Tytuł:
Tesco dla Szkół – „Talent do niemarnowania”
Autor:
Garden of Words
Analiza sytuacji:
Polska zajmuje 5. miejsce w UE pod względem marnowania żywności – rocznie marnujemy jej 9 mln ton. Wg badań Komisji Europejskiej aż 22% marnuje się w domach konsumentów. Wg raportu Federacji Polskich Banków Żywności aż 39% Polaków przyznaje się do marnowania jedzenia i odsetek ten rośnie z roku na rok. Polakom brak świadomości problemu.
Nawyki marnowania i braku szacunku do jedzenia tworzą się już u dzieci szkolnych, wyrzucających drugie śniadania – wg badań „Talent do niemarnowania” przeprowadzonych przez MillwardBrown na zlecenie programu Tesco dla Szkół, co najmniej 4 500 dzieci w wieku 6-16 lat regularnie marnuje jedzenie w szkole, czyli rocznie w szkolnych koszach ląduje żywność o wartości ponad 236 000 zł. Tymczasem 95% nauczycieli nie zdaje sobie sprawy, że marnowanie żywności w ogóle stanowi problem i w związku z tym nie zwraca uwagi na zachowania i postawy swoich podopiecznych.
Tesco dla Szkół jako projekt CSR 2.0 jest oparty na ponad dekadzie dialogu z interesariuszami – społecznościami szkolnymi, których feedback jest inkorporowany w strategie kolejnych edycji. Celem projektu „Talent do niemarnowania”, realizowanego w ramach 11 edycji Tesco dla Szkół, była edukacja dzieci w zakresie problematyki marnowania żywności i racjonalnego żywienia poprzez zabawę, a także włączenie do działania na rzecz projektu całych szkół oraz mobilizacja społeczności lokalnych. Działania były skierowane do szkół podstawowych oraz gimnazjalnych (nauczycieli, dyrekcji, uczniów i ich rodziców), szerszych społeczności lokalnych oraz obecnych i potencjalnych klientów Tesco. Projekt Tesco dla Szkół od początku swojej działalności stawiał sobie za cel poprawę warunków edukacji w Polskich szkołach, oferując im materialne wsparcie w postaci multimedialnego sprzętu dydaktycznego oraz motywując nauczycieli do wykorzystywania nowoczesnych technologii w klasach.
Realna zmiana nawyków
Konkurs edukacyjny Tesco dla Szkół – „Talent do niemarnowania” miał spektakularne efekty nie tylko jeśli chodzi o wzrost wiedzy dzieci w temacie problemu marnowania żywności i sposobów na jego zapobieganie, ale też wpłynął na realną zmianę postaw i nawyków. Wg badań ewaluacyjnych przeprowadzonych przez MillwardBrown po zakończeniu projektu, w szkołach, które brały w nim udział, problem marnowania żywności zmniejszył się o połowę w stosunku do szkół w całej populacji. W ocenie nauczycieli program wpłynął pozytywnie na edukację dzieci (97%) oraz miał szerszy wpływ na edukację rodziców i środowiska pozaszkolnego (81%). Ponadto ankietowani nauczyciele – uczestnicy programu sami wykazali się ponad 6-krotnie lepszą od średniej wiedzą na temat niemarnowania żywności.
Miarą sukcesu projektu było też zaangażowanie lokalnych społeczności w działania wspólne oraz na rzecz lokalnych szkół. Według badań ewaluacyjnych wśród uczestników w aż 80% w projekt zaangażowana była oprócz zespołu projektowego cała szkoła, w 50% – rodzice uczniów, w 20% w promocję szkoły w konkursie angażowały się lokalne władze, media i społeczności. Wyraźne zainteresowaniu lokalnych mediów, w których pojawiło się 2 320 publikacji (82% całości publikacji medialnych o programie) o konkursie oraz w mediach społecznościowych, gdzie odnotowano ponad 2 500 wzmianek o konkursie. W samych filmach konkursowych występowali m.in. przedstawiciele lokalnych Banków Żywności, biznesów i władz, np. Prezydent miasta Piła, sołtys Miasteczka Krajeńskiego, Prezes pilskiego Banku Żywności. Strona www projektu zanotowała ponad 12,5 miliona odsłon, a filmy konkursowe obejrzało ponad 250 000 unikalnych użytkowników.
Jak skutecznie edukować?
Konkurs Tesco dla Szkół – „Talent do niemarnowania” edukował przez zabawę o ważnym problemie społecznym – stanowił największą lekcję niemarnowania żywności w Polsce. Formy dotarcia zarówno do młodych odbiorców, jak i ich rodziców i nauczycieli były atrakcyjne, motywujące wartościowymi zajęciami edukacyjnymi oraz szansą na cenne nagrody.
Zadaniem konkursowym było nakręcenie przez zespół projektowy 2-minutowego filmu przekonującego do niemarnowania żywności. Nauczyciele i ponad 6 000 uczniów nakręcili 587 filmów stosując naukę metodą projektową, często po raz pierwszy wykorzystując w szkole nowoczesne technologie w trakcie zajęć. Dzieci poprzez szukanie własnego sposobu na przekonywanie do niemarnowania zgłębiały temat na własną rękę, znajdowały kreatywne argumenty trafiające do rówieśników i same nabierały przekonania do konieczności niemarnowania.
Konkurs pozwalał na rozwijanie różnych talentów i kompetencji dzięki 7 kategoriom konkursowym, w których jurorzy-eksperci zwracali uwagę na rozmaite aspekty filmów. Dwustopniowy mechanizm wyłaniania laureatów czyli głosowanie internautów (I), po którym filmy z największą liczbą głosów przechodziły pod obrady Jury (II), zmuszał nauczycieli i uczniów do wyjścia z projektem poza klasę i zaangażowania do tworzenia i promowania filmu rodziców, społeczności szkolne i lokalne. W efekcie, za pośrednictwem dzieci, edukacja docierała do znacznie szerszych środowisk. Na stronie zamieszczone zostały również materiały edukacyjne: poradniki dla nauczycieli i uczniów przygotowane z partnerami merytorycznymi konkursu – Federacją Polskich Banków Żywności (w zakresie edukacji o niemarnowaniu żywności) oraz szkołą filmową Wajda School (w edukacji filmowej).
Realizowane działania dały efekt również w postaci pozytywnych opinii szkół: 92% uczestników deklarowało chęć udziału w następnych edycjach, a wg 89% program wypadł zdecydowanie korzystnie w porównaniu z innymi programami edukacyjnymi.
Tesco dla Szkół stanowi rozpoznawalny i pozytywnie oceniany element DNA marki wśród jej klientów wg badań wewnętrznych Tesco „Brand Review”.