Podmiot realizujący program:
Składały się na nie:
– Stworzenie sieci świetlic środowiskowych prowadzonych przez profesjonalnych dydaktyków na terenach wiejskich, realizujących program dydaktyczny przygotowany przez Instytut Matki i Dziecka w Warszawie.
– Powierzenie realizacji programu partnerowi społecznemu – Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Chrześcijańskich Organizacji Wiejskich. W organizację programu włączyły się także organizacje pozarządowe, przedstawiciel samorządów oraz lokalnego biznesu.
– Wspieranie dodatkowych inicjatyw realizowanych na rzecz podopiecznych świetlic środowiskowych (rozwój talentów, rajdy krajoznawcze, programy edukacyjne).
Analiza sytuacji:
Rodziny, które zamieszkują obszary wiejskie, często są dotknięte problemami alkoholowymi, bezrobociem, problemami zdrowotnymi. Jak wykazał raport Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie, istnieje potrzeba stworzenia miejsc, w których dzieci mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań, a także zdobywania wiedzy z zakresu dbania o zdrowie i higienę.
Podejście do problemu/możliwości:
Świetlice Środowiskowe „Promyk Dnia” pomagają w ograniczaniu wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej czy mających utrudniony dostęp do edukacji. Świetlice są zlokalizowane głównie w województwach wschodnich, gdzie jest najwięcej rodzin potrzebujących takiego wsparcia. Placówki wyposażone są w komputery i materiały edukacyjne np. do nauki języka angielskiego. Dla uczestników zajść organizowane są wycieczki, dzięki którym dzieci zdobywają dodatkową wiedzę o świecie. Świetlice pracują cztery godziny dziennie przez 5 dni
w tygodniu.
Badania:
Zdefiniowanie potrzeb i założenia projektu zostały oparte na wynikach raportu Stanisława Lachowskiego i Magdaleny Florek z Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie pt. „Uzasadnienie potrzeby tworzenia świetlic socjoterapeutycznych”. Raport ten wykazał deficyt edukacji
w środowiskach wiejskich – zaniedbanie edukacji przedszkolnej, konieczność wyrównania dysproporcji edukacyjnych i pomocy dzieciom z rodzin patologicznych i biednych. Wnioski, które zostały zawarte w raporcie stały się podstawą do stworzenia strategii programu „Promyk Dnia” realizowanego wspólnie z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Chrześcijańskich Organizacji Wiejskich.
Przeprowadzone działania:
– Analiza potrzeb dzieci z najbiedniejszych regionów Polski, narażonych na ryzyko wykluczenia społecznego, zagrożonych chorobami ze względu na niski status materialny ich rodzin oraz brak wiedzy rodziców lub opiekunów zakresie edukacji zdrowotnej.
– Stworzenie platformy komunikacji na stronie internetowej www.promykdnia.pl
– Tworzenie świetlic środowiskowych na terenach o potencjalnie największej populacji dzieci narażonych na wykluczenie społeczne.
– Zapewnienie profesjonalnej kadry pedagogów, dbającej o prawidłowy rozwój umysłowy i fizyczny podopiecznych. Pedagodzy umożliwiają dzieciom spędzanie czasu po zajęciach lekcyjnych, w taki sposób, aby był on poświęcony pogłębianiu zainteresowań i dodatkowej edukacji w formie zabawy.
Ocena skuteczności kampanii:
– Program „Promyk Dnia” został początkowo zaplanowany na 3 lata realizacji (2007 – 2010). Pozytywne efekty programu zdecydowały o tym, że projekt jest nadal prowadzony i rozwijany.
– Ważnymi wskaźnikami efektywności projektu są ilość otwieranych świetlic oraz rosnąca liczba dzieci korzystających z zajęć edukacyjnych każdego roku. W pierwszym roku trwania programu utworzono 21 świetlic, w ramach których opieką objęto 3000 dzieci tygodniowo. Na początku 2010 roku działały już 44 świetlice, a objętych opieką jest ok. 4 500 dzieci tygodniowo. Ze świetlicami współpracuje blisko 200 wolontariuszy.
– Efektywność komunikacji zewnętrznej oceniana jest na podstawie monitorowania ilości odwiedzin strony internetowej www.promykdnia.pl oraz liczby publikacji poświęconych tej inicjatywie w mediach lokalnych i ogólnopolskich.