Tytuł
Szacun Tropików
Autor
Walk dla Fundacji Integracja
Opis celu kampanii
Przypomnienie grupie młodych, żądnych szacunku i podziwu mężczyzn o niebezpieczeństwach jakie niosą za sobą skoki do wody w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
Grupa docelowa
Młodzi mężczyźni (13-35)
Strategia
Każdego roku setki osób łamią kręgosłup skacząc do wody “na dziko” – w miejscach niesprawdzonych, nieprzeznaczonych do skoków. Najczęściej z brawury lub dla szpanu.
Fundacja Integracja od 13 lat ostrzega młodych mężczyzn przed niebezpieczeństwami skoków do wody używając tej samej platformy: „Płytka wyobraźnia to kalectwo”. Jednak przez ten czas świat mediów i sposób życia młodych ludzi się zmienił. Coraz mniej oglądają telewizji, a coraz więcej czasu spędzają w sieci. Typowe kampanie społeczne, pokazujące ofiary wypadków na wózkach są już dla nich niewidzialne. Dlatego „Integracja” potrzebowała czegoś nowego. Naszym zadaniem było wymyślenie sposobu na przywrócenie życia wyeksploatowanej już platformie i dotarcie z ostrzeżeniem do jak największej grupy młodych ludzi przy użyciu minimalnych nakładów finansowych.
Przede wszystkim musieliśmy znaleźć tanie medium. Kampania bannerowa nie wchodziła w grę. Tworzenie strony www bez kampanii mijało się z celem. Sposób podania komunikatu musiał być na tyle ciekawy, aby rozszedł się po sieci organicznie. Uznaliśmy, że aby zwiększyć szanse na efekt wiralowy musimy połączyć nietypową kreację z równie nietypowym medium.
Opis przebiegu kampanii
Postanowiliśmy wykorzystać istniejący już w internecie fenomen komicznych opisów aukcji na platformie allegro. Stworzyliśmy humorystyczną serię absurdalnych produktów plażowych niezbędnych każdemu mężczyźnie, który oczekuje szacunku, na jaki zasługuje i wystawiliśmy je na sprzedaż na specjalnie przygotowanej aukcji. Każdy z produktów posiadał cechy, które ułatwiają skok do wody z dużej wysokości – numer popisowy każdego, żądnego szacunku rówieśników chłopaka. Na końcu aukcji na rozbawionych odbiorców czekała zaskakująca, poważna puenta.
Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Wykorzystaliśmy platformę allegro.pl. Koszt wystawienia przedmiotu to tylko kilka złotych, a w zamian otrzymujemy hosting, wiarygodny adres i wolną przestrzeń na umieszczenie dowolnej kreacji. W żaden sposób nie promowaliśmy aukcji w mediach. Cały zasięg został uzyskany organicznie.
Efektywność
1. Jako agencja kreatywna nie posiadamy takich badań. Pracowaliśmy pro-bono, nie mieliśmy budżetu na przeprowadzenie badań przed/po. Ponieważ jednak komunikat był bardzo czytelny, a naszym zadaniem było zakomunikowanie problemu jak największej liczbie młodych mężczyzn zakładamy, że efektywność może być liczona poprzez uzyskany zasięg.
2. 700 000+ odsłon komunikatu (500 000+ wyświetleń samych aukcji oraz 200 000+ wyświetleń artykułów na stronach, które zamieszczały całą treść aukcji wraz z komunikatem na swoich łamach np. joemonster, demotywatory, ect.)
3. Ponieważ była to akcja wiralowa należy też policzyć publikacje social media, czyli tzw. udostępnienia, których było 3500+. Publikacji w mediach (serwisy informacyjne takie jak tvn24.pl, wp.pl, gazeta.pl oraz prasie: kilkadziesiąt)
4. Na kampanię wydaliśmy 13zł
Kampanijność
Akcja była częścią funkcjonującej od 13 lat platformy “Płytka wyobraźnia to kalectwo”. Kampania prawdopodobnie będzie kontynuowana w 2015 roku.