środa, 27 listopada, 2024

SM-walcz o siebie

Tytuł
SM-WALCZ O SIEBIE

Autor
TELESCOPE, Eura7, DB Maison

Opis celu kampanii
•Zbudować świadomość tego, że mimo iż Stwardnienie Rozsiane jest chorobą ciężką, przewlekłą właściwa terapia daje szanse na w pełni normalne funkcjonowanie
•Przekonać pacjentów, że SM nie musi oznaczać wyroku, że warto “walczyć o siebie”, nie poddawać się psychicznie
•Przekonać decydentów i opinię publiczną, że właściwa terapia na wczesnym etapie choroby pozwala ograniczyć /uniknąć jej najtragiczniejszych skutków

Grupa docelowa
osoby chore na SM, ze szczególna uwaga na osoby nowodiagnozowane, ich rodziny, ogół społeczeństwa, decydenci ( MZ, NFZ)

Strategia
•Potoczna opinia na temat Stwardnienia Rozsianego jest taka, że jest to absolutnie nieuleczalna choroba prowadząca w sposób nieunikniony do ciężkiego kalectwa i śmierci.
•Odczarowanie SM- “Często, żeby uniknąć negatywnych reakcji społecznych osoby chore nie przyznają się do swojej choroby – 21% pytanych osób nie powiedziało w pracy o swoim stanie zdrowia”,…”Aż 32% Polaków uważa, że osoby chore na SM muszą jeździć na wózku. Także innych mitów na temat SM jest w społeczeństwie bardzo dużo – ponad połowa Polaków wierzy, że SM to choroba śmiertelna, a 36% jest zdania, że takie osoby nie są w stanie uczestniczyć w życiu społecznym i muszą być na rencie.“ ( DB Maison 2012)
•Taki obraz choroby powoduje niewiarę w skuteczność terapii. Wywołuje lęk i poczucie braku nadziei w pacjentach. Staje się usprawiedliwieniem dla decydentów, którzy mogliby finansować jej leczenie ( MZ, NFZ) “Pod względem dostępności do terapii Polska jest wciąż na jednym z ostatnich miejsc. Zaledwie niewielki procent pacjentów ma szansę na leczenie nowoczesnymi terapiami, uznawanymi na świecie za standard.” ( dane PTSR)
•Naszym wyzwaniem jest zmienić ten obraz Stwardnienia Rozsianego. Pokazać, że poprzez właściwą terapie są szanse aby realnie ograniczyć skutki choroby

Insight
•„ Jeśli jest szansa, warto walczyć i nie można rezygnować. Jeśli jest nadzieja po prostu nie wolno się poddawać”
Opis przebiegu kampanii
•Lipiec/sierpień- badania konsumenckie
•Sierpień- produkcja
•Wrzesień- start kampanii
– konferencja otwierająca 18 września 2012
– start strony www
– kampania ATL- tv, kina, 3Space, radio, outdoor- bb/clp, prasa
– PR- telewizje śniadaniowe
•Październik- kontynuacja
•Listopad- kontynuacja, panel badawczy 2 tura

W ramach kampanii powstała storna internetowa www.sm-walczosiebie.pl, na której można było znaleźć najwazniejsze informacje dotyczace kampanii. Najciekawsza zakladka byly NASZE HISTORIE, gdzie chorzy nadsylali swoje hstorie zycia , wraz ze zdjeciami. Opowiesci maja, mimo trudow zwiazanych z choraba, zawsze pozytywny aspekt. Do komunikacji z grupa docelowa Facebooka został założony Like Page smwalczosiebie, który błyskawicznie polubilo wielu facebookowiczow. Wśród nich zarowno osoby chore i ich rodziny jak i zdrowi ludzie. Na facebooku zorganizowano także konkurs Superbohater. Fundacja Urszuli Jaworskiej rozpoczęła serię warsztatów dla chorych.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji
MEDIA ATL
TVP1, TVP2, TVP INFO, -154 emisji
TVN, TVN 7,TVN Style, TVN Turbo, TVN Meteo,-199 emisji
TELE5, POLONIA1-42 emisji
MULTIKINO, Benefit Multimedia, City Tv,
TOK FM, Złote Przeboje, Roxy, Antyradio , Radio Merkury, McRadio, Radio Łódź, Polskie Radio Lublin, RadioVox, Radio Kolor, Radio PIK
Reklama na autobusach (AMS) -24
Reklama na 610 nośnikach reklamy zewnętrznej typu billboard i citylight (AMS)
Reklama w prasie -138 reklam, 10 dużych artukułów w gazetach
Reklama w internecie
TELEWIZJE ŚNIADANIOWE: KAWA CZY HERBATA, DZIEŃ DOBRY TVN, POLSAT NEWS, TVP INFO,
POŻYTECZNI PL , TVP BIAŁYSTOK
BTL-Plakaty fotmatu B2
– Wysłane i wyklejenie w 106 Klinikach Neurologicznych na terenie całej Polski
– Wysłane do 15 wolontariuszy z terenu całej Polski, którzy samodzielnie rozklejali
plakaty na uczelniach, w klubach w swoich miejscowościach
Strona www- przez pierwsze 3 dni zanotowano ponad 3,5 tys. wejść
Przez cały czas trwania kampanii zanotowano 19 767 wizyt

Efektywność
-Prawie co 4 Polak zetknął się z kampania ( badanie grupa 1000 Polaków)
-Kampania sprawiła, że więcej Polaków ma świadomość, że SM można leczyć za pomocą nowoczesnych leków, a także iż osoby chore na Stwardnienie Rozsiane mogą pracować (a nie muszą być na rencie). W wyniku kampanii spadł także odsetek osób, które są przekonane o tym, że SM to choroba śmiertelna. Dzięki kampanii osoby chore na SM w mniejszym stopniu niż przed kampanią są postrzegane jako „skazane” na wózek inwalidzki (mogą aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym.)
„Mnie pomogła zburzyć stereotyp w mojej głowie. A to dla mnie cholernie dużo. Dziękuję, Wam wszystkim.”- opinia chorej
-Po obejrzeniu kampanii aż 95% Polaków uważa, że powinno być przeprowadzanych więcej kampanii dotyczących osób na SM. 97% pytanych jest zdania, że państwo powinno bardziej wspierać osoby chore.
-Polacy (podobnie jak osoby wypowiadające się na profilu kampanii na facebooku) bardzo pozytywnie oceniają fakt, że kampania pokazuje iż mimo choroby można żyć aktywnie, rozwijać swoje pasje. Także pokazanie młodych, aktywnych osób sprawia, że przełamywany jest stereotyp chorego na SM.
-Kampania uświadamia także społeczeństwu jak ważne jest dążenie do dostępu do nowoczesnych leków i terapii( DB Maison)

-Wartość pozyskanych mediów można szacować ( wg Monitoringu Mediów, wyliczeń wg emisji) na 5 456 159 złotych

– Ogromnym sukcesem dzialań ubiegłorocznych jest wprowadzenie do refundacji kolejnego leku na SM

Kampanijność
Była to 1. kampania reklamowa dotycząca problemu SM, przełamująca stereotypy postrzegania tej choroby. W kolejnych odsłonach chcemy skupić się na aspekcie rodzicielstwa/partnerstwa i pracy osób z SM.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj