Przełamanie tabu związanego ze stomią, edukacja pacjentów oraz społeczeństwa w zakresie faktów i mitów z nią związanych to cele ogólnopolskiej kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię”.
Działania kampanii mają pozytywnie wpłynąć na aktywizację stomików w życiu towarzyskim i zawodowym oraz ich pozytywny odbiór w społeczeństwie, dzięki czemu, mimo problemów z jakimi muszą zmierzyć się na co dzień, będą mieli szansę prowadzić normalne życie.
Grupa docelowa
Przekaz kampanii kierowany jest zarówno do stomików, ale także ich otoczenia, a więc ich rodzin, personelu medycznego oraz opinii publicznej.
Strategia
Jak wskazują wyniki przeprowadzonego na cele kampanii badania: „Personel medyczny o komforcie życia stomików”, stomikom towarzyszy obawa przed wykluczeniem wśród społeczeństwa. 87% stomików odczuwa lęk przed wyłonieniem stomii, a ponad połowa zmienia swoje plany zawodowe. Stomia jest więc nie tylko fizycznym, ale i psychicznym obciążeniem, na które pacjent powinien zostać odpowiednio przygotowany. Dlatego w celu zapewnienia stomikom komfortu życia, dialog należy prowadzić z ich otoczeniem oraz z personelem medycznym, który jest pierwszym źródłem informacji i wsparcia dla pacjentów.
Strategia kampanii opiera się na przekazie, że życie ze stomią wcale nie musi oznaczać rezygnacji z marzeń. Dlatego ambasadorką kampanii jest stomiczka Paulina Kaszuba. Stomia nie stanowi dla niej żadnego ograniczenia: pływała z delfinami, skakała ze spadochronem, na co dzień prowadzi własną firmę i jest aktywna zawodowo. Chcąc dowieść, że stomii nie należy się wstydzić, wystąpiła w sesji zdjęciowej, w której pokazała swoje ciało odkrywając worek stomijny.
Kampania walczy z tabu, stomicy, regularnie publikują na jej stronie swoje historie, udowadniając, że ze stomią można żyć zupełnie normalnie. Wśród stomików są m.in: alpinista, menadżer, restaurator, tenor oraz wolontariusze współpracujący ze stomikami.
Ze względu na wzrost zachorowań na choroby układu pokarmowego, kampania walczy ze stereotypem, że stomia to nie tylko przypadłość wieku starczego.
Opis przebiegu kampanii
• Działania kampanii zainaugurowała konferencja, podczas której zaprezentowano wyniki badania o jakości życie stomików. Spotkanie odbiło się szerokim echem, na wydarzeniu pojawiło się 50 dziennikarzy z redakcji ogólnopolskich oraz medycznych. Start kampanii wsparła Anna Głogowska
• Udało się zaangażować w działania wielu cenionych ekspertów medycznych m.in. prof. dra hab. n. med. Wiesława Tarnowskiego, prof. dr hab. n. med. Wojciecha Zegarskiego, prof. dr hab. n. med. Krzysztof Bieleckiego oraz 14 towarzystw medycznych w tym Towarzystwo Chirurgów Polskich i Naczelną Radę Lekarską
• Opracowano szereg materiałów poradnikowych oraz informacyjnych dotyczących faktów i mitów związanych ze stomią
• Zrealizowany został projekt Karty stomika – karta ma pomagać stomikom w problematycznych sytuacjach tzn. podczas odpraw lotniczych czy umożliwić im skorzystanie z miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych
• Zrealizowano odważną sesję zdjęciową stomiczki Pauliny Kaszuby
Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Większość działań komunikacyjnych kampanii skierowana jest do środków masowego przekazu, sprofilowanych na różne grupy społeczne.
Z powodzeniem działa strona internetowa (do 2500 tys. odsłon dziennie) oraz profil kampanii na Facebooku (4 tys. fanów), za pośrednictwem których pacjenci mogą znaleźć szereg informacji na temat aktualności związanych z kampanią, liczne porady, artykuły eksperckie i historie stomików. Ruszył także pierwszy w Polsce interaktywny kurs na temat stomii oraz jej pielęgnacji. Szkolenie jest bezpłatne i dostępne dla każdego.
Za pośrednictwem kanału na platformie YouTube, publikowane są natomiast liczne materiały poradnikowe, ale także historie z życia stomików.
W ramach kampanii funkcjonuję STOMAlinia oraz adresy mailowe, dzięki którym stomicy mogą otrzymać odpowiedzi na pytania związane z problemami codziennego życia ze stomią. Uruchomiono także kilkanaście poradni dla stomików – PKS STOMAlife. Na terenie 14 szpitali ruszyła wystawa „7010 metrów marzeń”.
Nikt nie ma takiej wiedzy na temat stomii, jak sami stomicy, dlatego w ramach kampanii funkcjonują blogi stomików, na których mogą dzielić się swoimi poradami, przemyśleniami i wydarzeniami z życia codziennego, aby dodać innym otuchy i udowodnić, że stomia nie musi zmieniać życia o 180 stopni.
Efektywność
Dzięki aktywności na portalu Facebook i stronie internetowej, organizatorom kampanii udało się zaangażować w swoje działania zarówno wielu pacjentów stomijnych jak i osoby nie związane na co dzień ze stomią. Profil kampanii na Facebooku lubi ponad 5000 osób. Do tej pory w ramach kampanii wygenerowano blisko 600 publikacji o łącznym zasięgu ponad 20 mln oraz AVE ponad 2,2 mln zł
Do tej pory w ramach kampanii wygenerowano ponad 400 publikacji o łącznym zasięgu blisko 9 mln osób oraz AVE blisko 1,5 mln złotych. Ambasadorka kampanii Paulina Kaszuba oraz eksperci kampanii gościli m.in. w programach informacyjnych jak: Panorama, TVP INFO, TVN24, Kurier Warszawski. W programach radiowych: U TOKtora, TOK FM,. Problem kampanii poruszany był w prasie opiniotwórczej (m.in. w Gazecie Wyborczej, dzienniku Metro), na portalach informacyjnych (m.in. wyborcza.pl; onet.pl), w prasie kobiecej (Chwila dla Ciebie) w telewizji, radiu oraz prasie regionalnej (m.in. TVP Szczecin, TVP Rzeszów).
Sesja przełamująca tabu związane ze stomią wzbudziła duże zainteresowanie telewizji informacyjnych, (TVN24, TVP Info, Panorama TVP 2). Zdęcia znalazły się na pierwszej stronie dziennika Metro, w Gazecie Wyborczej, materiałach Polskiej Agencji Prasowej.
Kampanijność
Kampania ruszyła w czerwcu 2014 roku, w 2015 roku rozpoczęła się druga edycja kampanii.
[[{“fid”:”12701″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”media-element file-default”}}]][[{“fid”:”12702″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”media-element file-default”}}]]