Tytuł:
Projekt „Daj włos”
Autor:
Euro RSCG 4D dla fundacji Rak’n’Roll
Cel kampanii:
Celem projektu „Daj włos” było namówienie zdrowych kobiet posiadających długie włosy, do obcięcia ich i przekazania po to, by powstały naturalne peruki potrzebne kobietom przechodzącym chemioterapię. Akcja wymagała zaangażowania nie tylko Fundacji, ale także maksymalnej liczby salonów fryzjerskich w całym kraju oraz firmy która zgodziła się przygotowywać pro bono peruki z naturalnych włosów
Grupa docelowa:
Grupą docelową projektu były kobiety, które posiadały włosy o dł. min. 25 cm.
Drugą grupą docelową byli właściciele salonów fryzjerskich, za pośrednictwem których włosy mogły trafić do Fundacji
Strategia:
Włosy to jeden z najważniejszych atrybutów naszego wyglądu, choć zwykle nie zdajemy sobie sprawy, jak dużo one dla nas znaczą. Utrata włosów zawsze niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Dotkliwie przekonują się o tym osoby będące w trakcie leczenia chemioterapią. Utrata włosów to skutek uboczny chemioterapii, który przeraża chorych najbardziej. W trakcie leczenia fatalne samopoczucie fizyczne łączy się ze słabą formą psychiczną. A czasem wystarczy dobrze dobrana peruka, by zdecydowanie poprawić kondycję psychiczną i samopoczucie chorej. Obecnie w Polsce peruki z naturalnych włosów są tylko częściowo refundowane przez NFZ.
W odpowiedzi na tę sytuację ruszył projekt “Daj włos”, który angażuje zakłady fryzjerskie i zdrowe kobiety, które zmieniając fryzurę, chciały zrobić dobry uczynek. Przekazanie Fundacji ściętych włosów, pozwala na zrobienie naturalnych peruk dla kobiet poddających się chemioterapii.
Opis przebiegu kampanii:
Do celów realizacji projektu, w pierwszej kolejności została pozyskana do współpracy firma Rokoko Hair Company, która zgodziła się na przygotowywać peruki pro bono.
Została zorganizowana sesja zdjęciowa, w której udział wzięły zdrowe kobiety z długimi włosami oraz podopieczne Fundacji, które straciły włosy w efekcie leczenie chemioterapią. Zdjęcia pro bono wykonał Andrzej Świetlik, znany fotografik współpracujący z Fundacją.
Przygotowano plakaty, które informowały o akcji oraz naklejki na lustra, które zostały przekazane współpracującym salonom fryzjerskim. W dniu rozpoczęcia akcji pierwszym salonem fryzjerskim, który zadeklarował współpracę był salon Jaga Hupało&Thomas Wolff Hair Studio
Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Zdjęcia wykonane podczas sesji zdjęciowej tworzyły serię sześciu plakatów. Trafiły one w pierwszej kolejności do salonu Jaga Hupało&Thomas Wolff Hair Studio a następnie do kilku innych salonów, które przyłączyły się do akcji.
Zdjęcia zostały również opublikowane na Facebooku oraz na stronie internetowej Fundacji wraz z opisem projektu i apelem o przyłączanie się do tej inicjatywy. Kampania nie miała wsparcia w postaci klasycznych mediów ATL
Działania PR
Działania komunikacyjne prowadzone były do mediów w szczególności skierowanych do grupy docelowej (prasa kobieca, urodowa magazyny o tematyce społecznej). Komunikacja odnośnie akcji prowadzona była także poprzez social media (Facebook, Twitter)
Efektywność
Pomimo zerowych nakładów na realizację projektu oraz ograniczonych kanałów komunikacji (tylko salony fryzjerskie i social media), do akcji do tej pory dołączyły 64 salony fryzjerskie w całej Polsce a swoje włosy zdecydowało się obciąć aż 574 osoby. W sumie obcięto 143 metry włosów!
Informacja o akcji rozeszła się bardzo szybko wśród fanów Fundacji na facebooku. Rozpoczęli oni własne działania nakłaniające salony do współpracy, jak również chwalili się przed innymi swoją decyzją o zmianie wyglądu. Do chorych kobiet do tej pory trafiło 36 peruk. Do Fundacji zaczęły trafiać listy takie jak ten:
Witam Pani Magdo, serdecznie dziękuję za otrzymaną za pośrednictwem Państwa perukę. W dniu wczorajszym odebrałam w salonie, w Gdańsku, razem z mężem i córką oczekiwaną z radością perukę. Czuję się w niej bardzo dobrze, już dzisiaj byłam w niej na kolejnej chemii. Dużym dla mnie zaskoczeniem było to, że tak sprawnie udało się dopiąć do końca całą sprawę. Panie w salonie były bardzo miłe, dzięki czemu nie byłam skrępowana i czułam się swobodnie. (…) W domu czekały na mnie dwie młodsze córki, starsza była zachwycona, a najmłodsza, 2-letnia, onieśmielona. Jestem pełna podziwu i wdzięczności za akcję jakiej się podjęłyście. (..) Będę z Wami w kontakcie, gdyż czuję Waszą pozytywną energię (..) pozdrawiam
Iwona Musiał z Bydgoszczy
Kampania odbiła się szerokim echem w mediach oraz social mediach. Pojawiło się około 80 publikacji w prasie, radiu a także telewizji na temat akcji.
Kampanijność:
Kampania nadal trwa, kolejne salony przystępują do akcji i kolejne osoby odbierają swoje darmowe peruki. Jest to stały projekt Fundacji Rak’n’Roll, która pomaga chorym w codziennym życiu z rakiem.
Opis inicjatora
Fundacja Rak’n’Roll przełamuje schematy myślenia o chorobach nowotworowych. Podejmuje temat „co dalej”, jak żyć kiedy zachorujesz i jednocześnie dostarcza chorym pozytywnej energii do walki z chorobą.
Pomysł reklamowy:
Na plakatach widzimy zestawienie dwóch kobiet: zdrowej, z długimi, pięknymi włosami i chorej, pozbawionej włosów. Raz jedna jest tyłem, raz druga. Wzdłuż głów wije się hasło „Daj włos!” oraz krótkie, informacyjne copy wraz z call to action. Plakaty zawsze wisiały dwa, obok siebie.