PRoto.pl rozpoczyna współpracę z CNN International. Od stycznia znany dziennikarz i prezenter stacji Max Foster będzie co miesiąc pisał na temat wizerunku znanych osób, budowy marki osobistej czy głośnych przemówień. W pierwszym felietonie przeanalizował przemówienie Królowej Elżbiety II.
Co roku, 25 grudnia, królowa Elżbieta II pojawia się na ekranach telewizorów w Wielkiej Brytanii i krajach Wspólnoty, by w czasie najwyższej oglądalności wygłosić dziesięciominutowe orędzie. Tę przyjemność odziedziczyła po swoim ojcu, ale niewątpliwe nadała jej własny charakter.
Elżbieta sprawiła, że świąteczne przemówienie jest wydarzeniem, które tylko w tym roku obejrzało 7,5 miliona brytyjskich widzów, co uplasowało je na szczycie dziennych wyników oglądalności.
Dla niewprawionego widza jej wystąpienie wydaje się proste, suche i przestarzałe. Jednak to, co widzą ludzie, to starannie dobrany moment w długofalowej strategii budowania marki, która zapewniła królowej i Brytyjskiej Monarchii obecną pozycję. Królowa dokładnie wie, jak przemawiać.
Elżbieta II siedzi przy biurku w swoim staroświeckim pałacu, tak dalece innym od domów, w których słuchają jej poddani. Mimo to jest autentyczna, a jej przemówienie przybliża ją do widzów, gdy znajduje wspólne płaszczyzny odniesienia. To nie czas, by starać się olśnić i podbić serca publiczności. Jest wręcz przeciwnie.
Królowa reprezentuje swój kraj, lecz jej wartością jest to, że pozostaje symbolem ciągłości brytyjskiej tradycji w szybko zmieniającym się świecie. Dla większości Brytyjczyków jest jednym z nielicznych stałych elementów ich życia. Ludzie nie chcą, by ich zaskakiwała, zależy im na tym, by można było na niej polegać, a jej działania były przewidywalne.
Liczne ataki terrorystyczne sprawiły, że zeszły rok był wyjątkowo niespokojny. „Świat musiał stawić czoła ciemnym chwilom” – mówi królowa, by zaraz dodać otuchy oglądającym, przytaczając biblijne słowa: „Światło w ciemności świeci, lecz ciemność go nie ogarnęła”.
Królowa dociera do domów swoich poddanych, w których siedzą rodzinnie w cieniu choinki, ze słowami: „Myślimy o tych, którzy są daleko od nas albo już nas opuścili” i dzięki odniesieniu do własnej rodziny i jej najnowszego członka, księżniczki Charlotte, która dołączyła w tym roku do wspólnego ubierania choinki, tworzy kolejną nić porozumienia z widzami.
Elżbieta II przypomina, że dekorowanie świątecznego drzewka jest tradycją zapoczątkowaną przez brytyjską rodzinę królewską. Dlatego, gdy orędzie kończy się (po około 10 minutach), w pamięci oglądających zostaje powieszona przez nią, na stojącej w rogu pokoju choince, błyszcząca bombka. Taki drobny gest wiążący z narodem i wzmacniający znaczenie Jej Królewskiej Mości na kolejny rok.
Max Foster – korespondent i prezenter w londyńskim biurze CNN. Dołączył do stacji w 2005 roku, a jednym z jego pierwszych zadań było relacjonowanie postępującej choroby Jana Pawła II. Zaczynał jako współprowadzący programu CNN Today, a dziś realizuje materiały do takich programów jak m.in. Connect the World i Quest Means Business. W trakcie swojej kariery przeprowadził wiele wywiadów z takimi znakomitymi postaciami jak Steve Jobs, Bill Gates, David Cameron i Goerge Lucas.