Tytuł:
SAPPHIRE Technology Club – globalny fan page marki SAPPHIRE
Autor:
Sarota PR dla Sapphire
Wprowadzenie
Agencja Sarota PR rozpoczęła działalność w social media dla marki SAPPHIRE od zbudowania i prowadzenia na Facebooku polskiego fan page’a SAPPHIRE Technology Polska. Dzięki odniesionym efektom Klient zdecydował o powierzeniu agencji opieki nad jej globalną facebookową społecznością pod nazwą SAPPHIRE Technology Club. W SAPPHIRE zapadła decyzja o utworzeniu z globalnego fan page’a istotnego kanału informacyjnego marki, który miał wspierać dotychczasową działalność marketingowo-wizerunkową. Do tego niezbędne było zatrudnienie profesjonalnej agencji. Począwszy od marca 2011 aż do dziś Sarota PR prowadzi pełną obsługę fan page’a prowadzonego w języku angielskim.
Cel
Głównym celem projektu jest wykorzystanie potencjału social media (w tym konkretnym przypadku Facebooka) w budowaniu wizerunku marki SAPPHIRE oraz prowadzeniu komunikacji z jej sympatykami. Wykorzystanie narzędzi Facebooka do prowadzenia dwustronnej komunikacji z fanami oraz dostarczania im interesujących materiałów ma na celu zbudowanie wizerunku SAPPHIRE jako marki otwartej dla swoich odbiorców oraz rozumiejącej ich potrzeby i zainteresowania.
Grupa docelowa
SAPPHIRE jako producent przede wszystkim komponentów komputerowych (kart graficznych, płyt głównych) jest marką skupiającą osoby zainteresowane szeroko pojętą tematyką IT, a w szczególności sprzętem do komputerów typu PC. Oprócz amatorów i codziennych użytkowników sprzętu komputerowego, ważną grupą docelową są także profesjonaliści związani z branżą IT. Prowadzony fan page ma w swoim założeniu skupiać użytkowników o opisanym powyżej profilu w społeczności obudowanej wokół marki SAPPHIRE oraz stanowić dodatkowy kanał promocji produktów firmy.
Strategia komunikacyjna
Strategicznym założeniem projektu było wytworzenie szczególnej więzi pomiędzy marką SAPPHIRE a odbiorcami, która pozytywnie by się wyróżniała na tle ich relacji z markami konkurencyjnymi. Koncepcja strategii została ubrana w metaforę baru. W jej myśl fan page ma stać się miejscem spotkań, do którego chętnie się powraca i zaprasza swoich znajomych. Jest to bar tematyczny, gdzie zawsze można odnaleźć interesujące bywalców informacje. Można także swobodnie porozmawiać z barmanem (adminem) – podzielić się problemami, poszukać pomocy czy po prostu pożartować. W SAPPHIRE Technology Club każdy znajdzie dodatkowe rozrywki w formie gier i konkursów. Motto strategii to „There’s always good stuff at SAPPHIRE Technology Club!”.
Realizacja
Do osiągnięcia założonych celów projekt wykorzystuje jak najszerzej narzędzia i możliwości jakie oferuje Facebook.
– postowanie
Bieżąca aktualizacja statusu fan page’a wraz z generowaniem interakcji. Informowanie o nowościach produktowych i technologicznych, aktywności promocyjno-sponsoringowej firmy, recenzjach, ciekawostek z branży, umieszczanie filmów i zdjęć, ogłaszanie konkursów, tworzenie sond i inne.
– grafika
Koordynacja zawartości wizualnej fan page’a – albumy zdjęć, strona powitalna, grafiki i ikony aplikacji, banery, grafiki reklamowe. Aktualizacja grafiki do biężących działalności tylko w ramach Facebooka, jak i ogólnej działalności firmy (np. premiery nowego produktu).
– wsparcie dla innych kanałów
Wsparcie i integracja z innymi kanałami komunikacyjnymi firmy – stroną internetową, kanałem YouTube oraz zewnętrzną społecznością sympatyków marki SAPPHIRE – SAPPHIRE Select Club.
– reklama
Projektowanie i realizowanie kampanii reklamowych na Facebooku dotyczących bieżących akcji na fan page’u (np. konkursów) oraz konkretnych produktów. Opracowywanie i optymalizacja pod kątem harmonogramu, copywritingu, grafiki, dostosowanego do profilu firmy targetu oraz rozplanowywanie budżetu wraz z bieżącym monitoringiem skuteczności kampanii.
– konkursy
Projektowanie, realizowanie i pełna obsługa konkursów z nagrodami dla fanów. Przygotowywanie koncepcji i metodologii konkursowych, planu komunikacji, harmonogramu oraz dedykowanych aplikacji. Organizowanie konkursów powiązanych z eventami zewnętrznymi (np. serią największych na świecie turniejów e-sport DreamHack) czy też konkursów będących elementem bieżącego, wewnętrznego życia fan page’a (np. co dwutygodniowe konkursy z serii Manic Monday).
– komunikacja
Prowadzenie dwustronnej komunikacji z fanami zarówno na poziomie Tablicy, jak i poprzez specjalną aplikację. Odpowiadanie na uwagi i pytania.
– aplikacje
Tworzenie i obsługa w pełni funkcjonalnych aplikacji z okazji bieżących działalności (np. konkursów) lub dedykowanych aplikacji stałych. Do tych drugich można zaliczyć aplikację CardSelector, która odnajduje dla użytkownika najlepsze karty dostosowane do jego wymagań oraz pozwala na ich porównanie. Inną aplikacją tego typu jest Contact Form, służąca do przesyłania uwag i zapytań na specjalną skrzynkę mailową, poprzez którą udzielane są odpowiedzi.
– monitoring
Stały monitoring aktywności na fan page’u. Śledzenie statystyk, prowadzenie analiz i wyciąganie bieżących wniosków.
Rezultaty
W momencie przejmowania obsługi fan page’a przez SAROTA PR liczył on sobie niecałe 5000 fanów. W przeciągu nieco ponad roku działalności liczba fanów wzrosła przeszło 24-krotnie do ponad 120000. Liczba wyświetleń postów wzrosła 18-krotnie do ponad 11,5 miliona. Przez ten okres posty zostały skomentowane lub polubiane ponad 50000 razy. Zorganizowano 23 konkursy oraz 9 kampanii reklamowych. Te i pozostałe działania doprowadziły do powstania zwartej społeczności o określonym profilu (entuzjaści sprzętu komputerowego) z liczną grupą najaktywniejszych fanów. W porównaniu do fan page’y najbliższej konkurencji firmy SAPPHIRE fan page SAPPHIRE Technology Club gromadzi 2,5-krotnie większą społeczność od fan page’a marki Gigabyte i ponad dwukrotnie większą od największego fan page’a marki MSi. Wprowadzenie wszystkich wymienionych wyżej działań doprowadziło do stworzenia największej na świecie facebookowej społeczności fanów pośrod producentów kart graficznych i płyt głównych.