TŁO
Światowy Dzień Środowiska, który odbył się 5 czerwca, to święto ustanowione przez ONZ podczas Konferencji Sztokholmskiej w 1972 roku. Co roku w jego obchody angażuje się 100 państw, podkreślając wciąż aktualne hasła konferencji sprzed prawie pół wieku. W celu zwrócenia uwagi na konkretne problemy dotyczące zmian środowiskowych, obchody Światowego Dnia Środowiska odbywają się co roku pod innym hasłem. ONZ ogłosiła rok 2020 Rokiem Bioróżnorodności, a hasło przyświecające świętu to „Czas dla Natury” („Time For Nature”). Centrum UNEP/GRID-Warszawa, czyli polski ośrodek afiliowany przy Programie Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, organizował tegoroczne obchody w ramach kampanii społecznej Zielona Wstążka #DlaPlanety 2020. Wsparcie komunikacyjne kampanii oraz obchodów święta było zapewnione przez agencję Havas PR.
ZAŁOŻENIA
W celu poszerzenia świadomości społecznej o obchodach Światowego Dnia Środowiska oraz wzmocnienia kampanii Zielona Wstążka #DlaPlanety 2020, agencja Havas PR zaproponowała organizację tematycznego challenge’u na platformie Instagram. Viralowy format z odpowiednio dobranym, ciekawym zadaniem miał zachęcić oraz zmotywować uczestników do podjęcia zobowiązania związanego z dbaniem o planetę.
OPIS CHALLENGE’U
Wyzwaniem, z którym musiała zmierzyć się agencja Havas PR, było zorganizowanie challenge’u, który będzie nie tylko angażował do wykonania atrakcyjnego zadania, ale również zachęcał uczestników do podjęcia konkretnych zobowiązań w trosce o środowisko. Cel został osiągnięty przez połączenie hashtagu Zielonej Wstążki, tj. „#DlaPlanety”, z wybranym zadaniem, czyli stanięciem na głowie. Efektem tego był challenge #NaGłowieDlaPlanety. Użytkownicy platformy Instagram byli zachęcani do stanięcia na głowie oraz podjęcia EKOpostanowienia dla środowiska. Challenge miał podwójny charakter, ponieważ udało się połączyć fizyczne, dosłowne stawanie na głowie z metaforycznym „stanięciem na głowie”, tj. pokazaniem tego, że każdy z nas, przez pozornie małe rzeczy może pozytywnie wpłynąć na środowisko.
EFEKTY
W akcji udział wzięli m. in. klub piłkarski Śląsk Wrocław, autorka książek o tematyce Zero Waste, Sylwia Majcher oraz sportowcy: Joanna Wołosz, Wojciech Włodarczyk, Adrianna Palka, Joanna Jóźwik, Dominika Stelmach, Anna Grejman, a także ich obserwatorzy.
Projekt został realizowany w całości w formule pro bono, a za jego realizację odpowiadał zespół pod kierownictwem Anny Drewniak, w skład którego wchodzili: Paulina Kirycka oraz Paweł Tamioła.