarskiej i przewidywań na nadchodzący sezon wakacyjny. Wykorzystanie ekspertów i współpracy z najważniejszymi organizacjami branżowymi w Polsce było istotnym elementem sukcesu PR-owego kampanii.
Informacje prasowe zostały dystrybuowane w strategicznie wybranych mediach i w odpowiednio zaplanowanym czasie (na przestrzeni maja, przed wakacjami). Zastosowano zróżnicowane podejście do różnych typów mediów, adaptując treść do specyfiki poszczególnych kanałów, co zapewniło maksymalny zasięg kampanii. Merytoryczna zawartość tekstu i dostosowanie go do potrzeb mediów pozwoliły pozyskać publikacje w mediach branżowych, ogólnoinformacyjnych, biznesowych, marketingowych, a nawet lifestyle’owych. Artykuł publikowany był zarówno w mediach ogólnopolskich, jak i regionalnych i lokalnych.
Efekty kampanii
Kampania wygenerowała łącznie 76,8 mln zasięgu na portalach i w prasie oraz przyniosła łącznie 622 publikacje, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu medialnym. Tak szeroki zasięg umożliwił dotarcie do 1,4 mln odbiorców, co jest wynikiem znacznie przewyższającym założenia kampanii. Szacunkowe AVE wynikające z bezpłatnych publikacji w mediach wyniosło 1,4 mln zł, co pokazuje wyjątkową wartość mediów zdobytych w ramach kampanii.
Działania w mediach społecznościowych również osiągnęły wysokie wskaźniki, które przerosły oczekiwany rezultat. Działania płatne w Meta Ads wygenerowały ok. 3,6 mln wyświetleń i zasięg na poziomie ok. 1,3 mln. Kampania adsowa osiągnęła liczby przewyższające założenia także na platformie Google Ads, gdzie kampania była wyświetlona ponad 4,2 mln razy. Działania w mediach społecznościowych angażowały nie tylko odbiorców – do nagłaśniania akcji udało się zaktywizować branżę hotelarską. Profile hoteli na szeroką skalę powielały informacje (user generated contet) o trwającej kampanii, wykorzystując hasztag „rezerwujbezposrednio”, co znacząco wzmocniło jej komunikację.
Podsumowanie
Kampania „Tak jak lubisz. Bezpośrednio” stanowi doskonały przykład skutecznego wykorzystania narzędzi PR do osiągnięcia celów kampanii zintegrowanej. Kluczowe znaczenie miało zaangażowanie ekspertów, gromadzenie wartościowych danych oraz rzetelne podejście do przygotowania materiału i efektywna dystrybucja treści. Q&A Comms i firma Profitroom przedstawili korzyści direct bookingu turystom z całej Polski.