niedziela, 22 grudnia, 2024
Strona głównaCase studiesPrzygotuj się na wstrząs!

Przygotuj się na wstrząs!

Tytuł
Przygotuj się na wstrząs!

Autor
Flywheel PR, Polpharma Biuro Handlowe, TELESCOPE dla Polfa Warszawa

Opis celu kampanii
Przygotuj się na wstrząs! to ogólnopolski program edukacyjno-informacyjny,objęty patronatem Polskiego Towarzystwa Alergologicznego, dotyczący problemu anafilaksji. Celem Programu jest edukacja społeczeństwa, pacjentów i ich rodzin na temat przyczyn anafilaksji, konsekwencji oraz zasad postępowania w sytuacji wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego. Kampania ma pomóc w szybkim i trafnym rozpoznawaniu objawów oraz w prawidłowym zachowaniu się wobec osoby we wstrząsie anafilaktycznym.

Grupa docelowa
Kampania obejmuje działania informacyjne skierowane do całego społeczeństwa, zwłaszcza osób ze stale rosnącej grupy ryzyka. Wg. badań już 40% Polaków cierpi na różnego rodzaju alergie, które zwiększaj

Strategia
Problemem społecznym jest bardzo niska świadomość nt. anafilaksji przy rosnącej liczbie osób z alergią. Alergia dotyka dziś niemal 40% populacji i liczba ta stale rośnie. Rośnie liczba zagrożeń i powikłań związanych z alergią, w tym anafilaksji aż do postaci potencjalnie śmiertelnych, czyli wstrząsu anafilaktycznego. W sytuacji zagrożenia życia kluczowe znaczenie ma znajomość podstawowych zasad postępowania we wstrząsie i umiejętność ich zastosowania.
Anafilaksja to zagrażająca życiu, systemowa lub uogólniona, natychmiastowa reakcja nadwrażliwości – uogólniona reakcja organizmu na alergen lub inne czynniki (np. wysiłek). Wstrząs anafilaktyczny jest najcięższą uogólnioną postacią anafilaksji- to zespół ciężkich zaburzeń czynności organizmu wywołanych ostrym niedotlenieniem, najczęściej w następstwie ostrych zaburzeń w układzie krążenia. Im gwałtowniejsza i szybsza jest reakcja organizmu, tym większe zagrożenie dla zdrowia i życia. Często nie da się przewidzieć jej wystąpienia,można się jednak zabezpieczyć na ten wypadek. Badania przeprowadzone w 2014 przez TNS oraz badania przeprowadzone wśród internautów we współpracy z medonet.pl pokazały, że świadomość problemu jest niemal żadna. Tylko 27% pytanych przez TNS (i 33% pytanych internautów) zadeklarowało znajomość terminu „anafilaksja” ale już tylko 35% spośród nich (i 28% pytanych internautów) potrafiło prawidłowo wymienić jej objawy. Nie ma też niemal żadnej świadomości jak zabezpieczyć się na wypadek wystąpienia anafilaksji.

Opis przebiegu kampanii
• IX 2013 – start kampanii, akcje pilotażowe
• patronat Polskiego Tow. Alergologicznego,współpraca ekspertów (m.in. debata-raport: https://media.pta.med.pl/wp-content/uploads…)
• przygotowanie wytycznych postępowania w anafilaksji dla alergologów, lekarzy POZ i pacjentów
• edukacja dziennikarzy – warsztaty w redakcjach, konferencja prasowa
• cały rok – edukacja pacjentów,konsultacje lekarskie (m.in. „Tydzień edukacji nt. anafilaksji w marcu), materiały w mediach
• IV-IX 2014 obecność na imprezach masowych (np. Opener, Edupiknik, Łódż Maraton Dbam o Zdrowie)
• III-X 2014 – udział w konferencjach dla lekarzy (wykłady, warsztaty)
• VI-IX 2014 – szkolenia i edukacja w komunikacji miejskiej
• VI-XII 2014 „Restauracja przyjazna alergikom” – zwiększenie świadomości restauratorów, ułatwienie alergikom wyboru bezpieczniejszej restauracji
• VI-XI 2014 szkolenie grup zawodowych np. pszczelarzy
• odetchnijspokojnie.pl

Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Materiały edukacyjne dla pacjentów i lekarzy:
– strona http://www.odetchnijspokojnie.pl/o-kampa…
– materiały edukacyjne dla mediów,
– udział w imprezach masowych z warsztatami pierwszej pomocy we wstrząsie anafilaktycznym,
– udział w konferencjach dla lekarzy (wykłady, warsztaty pierwszej pomocy we wstrząsie anafilaktycznym),
– przygotowanie i publikacja wytycznych postępowania w anafilaksji (dla lekarzy i pacjentów),
– warsztaty w redakcjach i konferencja prasowa

Efektywność
Pod koniec 2014 roku powtórzyliśmy badanie z medonet.pl, które pokazało znaczący wzrost znajomości terminu anafilaksja internautów: z 33% do 64%.
Także lekarze potwierdzili wzrost świadomości problemu wśród pacjentów. Wyniki ankiety wykonanej podczas jednej z konferencji dla lekarzy specjalistów pokazały, że wśród specjalistów, którzy potwierdzili, że mieli pacjentów wymagających przepisania leku stosowanego we wstrząsie anafilaktycznym, blisko 72% uważa, że liczba tych osób wzrosła w ostatnim roku, w porównaniu z latami poprzednimi. Lekarze (76%) potwierdzili także, że mieli w 2014 roku pacjentów pytających o anafilaksję i sposoby zabezpieczenia się przed nią.

Dotarliśmy między innymi do:
– 5 000 pracowników komunikacji miejskiej (szkolenia) oraz do 2 mln pasażerów (kampania edukacyjna),
– Forum eksperckie (odpowiedzi specjalisty na pytania internautów): ok. 30 tys. UU,
– byliśmy obecni na 12 imprezach (festiwale, maratony, pikniki itp.), gdzie odbywały się warsztaty skierowane do pacjentów, na których przeszklono ponad6 000 osób i rozdano ponad 20 tyś. materiałów
– dotarliśmy do około 11300 pszczelarzy (szkolenia),
– 5 000 przeszkolonych lekarzy .

Anafilaksja była w 2014 roku tematem poruszanym w polskich mediach wyraźnie częściej, niż w latach poprzednich. Komunikat dot. anafilaksji mógł dzięki temu dotrzeć bezpośrednio do pacjentów. Zaowocowało to znaczącą liczbą publikacji – 668 (dane za 2014):
– TV – 38
– Radio – 80
– Prasa – 101
– Social Media – 141
– internet – 308

Kampanijność
Działania rozpoczęły się we wrześniu 2013 roku pilotażowymi aktywnościami, które rozwinięcie znalazły w 2014 roku. W 2015 roku kampania jest kontynuowana.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj