Powrót do średniej
Czerwcowy raport PRoto zawiera analizę 46 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców – jest to zauważalny wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca, ale zarazem oznacza jedynie powrót do w miarę ustabilizowanego poziomu ilości ogłoszeń o pracę, jaki obserwujemy od prawie roku. Większość ogłoszeń to stanowiska nowe, tylko kilka stanowi wznowienie ofert z poprzedniego miesiąca. Zauważalny jest brak ofert dla adeptów zawodu – pojawiła się tylko jedna oferta praktyk studenckich. W tym miesiącu pięć ogłoszeń dotyczyło stanowisk asystenckich, piętnaście – managerskich i kierowniczych.
Wykres 1
Źródłem ogłoszeń dla PR-owców są Internet i prasa. W czerwcu pracodawcy najwięcej ogłoszeń zamieścili w Internecie – aż 30, 12 ogłoszeń pojawiło się w prasie. 4 ogłoszenia dla PR-owców przysłano bezpośrednio do Redakcji PRoto – zostały one umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” w wortalu www.proto.pl. Większość ofert związana była ze stałym zatrudnieniem. Jedno ogłoszenie dotyczyło pracy na zastępstwo.
Wykres 2
Najwięcej pracodawców nie podało miejsca przyszłego zatrudnienia (20 ogłoszeń). Natomiast ze wszystkich wymienianych województw najwięcej wskazanych miejsc pracy dotyczyło tradycyjnie województwa mazowieckiego – 17 ogłoszeń. 4 ogłoszeniodawców jako miejsce przyszłego zatrudnienia podało województwo dolnośląskie, 3 – małopolskie. Po 1 ofercie zamieszczono w województwach śląskim i pomorskim.
Wykres 3
W maju poszukiwano 25 specjalistów. 15 osób ma pracować na stanowiskach managera/dyrektora. W ostatnim miesiącu pojawiło się 5 propozycji pracy dla asystentów działów PR i marketingu. Przez ostatnie miesiące najchętniej poszukiwano specjalistów (wykres 5). W czerwcu poszukiwano również 1 praktykanta.
Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, asystent, konsultant)
Wykres 5
W czerwcu 28 pracodawców oczekiwało od kandydatów znajomości języka angielskiego. W 8 ogłoszeniach nie podano oczekiwań dotyczących znajomości języka, w czterech przypadkach oczekiwano od kandydatów znajomości angielskiego, niemieckiego i/lub francuskiego, w jednym angielskiego i rosyjskiego, w jednym niemieckiego.
Wykres 6
W czerwcu w branży media/reklama/PR pojawiło się 15 ogłoszeń. W większości były to ogłoszenia zamieszczane przez agencje. 10 ogłoszeń dotyczyło pracy w sektorze produkcja/przemysł. 7 ogłoszeń nie zawierało informacji o branży, 5 dotyczyło pracy w administracji, 4 – IT/telekomunikacji, 4 – handel/usługi. Tylko w jednym przypadku ogłoszenie dotyczyło branży finansowej.
Wykres 7
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
– Account Manager
– Account Manager/Account Director
– Asystent działu E- Marketingu
– Asystent PR
– Asystentka/Specjalistka ds. Marketingu i PR
– Communication manager / specjalista ds. PR
– Kierownik ds. marketingu
– Kierownik Działu PR
– Koordynator ds. organizacji konferencji/Asystent zarządu
– Manager ds. komunikacji i PR
– Marketing Manager, Marketing Brand Manager
– Od referenta do inspektora
– Office Manager – PR & Marketing Manager
– PR Account Executive
– PR Manager
– PR Manager / Corporate Affairs Executive
– Pracownik działu PR
– Praktykant/ka
– Senior Account Executive
– Specjalista ds. marketingu i PR
– Specjalista ds. PR
– Specjalista w Gabinecie Komendanta Głównego
– Specjalista w wieloosobowym stanowisku ds. komunikacji społecznej
– Starszy referent w Zespole Komunikacji Społecznej
– Zastępca dyrektora ds. promocji Metodologia badania Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach.
Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.