wtorek, 18 marca, 2025
Strona głównaRaportyWiększość Polaków udostępnia dane w zamian za zniżki na zakupy. Barometr Providenta

Większość Polaków udostępnia dane w zamian za zniżki na zakupy. Barometr Providenta

Ponad 78 proc. osób udostępnia dane osobowe w celu uzyskania zniżki na zakupy – wynika z badania Barometr Providenta. Z okazji obchodzonego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta instytucja finansowa postanowiła sprawdzić, jak wyglądają zachowania i decyzje finansowe polskich konsumentów.

Badanie pokazuje, że ponad 80 proc. Polaków uważa, że prawa konsumenckie powinny być elementem edukacji w szkole ponadpodstawowej. Z tym twierdzeniem w sposób zdecydowany zgadza się 37,5 proc. badanych. 3 proc. respondentów jest natomiast stanowczo na „nie”. W przypadku szkół podstawowych za edukacją konsumencką jest 68,9 proc. ankietowanych.

Z Barometru Providenta wynika, że Polacy nie zawsze wystarczająco dbają o swoje dane. Aż 78,4 proc. respondentów udostępnia je w celu uzyskania zniżki na zakupy. 36,6 proc. osób robi to tylko czasami, a 13,4 proc. często. Z drugiej strony 21,6 proc. ankietowanych deklaruje, że nigdy nie dzieli się swoimi danymi osobowymi w takich celach – jest to o 4,8 pp. więcej niż w 2024 roku.

Niemal 50 proc. osób przyznaje, że zdarza im się kliknąć przycisk „akceptuj” bez wcześniejszego przeczytania regulaminów sklepów internetowych czy zasad przetwarzania danych osobowych. Jedynie 15 proc. badanych deklaruje, że nigdy nie akceptuje tego typu dokumentów przed zapoznaniem się z nimi. Co czwarta osoba decyduje się na to często, a 36,2 proc. czasami.

Zgodnie z wynikami badania, 66 proc. osób podczas zakupów stacjonarnych największą uwagę zwraca na cenę. 65,1 proc. badanych wskazuje jakość jako najważniejszy element decydujący o wyborze danego produktu. W 2024 roku to właśnie ten aspekt był dla Polaków najistotniejszy – co zadeklarowało 70,7 proc. respondentów, podczas gdy cenę jako kluczowe kryterium wymieniało 69,8 proc. ankietowanych.

W przypadku zakupów w internecie Polacy kierują się podobnymi kryteriami, co w przypadku tych stacjonarnych. Najbardziej liczą się dla nich cena, która jest istotna dla 57,6 proc. respondentów, oraz jakość, na którą wskazuje 46,5 proc. osób. Konsumenci coraz częściej korzystają także z informacji o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni – ma ona znaczenie dla 6,7 proc. badanych. Jest to o 2,4 pp. więcej niż w 2024 roku, gdy odsetek ten wyniósł 4,3 proc.

W niemal 39 proc. przypadków konsumenci decydują się na zwrot produktu zakupionego online lub stacjonarnie ze względu na uszkodzenie lub wadę. 38,1 proc. respondentów wskazuje natomiast, że zwrotów dokonuje, jeśli otrzymana rzecz jest w złym rozmiarze, a 27 proc. w przypadku niezgodności z oczekiwaniami, a zwłaszcza wykonanie z niskiej jakości materiałów. Co szósty ankietowany podczas dokonywania zwrotu zgłaszał otrzymanie innego produktu niż zamówiony – wynika z badania.

30,3 proc. badanych rzadko rezygnuje z próby uzyskania reklamacji bądź rękojmi z powodu braku znajomości praw konsumenckich, a 40 proc. z nich nigdy tego nie robi. Co więcej, 57 proc. respondentów odpowiedziało, że nigdy nie zrezygnowało z zakupu w przypadku opcji płatności odroczonej. Zaledwie 6,3 proc. ankietowanych stwierdziło, że często rezygnuje z zakupienia produktu z takiego powodu. (ao)

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków w lutym 2025 r.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj