niedziela, 6 kwietnia, 2025
Strona głównaCase studiesStop nieświadomej nietrzeźwości! Kampania AlcoSense na rzecz bezpieczeństwa na drogach

Stop nieświadomej nietrzeźwości! Kampania AlcoSense na rzecz bezpieczeństwa na drogach

AlcoSense, marka produkująca alkomaty, wraz z zespołem agencji SAROTA PR postanowili wykorzystać głośny i wzbudzający wiele kontrowersji temat zaostrzenia kar dla nietrzeźwych kierowców do promowania nawyków zwiększających bezpieczeństwo na drogach. Organizatorom udało się dotrzeć z kampanią „AlcoSense: stop nieświadomej nietrzeźwości” do ponad pięciu milionów odbiorców.

Wyzwanie

Każdego roku polska policja zatrzymuje dziesiątki tysięcy kierowców prowadzących po spożyciu alkoholu. Nawet co czwarty polski kierowca przyznaje, że mógł prowadzić samochód pod wpływem alkoholu, nie zdając sobie sprawy ze swojego stanu – nazywane jest to nieświadomą nietrzeźwością. 

By walczyć z tym zjawiskiem, polski rząd zdecydował o wprowadzeniu kary konfiskaty pojazdu za jazdę po alkoholu. Nowe przepisy zaczęły obowiązywać 14 marca 2024 roku, a sam temat jeszcze przed ich wejściem w życie skupił dużą uwagę opinii publicznej. Marka AlcoSense postanowiła wykorzystać ten moment do nagłośnienia przekazu o nieświadomej nietrzeźwości oraz promowania dobrych nawyków wśród kierowców, takich jak całkowita rezygnacja z prowadzenia samochodu po spożyciu alkoholu lub każdorazowe upewnienie się co do stanu swojej trzeźwości przy pomocy alkomatu.

Rozwiązanie

By wzmocnić przekaz kampanii oraz dostarczyć mediom wartościowych informacji, organizatorzy zrealizowali badanie na reprezentatywnej grupie kierowców. Ujawniło ono zarówno skalę problemu nieświadomej nietrzeźwości w Polsce, jak i opinie społeczeństwa na temat nowych przepisów w tym zakresie.

Na kilka dni przed wprowadzeniem kary konfiskaty pojazdów zorganizowano także wydarzenie dla mediów, na którym po raz pierwszy zaprezentowane zostały wyniki badania. Do współpracy przy realizacji projektu organizatorzy zaprosili trzech niezależnych ekspertów – prawnika oraz przedstawicieli NGO związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Podczas spotkania z dziennikarzami specjaliści zarysowali skalę problemu oraz skomentowali dane z badania. W spotkaniu prasowym, które przybrało formę debaty eksperckiej, wziął także udział Hunter Abbott, właściciel AlcoSense i były kierowca wyścigowy. Jednym z celów podjętych działań było zwrócenie uwagi mediów na potrzebę komunikowania o tym, w jaki sposób należy zapobiegać kierowaniu pod wpływem alkoholu.

Agencja SAROTA PR wraz z AlcoSense przygotowała także 12 materiałów dla mediów. Każdy z nich zawierał przekaz o nieświadomej nietrzeźwości oraz sposobach, które uchronią nas przed tym zagrażającym bezpieczeństwu własnemu i innych stanem. By wesprzeć działania media relations, organizatorzy stworzyli także serię postów, które publikowano w kanałach marki AlcoSense w social mediach.

Efekty

Inicjatywa wzbudziła szerokie zainteresowanie mediów problemem nieświadomej nietrzeźwości oraz tematem nowych przepisów. W trakcie trwania kampanii ukazało się 421 publikacji oraz 4374 materiałów w ramach sieci naszemiasto.pl.

O sprawie pisały m.in.: „Gazeta Wyborcza”, pb.pl, rp.pl, wp.pl, dziennik.pl, wprost.pl, tvn24.pl, fakt.pl, superbiz.se.pl czy prawo.pl, a także czołowe media motoryzacyjne i branżowe, w tym auto-swiat.pl, autokult.pl, otomoto.pl i „Fleet”. Ekspertów AlcoSense zaproszono również do skomentowania tematu m.in. na antenach TVP Info, Antyradia, Radia Plus i radiowej „Czwórki”.   

Łączny zasięg kampanii wyniósł ponad 5 mln. Organizatorom udało się dotrzeć z przekazem o jeździe po spożyciu alkoholu oraz nieświadomej nietrzeźwości do szerokiego grona odbiorców, a także zrealizować aspekt edukacyjny w medialnym dyskursie. Daje to także grunt pod kolejne działania w tym obszarze w przyszłości.

Kampania została nagrodzona Brązowym Spinaczem w kategorii Motoryzacja i transport w 22. edycji konkursu Złote Spinacze

Źródło: instagram.com/sarotapr

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj