Tytuł:
Zatrudnij ASa
Autor:
Fundacja SYNAPSIS, IQ Marketing, AtomClick (w partnerstwie)
Opis celu kampanii
Główne cele projektu Zatrudnij ASa:
1. Poprawa sytuacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD – ang. autism spectrum disorders) na rynku pracy oraz zmniejszenie zjawiska ich wykluczenia społecznego i zawodowego
2. Promocja idei Zatrudnij ASa wśród szerokiego grona pracodawców,
prezentacja korzyści wynikających z zatrudniania osób z ASD oraz możliwości wykorzystania ich potencjału zawodowego
Grupa docelowa
1. Potencjalni pracodawcy, którzy mogliby zatrudnić pracownika z ASD
2. Uczestnicy projektu Zatrudnij ASa oraz inne osoby z ASD pragnące w przyszłości podjąć pracę zarobkową + ich rodziny
Strategia
Zgodnie z danymi Fundacji SYNAPSIS (FS) w Polsce żyje obecnie ok. 10 000 dorosłych osób z ASD. Grupa ta dotknięta jest wykluczeniem społecznym i zawodowym. Rynek pracy jest dla nich niedostępny, choć wiele osób posiada odpowiednie umiejętności i kwalifikacje do podjęcia pracy zawodowej, chociażby w zakresie usług wysokospecjalistycznych (np. IT). Kampanie społeczne prowadzone do tej pory przez FS uświadomiły odbiorcom co to jest Autyzm, ale nie przyczyniły się do zatrudniania osób z ASD.
W 2012 r FS uruchomiła więc program „Zatrudnij ASa”. W projekt zaangażowana została grupa 14 osób z ASD, która wzięła udział w szkoleniach i treningach przygotowujących do wykonywania prac informatycznych i biurowych, a następnie w stażach u zainteresowanych pracodawców. Program zakładał wsparcie zarówno dla osób z ASD jak i pracodawców.
W ramach partnerskiej współpracy z FS agencje IQ Marketing i AtomClick opracowały innowacyjny program stażu dla jednego z uczestników projektu (ASa). Aby przekonać pracodawców jak cennym pracownikiem może być AS postanowiliśmy go zatrudnić i pokazać co potrafi zrobić (reason to believe). Przy współpracy z zespołem dwóch firm AS samodzielnie tworzył materiał filmowy promujący program Zatrudnij ASa oraz osoby z zespołem Aspergera (łagodniejsza odmiana Autyzmu) jako potencjalnych pracowników. Chcieliśmy, aby staż ASa przyczynił się nie tylko do wzrostu akceptacji osób z ASD w naszych agencjach, lecz również wśród innych pracodawców. Udało się.
Opis przebiegu kampanii
Na początku projektu partnerzy stanęli przed pytaniem: Czy AS może odnaleźć swoje miejsce w agencji reklamowej? W środowisku, w którym dużo się dzieje i jedyną stałą rzeczą jest zmiana. A jak wiadomo osoby z ASD zmian bardzo nie lubią. Tradycyjne staże obejmowały prace biurowe i bazodanowe. Dla naszego ASa wymyśliliśmy inne zadanie.
AS tworzył film reklamowy metodą poklatkową wymagającą powtarzalności i dużej precyzji, czyli cech charakterystycznych dla osób z ASD. Wewnętrzna kampania wprowadzająca ASa do pracy – szkolenie dla pracowników oraz konkurs dla teamów kreatywnych na najlepszy scenariusz do filmu – sprawiła, że AS poczuł się i był częścią zespołu.
Ważnym wydarzeniem była premiera filmu, w której wzięli udział pracownicy agencji oraz FS, AS i jego rodzina. W wydarzenie zaangażowani byli również uczestnicy projektu Zatrudnij ASa. Film pt. SPINACZ wywołał duże zainteresowanie mediów i przyczynił się do promocji idei „Zatrudnij ASa” wśród szerokiego grona pracodawców.
Wykorzystanie narzędzi komunikacji
W związku z tym, iż na kampanię nie mieliśmy żadnego budżetu w działania PR zaangażowali się wszyscy partnerzy projektu, wykorzystując własne kontakty – połączenie kompetencji i relacji biznesowych każdej ze stron przyniosło pożądane efekty. Głównym kanałem komunikacji był Internet – youtube, na którym został zamieszczony filmu SPINACZ i making-of z filmu oraz profile na FB wszystkich partnerów, gdzie zamieszczaliśmy informacje o kolejnych etapach i sukcesach projektu, w tym wywiady w prasie, TV i radio. Informacja o projekcie trafiła do mediów zajmujących się tematyką społeczną, CSR oraz reklamową.
Dodatkowo efekty stażu ASa prezentowane były podczas międzynarodowej konferencji poświęconej projektowi Zatrudnij ASa oraz szkoleń organizowanych przez Fundację SYNAPSIS, w których uczestniczyli przedstawiciele biznesu i rodziny osób z ASD. Pracownicy IQ i AtomClick stali się nieoficjalnie ambasadorami idei Zatrudnij ASa, promują projekt podczas konferencji i spotkań biznesowych.
Efektywność
AS podczas stażu nabył konkretne umiejętności: zasady tworzenia animacji poklatkowej, funkcje programu Dragonframe, podstawy oświetlenia oraz spełnił swoje marzenie dotyczące montażu filmu. Przede wszystkim jednak nabrał pewności siebie, nawiązał relacje z przedstawicielami różnych działów i przekonał się, że może funkcjonować w normalnej pracy.
Film SPINACZ przyczynił się do promocji programu Zatrudnij ASa, zaprezentował zalety osób z zespołem Aspergera oraz zachęcił innych pracodawców do udziału w akcji. Atrakcyjność i innowacyjność filmu spowodowała duże zainteresowanie mediów tematem funkcjonowania osób z ASD na rynku pracy. Publikacje na ten temat wraz ze zdjęciami ze stażu ASa oraz fragmentami filmu pojawiły się m.in. w Polityce, Radio PIN, TV POLONIA (Polonia 24), TVP2 (Panorama) oraz w internetowych mediach branżowych poświęconych tematyce CSR, marketingu i reklamy. Wyliczając ekwiwalent reklamowy to ponad 500 tys. PLN. Na promocję filmu nie mieliśmy żadnego budżetu.
Korzyści społeczne projektu Zatrudnij ASa:
1. 60% badanych pracodawców wykazało wzrost zainteresowania zatrudnieniem osób z autyzmem, a 92% wykazało chęć lepszego poznania możliwości współpracy z osobami z autyzmem (próba badawcza – 200)
2. Ogółem na 14 osób, które uczestniczyły w projekcie 50% osób podjęło pracę zarobkową.
3. U 75% uczestników projektu nastąpił wzrost samooceny, u 58% wzrost optymizmu w kontekście zatrudnienia
Kampanijność
W Polsce do momentu wdrożenia projektu Zatrudnij ASa potencjał pracowniczy osób z ASD nie był badany, ani co za tym idzie wykorzystany. Nie prowadzono też programów pozwalających na zwiększenie zatrudnienia tej grupy. Zatrudnij ASa to projekt innowacyjny, jego efekty trwają do dzisiaj.