1. Na rozruszanie, czyli trochę praktyki
Czy myślnik jest konieczny w następujących zdaniach? Pomyśl i wstaw myślnik w odpowiednie miejsce. Zastanów się, jakie jest uzasadnienie jego występowania w poszczególnych sytuacjach.
1. Panna Izabela od kolebki żyła w świecie pięknym i nie tylko nadludzkim, ale nadnaturalnym.
2. Wiedza to potęga.
2. Ku przestrodze, czyli teorii słów kilka
Myślnik ma kilka funkcji, a przy czytaniu tekstu zwykle zaznaczamy jego obecność krótką pauzą.
Zobacz teorię
Podstawową funkcją myślnika jest funkcja prozodyczna. Z pełnieniem tej funkcji wiąże się jednak często oznaczanie opuszczonych lub niewypowiedzianych fragmentów tekstu.
Obu tym funkcjom myślnika często towarzyszy trzecia: oznaczanie stanów emocjonalnych.
Myślnik podwojony może być też używany do wyodrębniania fragmentów tekstu.
Myślnika używamy do zaznaczenia domyślnego członu zdania, np.
Panna Izabela od kolebki żyła w świecie pięknym i nie tylko nadludzkim, ale – nadnaturalnym. (B. Prus)
Z gryzmoleniem tak jak z trunkiem: zakosztujesz – wstrząśnie tobą albo i zemdli; pociągniesz drugi raz – miło…, trzeci raz – błogo…, czwarty – bardzo miło…, piąty – jeszcze milej!… i aniś się spostrzegł, jak ni stąd, ni zowąd nałogowym zostałeś pijakiem. (J. Wieniawski)
Myślnik może być również użyty zamiast domyślnych czasowników jest, są przed zaimkiem to –wprowadzającym orzecznik,
np. Wiedza – to potęga.
Myślnik umieszczamy też przed wyrażeniem, które w sposób ogólny ujmuje to, co wcześniej zostało scharakteryzowane w sposób szczegółowy, np.
Odległe gwiazdy i mgławice, góry niebosiężne i oceany, człowiek i bakterie – wszystko zbudowane jest z atomów. (S. Ziemecki)
Myślnik jest przydatny, jeśli chcemy oznaczyć moment zawieszenia głosu, pauzę retoryczną, np. Świat jest oceanem szczęścia – to wiadomo. Wszyscy, którzy pływają poff nim, są bardzo zadowoleni i – mają słuszność. Że się ten i ów zachłysnął, a ktoś inny utonął – to nie argument. (B. Prus)
Myślnik może wystąpić w miejscu, w którym pojawia się element nieoczekiwany, zaskakujący czytelnika, zwłaszcza jeśli ma charakter neutralny lub podniosły, np.
Zastanawiał się przez chwilę, po czym lekko podważył wieko skrzyni. Ku jego wielkiemu zdumieniu – ustąpiło bez oporu.
– Jakież to dziwne! Dziś byliśmy na pogrzebie, jutro będziemy na zaręczynach: co śmierć wykosi, miłość posieje – i to jest życie. (H. Sienkiewicz)
Jeśli jednak ów element nie ma podniosłego charakteru, powinniśmy raczej postawić wielokropek.
Wielokropek czy myślnik
Wielokropek stawiamy przed wyrazami, których czytelnik nie może w określonym kontekście oczekiwać; wprowadza więc takie treści, jak: rozczarowanie, ironia, komizm, stylistyczny zgrzyt, np.
Myśliwy złożył się, wycelował starannie, strzelił i podniósł… szyszkę zestrzeloną z drzewa. Niezłomny obrońca wolności i godności człowieka cieszył się wielkim autorytetem moralnym… jedynie wśród najbliższych. (J. Z. Jakubowski)
Jeśli puenta nie ma charakteru żartobliwego, lecz charakter neutralny lub podniosły, zamiast wielokropka stawiamy myślnik. Hume zaś […] zerwał z tym: nie ma podstaw do przyjmowania, że wrażenia mają przyczyny w zewnętrznych substancjach. Są wrażenia i – koniec. (W. Tatarkiewicz)
Myślnika możemy użyć po bardziej rozbudowanych członach zdania, aby zaznaczyć powrót do głównej myśli, np.
Moskwa, nawet stara Moskwa, ta, którą oglądał Napoleon w roku 1812 i która wówczas zachwyciła Chateaubrianda – jest bardzo rozległa.
Wtrącenia ujmujemy w dwa myślniki. Znakiem wyodrębniającym słabszym od myślników są dwa przecinki, natomiast dwa nawiasy dają mocniejszy efekt wydzielenia tekstu wtrąconego niż myślniki, np. Musiało to być – o ile dobrze pamiętam – w roku 1970.
Musiało to być, o ile dobrze pamiętam, w roku 1970.
Musiało to być (o ile dobrze pamiętam) w roku 1970.
Jeśli w obręb cytowanego tekstu wprowadzamy jakieś uwagi wtrącone, powinniśmy ujmować je z obu stron w myślniki, np.
Człowiek – pisze Rodziewiczówna w Czaharach – nie powinien używać dwóch wyrazów: «nigdy» i «zawsze».
Należy więc być lisem – stwierdza Machiavelli – aby się poznać na sieciach, i lwem – dodaje następnie – aby odstraszać wilki.
Tak samo – w myślniki z obu stron – ujmujemy wypowiedzi narratora, które zostały wplecione do przytoczonej mowy bohaterów utworu. Jeśli fragment narracji kończy zdanie, stawiamy myślnik tylko raz. Jednocześnie na początku każdej kwestii w dialogach literackich możemy umieszczać pojedynczy myślnik, np.
– Basenu niszczyć nie możemy – rzekł raptem Krzywosąd – gdyż na wiosnę w nim się utrzymuje nadmiar wody. Gdy przyjdą roztopy, wtedy pan doktór zobaczy, co to jest. Jeśli podnieść dno rzeki, to woda z brzegów wystąpi i zaleje park…
– Łąkę, nie park – rzekł Judym.
– Tak, łąkę, a na niej myśmy posadzili najpiękniejsze krzewy.
– To i cóż z tego? Kogo mogą obchodzić pańskie krzewy?
– Jak to? – rzekł dr Węglichowski – Ja koledze pokażę, ile te krzewy kosztowały! (S. Żeromski)
Myślniki mogą być również stosowane w wyliczeniach, np.
Następujące znaki ortograficzne służą do oddzielania składników wypowiedzi:
– kropka
– średnik
– przecinek.
W przypadku, gdy dochodzi do zbiegu myślnika i innego znaku interpunkcyjnego, postępujemy według następujących zasad:
a) przed myślnikiem pomijamy przecinek, np. Nawet jeszcze w głębi snu, w którym potrzebę oparcia się i przytulenia zaspokajać musiał, używając do tego swej osoby, zwiniętej w kłębek drżący – towarzyszyło mu uczucie osamotnienia i bezdomności. (B. Schulz)
b) kropkę, pytajnik, wielokropek i wykrzyknik przed myślnikiem pozostawiamy, np.
– Jeśli ktoś Kalemu zabrać krowy – odpowiedział po krótkim namyśle – to jest zły uczynek.
– Doskonale! – zawołał Staś – a dobry? – Tym razem odpowiedź przyszła bez namysłu:
– Dobry, to jak Kali zabrać komuś krowy.
(H. Sienkiewicz)
– Ja nie uwierzę, żebyś to pan, generał Krywult!!… – Jej wzrok skupił się na Wildem. – Krywult, generał Krywult… – mówiła pośpiesznie.
(J. Kaden-Bandrowski)
Pomiędzy cyframi oznaczającymi wartość przybliżoną stosujemy myślnik, np.
Widziałem ten film 3 – 4 razy.
Na mecz przybyło 30 – 35 tysięcy widzów.
Także zestawienie dwóch wyrazów o znaczeniach przeciwstawnych wymaga zastosowania myślnika, np. Wyrazy biały – czarny, wysoki – niski to antonimy.
Myślnika należy też użyć, aby uniknąć dwuznaczności, np.
