piątek, 18 października, 2024
Strona głównaCase studiesShell Eco-marathon

Shell Eco-marathon

Tytuł projektu:
Shell Eco-marathon

Podmiot realizujący:
Royal Dutch Shell

Sytuacja wyjściowa:
Rosnący popyt oraz ceny ropy naftowej i gazu, ograniczone zasoby paliw kopalnych, a przede wszystkim ekologia stawiają przed współczesnym światem ogromne wyzwania z zakresu efektywności energetycznej. Czynniki te mają ogromny wpływ na zmiany jakie zachodzą w branży petrochemicznej, motoryzacyjnej oraz energetyce. Royal Dutch Shell, jako firma zaangażowana w ideę zrównoważonego rozwoju, już od 27 lat wychodzi naprzód potrzebom ograniczenia zużycia paliwa i poszukiwania alternatywnych i „zielonych” źródeł energii -między innymi poprzez organizowany corocznie „Shell Eco-marathon”.

Zasięg projektu:
Shell Eco-marathon jest projektem o zasięgu ogólnoświatowym, który realizowany jest w ramach trzech regionalnych edycji:
– Europa
– Azja
– Ameryka Północna i Południowa
W sumie we wszystkich powyższych edycjach startują reprezentaci uczelni z 80 krajów.

Termin realizacji:
Pierwsza edycja Shell Eco-Marathon odbyła się 27 lat temu i od tego czasu program realizowany jest co roku. Wyścig, który odbywa się w maju jest zwieńczeniem całorocznej pracy zaangażowanych w nią zespołów. W roku 2011 finał europejskiej edycji będzie miał miejsce w Lausitz w dniach 26-27 maja.

Grupy docelowe:
– studenci i uczniowie szkół średnich
– pracownicy naukowi oraz nauczyciele
– przedstawiciele biznesu

Cele szczegółowe:

– promowanie wartości pracy zespołowej, wytrwałości i ambicji wśród studentów i uczniów szkół średnich
– propagowanie wykorzystania alternatywnych źródeł energii
– zwrócenie uwagi na potrzebę zrewidowania dotychczasowych założeń odnośnie kierunku rozwoju transportu i motoryzacji
– zaangażowanie zarówno studentów jak i biznesu w projekty proekologiczne

Opis sposobu realizacji:
Zadaniem uczestników „Shell Eco-marathon” jest zaprojektowanie i zbudowanie pojazdu, który może pokonać jak najdłuższy dystans, wykorzystując przy tym jak najmniej paliwa. Podczas zawodów drużyny mogą wystartować w dwóch kategoriach: „Prototyp” i „UrbanConcept”. Samochody startujące w kategorii „Prototyp” mają zwykle aerodynamiczny i futurystyczny wygląd, podczas gdy pojazdy typu „UrbanConcept” zbliżone są do konwencjonalnych samochodów jeżdżących po naszych drogach i dlatego również swoim wyglądem przypominają pojazdy, do których jesteśmy już przyzwyczajeni.

Drużyny mają do wyboru różne rodzaje paliw, od tradycyjnych po alternatywne. Pojazdy z silnikami z wewnętrzną komorą spalania mogą wykorzystywać benzynę, olej napędowy, GTL (gas-to-liquid), biodiesel (FAME) lub etanol. Te, które wyposażone zostały w silniki elektryczne, mogą działać w oparciu o wodór, energię słoneczną lub technologie akumulatorów typu ‘plug-in’.

Wyniki:
Poprzez długotrwałe zaangażowanie firmy Shell w promowanie efektywności energetycznej w ramach „Shell Eco-marathon” znacząco wzrosła świadomość w potrzebę przebudowy struktury zużycia paliw. Aktualnie w projekcie udział biorą przedstawiciele 80 krajów, a kolejne edycje Eco-marathonu odbywają się już na 3 kontynentach. W samej Europie do wyścigu zgłoszono 222 zespoły, w skład których wchodzi ponad 3 tysiące studentów oraz wykładowców.

Shell Eco-marathon to także realne korzyści dla środowiska oraz drogowskaz dla rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. W roku 2010 studenci z Francji ustanowili imponujący rekord 4896 kilometrów przejechanych na jedym litrze paliwa, zaś ich szwedzcy koledzy byli w stanie zbudować samochód, który na codzień porusza się po europejskich drogach spalając przy tym minialną ilość paliwa.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj