W styczniu 2025 roku pojawił się raport „The Future 100”, w którym eksperci przedstawiają 100 trendów, które wpłynie na biznes i kulturę w nadchodzących latach. Potrzeba większej bliskości i ludzkiej kreatywności, optymizm cechujący generację Z, otwartość na nowe technologie i ich wpływ na cyfrowe wyobcowanie – te i wiele innych zagadnień porusza najnowszy raport opracowany przez VML.
W badaniach eksperci postanowili przeanalizować kluczowe trendy na najbliższe lata w dziesięciu różnych obszarach. W publikacji uwzględniono takie sektory jak kultura, technologia, podróże, marki i marketing, handel detaliczny, dobra luksusowe, zdrowie czy innowacje.
11 edycja raportu „The Future 100” pokazuje, z czym wiążą się obawy społeczeństwa oraz jakie są trendy i wyzwania na przyszłość. Wśród najczęściej wskazywanych obszarów, które budzą niepokój respondentów, znalazły się: koszty utrzymania, przestępczość, wojny, klimat, ubóstwo, zdrowie, utrata pracy oraz dezinformacja.
Źródło: Raport „The Future 100”
Jak ujawnia badanie, respondenci na całym świecie wskazują stres jako główne wyzwanie dla ludzkiego dobrostanu. Eksperci zwracają uwagę, że pragnienie spowolnienia, które dominowało w ubiegłorocznej odsłonie raportu, wyewoluowało teraz w bardziej proaktywne nastawienie skoncentrowane na samopoznaniu, odkrywaniu oraz poszukiwaniu nowych stylów życia. Konsumenci zaczynają priorytetowo traktować wydatki związane ze zdrowiem oraz szeroko rozumianym wellbingiem.
Jak zwracają uwagę specjaliści, w świecie zmagającym się z polaryzacją i niepewnością szukamy obszarów, w których poczujemy się pewnie i bezpiecznie. Prym pod względem tych poszukiwań wiedzie generacja Z. Jak wynika za raportu, 67 proc. przedstawicieli tego pokolenia przyznaje się do uciekania od codziennych trosk do innej rzeczywistości. W jaki sposób im się to udaje? Z pomocą przychodzi technologia.
W raporcie na tapet bierze się również kwestie związane ze sztuczną inteligencją, w tym również wpływ AI na biznes, gospodarkę oraz rynek pracy. Z jednej strony wykorzystywanie narzędzi AI napędza innowacje, z drugiej wywołuje to niepokój w społeczeństwie. 76 proc. ankietowanych uważa, że technologia nigdy w pełni nie zastąpi ludzkiej kreatywności. Mimo to rosnąca dostępność narzędzi AI mających wspierać ludzkie umiejętności napawa obawami różnego typu. Eksperci zwracają uwagę, że fala contentu generowanego za pomocą sztucznej inteligencji wymusza pojawienie się funkcji „kuratorów”, czyli liderów opinii, którzy będą dostarczali swoim obserwatorom wartościowych treści, dokonując selekcji wśród zalewu informacji cyfrowych różnej jakości.
Raport ujawnia także, jak kształtują się nowe zachowania konsumenckie oraz jakie trendy zakupowe będą dominowały w najbliższym czasie. Okazuje się, że niemal 70 proc. respondentów przyznaje, że stara się kupować i posiadać coraz mniej rzeczy. Eksperci zwracają uwagę, że stanowi to prawdziwe wyzwanie dla marek w kontekście konieczności dostosowania się do bardziej świadomego konsumenta i jego nowych postanowień budżetowych.
Badanie pokazuje też, jakie oczekiwania wobec reklam mają konsumenci. Okazuje się, że z jednej strony oczekuje się od marek uczciwości i rzeczywistego przedstawienia oferowanej usługi czy produktu, z drugiej zaś klienci chcą, aby reklamy dostarczały im rozrywki, a nawet stanowiły swego rodzaju show. 75 proc. respondentów przyznaje, że marki powinny dołożyć większych starań, aby zapewnić konsumentom rozrywkę.
Źródło: Raport „The Future 100”
„2025 będzie rokiem, w którym marki naprawdę zmierzą się z ewoluującymi wartościami wyznawanymi przez współczesnego konsumenta, redefiniując sposób, w jaki żyjemy, pracujemy i nawiązujemy kontakty” – podkreśla Naomi Troni, Global Chief Marketing Officer w VML.
Pełny raport do pobrania na stronie. (kn)
O raporcie
W 2025 roku ukazała się 11 edycja publikacji „The Future 100” opracowanej przez VML. Na potrzeby raportu przeprowadzono badanie wśród niemal 14 tys. respondentów na 14 rynkach, które objęły m.in. Argentynę, Australię, Brazylię, Chiny, Japonię, Meksyk, Wielką Brytanię i USA