Umysł tknięty taką zarazą to umysł zamknięty, jednowymiarowy, monotematyczny, obracający się wyłącznie wokół jednego wątku – swojego wroga.
(R. Kapuściński)
3. Ćwiczenia
Wstaw myślniki w odpowiednie miejsca. Zastanów się nad ich funkcją w zdaniu. Jeśli zapoznałeś się z teorią, nie powinno Ci to sprawić większego kłopotu.
1. Panna Izabela od kolebki żyła w świecie pięknym i nie tylko nadludzkim, ale nadnaturalnym.
2. Wiedza to potęga.
3. Umysł tknięty taką zarazą to umysł zamknięty, jednowymiarowy, monotematyczny, obracający się wyłącznie wokół jednego wątku swojego wroga.
4. Wyrazy biały czarny, wysoki niski to antonimy.
5. Z gryzmoleniem tak jak z trunkiem: zakosztujesz wstrząśnie tobą albo i zemdli; pociągniesz drugi raz miło…, trzeci raz błogo…, czwarty bardzo miło…, piąty jeszcze milej!… i aniś się spostrzegł, jak ni stąd, ni zowąd nałogowym zostałeś pijakiem.
6. Odległe gwiazdy i mgławice, góry niebosiężne i oceany, człowiek i bakterie – wszystko zbudowane jest z atomów.
7. Należy więc być lisem stwierdza Machiavelli aby się poznać na sieciach, i lwem dodaje następnie aby odstraszać wilki.
8. Musiało to być o ile dobrze pamiętam w roku 1970.
Zobacz odpowiedź
1. Panna Izabela od kolebki żyła w świecie pięknym i nie tylko nadludzkim, ale – nadnaturalnym.
2. Wiedza – to potęga.
3. Umysł tknięty taką zarazą to umysł zamknięty, jednowymiarowy, monotematyczny, obracający się wyłącznie wokół jednego wątku – swojego wroga.
4. Wyrazy biały – czarny, wysoki – niski to antonimy.
5. Z gryzmoleniem tak jak z trunkiem: zakosztujesz – wstrząśnie tobą albo i zemdli; pociągniesz drugi raz – miło…, trzeci raz – błogo…, czwarty – bardzo miło…, piąty – jeszcze milej!… i aniś się spostrzegł, jak ni stąd, ni zowąd nałogowym zostałeś pijakiem.
6. Odległe gwiazdy i mgławice, góry niebosiężne i oceany, człowiek i bakterie – wszystko zbudowane jest z atomów.
7. Należy więc być lisem – stwierdza Machiavelli – aby się poznać na sieciach, i lwem – dodaje następnie – aby odstraszać wilki.
8. Musiało to być – o ile dobrze pamiętam – w roku 1970.
4. Słowem praktyka
Warto pamiętać, że interpunkcja ma ułatwić odbiór tekstu. Piszący ma więc prawo do dość znacznej swobody w przestankowaniu. Jednak korzystanie z tego prawa powinno być poprzedzone głębszym namysłem, gdyż zarówno nadużycie, jak i niedostatek znaków interpunkcyjnych obniża wartość komunikacyjną tekstu. Myślniki często stosowane są do wydzielenia tekstu, warto się czasem zastanowić, czy chcemy tekst w myślnikach wydzielić mocniej czy słabiej, można wtedy, zależnie od intencji piszącego, myślniki zastąpić odpowiednio – nawiasami lub przecinkami. Dobrze także pamiętać, jaka jest różnica pomiędzy pauzą, półpauzą i dywizem, nie mieszać tych znaków i nie stawiać niepotrzebnych spacji pomiędzy wyrazami połączonymi jedynie dywizem (typu czarno-biały), a stawiać w zdaniach, w których używa się myślnika.
5. Do źródeł
Przy dzisiejszym odcinku skorzystaliśmy z:
Encyklopedii języka polskiego pod red. S. Urbańczyka,
Słownika współczesnego języka polskiego pod red. A. Markowskiego,
Wielkiego słownika www.so.pwn.pl ortograficznego pod red. E. Polańskiego.