piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaPublikacjeRynek PR sprzyja rotacji pracowników. Jedna trzecia ogłoszeń dotyczyła specjalistów. Najczęściej rekrutowało...

Rynek PR sprzyja rotacji pracowników. Jedna trzecia ogłoszeń dotyczyła specjalistów. Najczęściej rekrutowało MSLGROUP

Zeszłoroczny raport PRoto.pl dotyczący motywacji PR-owców pokazał, że  ponad 40 proc. z nich w roku badania przynajmniej raz zmieniło pracodawcę. 2015 rok dał im do tego dużo okazji. W sumie na rynku pojawiło się bowiem 1736 ofert, czyli najwięcej od 2012 roku.

Liczba ta nie jest na tyle imponująca, gdy porównamy ją z rokiem 2011, w którym to PR-owcy mogli znaleźć  aż 1879 ogłoszeń. Niemniej od feralnego 2013 roku (spadek o 27 proc. w porównaniu z 2011 rokiem), popyt na tego typu pracowników zaczął sukcesywnie wzrastać. Najlepszym miesiącem do poszukiwania pracy był kwiecień (171 ofert), najgorszym – podobnie jak w 2014 i 2013 – grudzień (118 ogłoszeń).

Tak jak w poprzednich latach, głównie jest to zasługa agencji.  Z liczbą 1157 w 2015 roku stanowiły one 67 proc. wszystkich ogłoszeń. Kandydaci mieli do wyboru o ponad 5 proc.  więcej ofert agencyjnych niż w roku 2014 i najwięcej od pierwszego rocznego raportu PRoto.pl o rynku pracy dla PR-owców. Najaktywnieszą pod tym względem agencją była MSLGROUP, która w ciągu roku zamieściła 31 ogłoszeń.

Choć w skali całego roku firmy i instytucje nie były tak aktywne, jak agencje (555 ogłoszeń, 31 proc. ogółu), to warto zauważyć pewien trend, który miał miejsce od początku jesieni do końca 2015 roku. O ile w pierwszej połowie roku pracodawcy z firm i instytucji publikowali średnio o 40 ogłoszeń mniej niż pracownicy agencji, to od września ta różnica stawała się coraz mniejsza. W listopadzie na przykład kandydaci poszukujący pracy w firmach znaleźli tylko o trzy ogłoszenia mniej. Udział ogłoszeń agencyjnych w ogólnej liczbie ofert w porównaniu z pażdziernikiem spadł z 59 na 50 proc.

Także jeśli chodzi o profil stanowiska, rynek przyniósł pewne zmiany. Wyraźnie rośnie bowiem popyt na specjalistów (504 ogłoszenia), którzy byli drugą obok konsultantów (632 ofert) najczęściej poszukiwaną grupą. To sytuacja, której już dawno nie obserwowaliśmy w branży – do tej pory najchętniej rekrutowano stażystów.

Statystyki te głównie poprawiają firmy i instytucje – 50 proc. ich ofert dotyczyło właśnie specjalistów. Agencje, wbrew powszechnej opinii, nie stawiają tylko na praktykantów. Ta grupa była najbardziej pożądana w 2014 roku, jednak już w 2015 roku ich udział w ogólnej liczbie ogłoszeń spadł z 34 do 28 proc.  Gdy weźmiemy pod uwagę same agencje zobaczymy, że najczęściej – tak jak w 2014 – poszukiwani byli konsultanci.

 

W 2015 roku 73 proc. ofert pochodziło z województwa mazowieckiego, z czego większość stanowiły ogłoszenia z Warszawy (łącznie 1276). Aktywniejsze niż w roku 2014 zrobiły się województwa dolnośląskie i małopolskie, które przekroczyły liczbę 100 ofert.

Tak samo, jak w 2014 roku, pracodawcy wymagali przede wszystkim znajomości języka angielskiego (81 proc. ofert). Sporadycznie pojawiały się ogłoszenia z mile widzianym angielskim i drugim językim (45) lub ze znajmością niemieckiego (7) czy francuskiego (3). Co ciekawe, PR-owców szukały głównie instytucje z branży doradczo-szkoleniowej, marketingowej i media.

W 2015 roku na PRoto.pl opublikowano 79 proc. wszystkich ofert dla PR-owców. Drugie najistotniejsze źródło informacji to serwis Pracuj.pl, gdzie pojawiło się 238  ogłoszeń.

Magdalena Wosińska, PRoto.pl:

2015 możemy nazwać rokiem przejściowym, który dopiero zapowiada coraz wyraźniej zarysowujące się zmiany na rynku. Jedną z nich będzie większe zapotrzebowanie na PR-owców w firmach. Owszem, podobnie jak w 2014 roku, to agencje zdominowały stronę z ogłoszeniami. Warto jednak podkreślić aktywność instytucji pod koniec roku. O ile w styczniu stanowiły one 25 proc. wszystkich ogłoszeń, to w ostatnim miesiącu roku było to już 36 proc. Szczególnie istotnym momentem był tu również listopad. Wówczas firmy opublikowały tylko trzy ogłoszenia mniej, co trzeba przyznać jest niespotykanym zjawiskiem. Drugi trend to rosnące zapotrzebowanie na specjalistów (głównie po stronie firm) i utrzymujący się wśród agencji popyt na konsultantów.  Te dane pokazują, że branża stawia na kandydatów z dużym doświadczeniem, którzy będą dzielić się swoim know-how. Wzrost zainteresowania firm PR-owcami być może będzie świadczyć o większej rotacji pracowników z agencji do firm. 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj