WYZWANIE I ANALIZA
Bezpieczeństwo to jedna z głównych wartości, na jaką stawia marka Volkswagen. Starając się troszczyć o społeczeństwo i budować w nim odpowiedzialne zachowania w stosunku do innych, Volkswagen Polska zrealizował w 2017 roku badania dotyczące udzielania pierwszej pomocy. Okazało się, że blisko 30 proc. rodziców nie jest w stanie przekazać dziecku całej praktycznej wiedzy o pierwszej pomocy. 67 proc. z nich uważa, że nie ma wystarczających kompetencji. Dla większości dzieci w wieku 6–9 lat osoba, która potrafi uratować człowieka, jest dla nich superbohaterem. 97 proc. badanych przyznało, że umiejętność udzielania pierwszej pomocy jest im potrzebna, a pomoc drugiej osobie dałaby im szczęście.
STRATEGIA
Chcąc zmienić stan wiedzy dzieci, polski zespół Volkswagena w Polsce stworzył projekt „Mali Ratownicy”. Jego celem było propagowanie odpowiedzialnych postaw społecznych poprzez edukację najmłodszych z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Volkswagen sprawia, że każde dziecko może pozyskać nadzwyczajną moc – „moc pomagania” innym – i stać się Superbohaterem jak idole z bajek. Projekt wyzwala w nich chęć bezinteresownego pomagania innym, otaczania opieką i troską.
Ze względu na charakter grupy docelowej działania głównie były realizowane w wakacje.
REALIZACJA
W każdy wakacyjny weekend specjalną strefę „Małych Ratowników” można było spotkać w ośmiu nadmorskich miejscowościach – Świnoujściu, Kołobrzegu, Dziwnowie, Darłowie, Ustce, Gdańsku i we Władysławowie. Dzieci stawały się superbohaterami i uczyły się prawidłowo udzielać pierwszej pomocy, pod czujnym okiem profesjonalnych ratowników medycznych. Każdy, kto przybył do strefy i pomyślnie przeszedł szkolenie z pierwszej pomocy, zdobywał certyfikat „Małego Ratownika”, „Supermoc Pomagania” oraz wakacyjne nagrody.
Swoje supermoce dzieci zdobywały przy wsparciu znanych osób. Ambasadorami projektu zostali Paulina Krupińska (modelka), Kuba Wesołowski (aktor), Dorota Gardias (dziennikarka telewizyjna), Iwona Cichosz (aktorka), Małgorzata Ohme (psycholog), a także Makóweczki i SuperStyler (autorzy blogów dla młodych rodziców).
Pomaganie Volkswagen rozumie nie tylko jako czysto techniczne działanie. „Mali Ratownicy” to program, który uczy najmłodszych empatii, wrażliwości na krzywdę drugiego człowieka, wykorzystywania wewnętrznej mocy i siły charakteru, żeby dodawać odwagi innym, często tym, którzy szczególnie tego potrzebują. Dlatego w tym roku marka nawiązała też współpracę z Fundacją Echo, która wspiera w rozwoju dzieci z wadami słuchu. Każde przeszkolone dziecko to 3 zł przekazane na rehabilitację podopiecznych organizacji.
DZIAŁANIA KOMUNIKACYJNE
Patronat nad projektem objęła stacja TVN oraz wydawnictwo Bauer oraz Onet. W każdą sobotę z plaży prowadzący programu na żywo – „Dzień Dobry TVN” zapraszali widzów do odwiedzenia strefy „Małych Ratowników”.
W trakcie trwania projektu prowadzono biuro prasowe, pozycjonowano ambasadorów w mediach, a w social mediach (na Facebooku i Instagramie) zachęcano wczasowiczów do odwiedzania stref.
EFEKTY
Przeszkolonych zostało ponad 17 tys. dzieci, a to oznacza, że na podopiecznych Fundacji Echo zebraliśmy ponad 50 tys. zł.
Strefy „Małych Ratowników” odwiedziło 35 271 osób.