niedziela, 24 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców - czerwiec 2009

Analiza ofert pracy dla PR-owców – czerwiec 2009

Czerwiec – żniwa dla praktykantów
Czerwcowy raport PRoto zawiera analizę 102 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To więcej o 13 ogłoszeń (12 proc.) niż w maju tego roku, ale aż o 37 proc. mniej w porównaniu z czerwcem roku poprzedniego, który był jednym z lepszych miesięcy na poszukiwanie pracy w 2008. W 2009, po załamaniu w liczbie oferowanych miejsc pracy w kwietniu i maju, w czerwcu liczba ofert nieznacznie podskoczyła i przekroczyła magiczny próg setki.
W dużej mierze przyczyniły się do tego oferty dla stażystów i praktykantów, których w minionym miesiącu pojawiło się aż 31. Co ciekawe, w 6 z nich pojawiła się gwarancja stałego zatrudnienia po praktykach.

W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy, instytucje i stowarzyszenia (60 ofert), a w tym:
Agora, Ericsson, Ernst&Young, Generali, Go Sport Polska, Grupa Maspex Wadowice, HBO Polska, Henkel, InterContinental, Interia.pl, Konfederacja Pracodawców Polskich, Krajowa Izba Doradców Podatkowych, Leroy Merlin, Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, Ministerstwo Skarbu Państwa, Oceanic, PGNiG, PM Doradztwo Gospodarcze, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Sanofi-Aventis, Starwood Hotels&Resorts, Stowarzyszenie Amnesty International i Stowarzyszenie Wiosna.

PR-owców poszukiwały także agencje (27 ofert), a wśród nich:
180°Public Relations, ComPress, E.C.H.O. Communications, Euro RSCG Sensors, Garden of Words, Glaubicz Garwolińska Consultants, Multi Communications, NBS Public Relations, On Board Public Relations, Planet PR, PRIME Public Relations, Publicis Consultants Rowland, Telma Group Communications i United PR.

Pozostałe ogłoszenia (aż 15 spośród 102) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.

Wykres 1.

W czerwcu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano niewiele ponad 39 tysięcy wizyt (dokładnie – 39303). To blisko tysiąc mniej niż miesiąc temu. Być może oglądalność nieco spadła, mimo wzrostu liczby ofert, ze względu na mniejszą liczbę ogłoszeń gwarantujących stałe zatrudnienie. Mniejsza oglądalność wiąże się też zapewne z sezonem urlopowym. (wyk.2) Wykres 2.

W czerwcu najwięcej ogłoszeń pochodziło z PRoto – aż 50 ze 102 Na wszystkich innych serwisach rekrutacyjnych łącznie pojawiło się 48 ofert przeznaczonych dla PR-owców. Źródłem zaledwie 4 spośród 102 ogłoszeń o pracę był poniedziałkowy dodatek do Gazety Wyborczej – „Praca”.
Większość ofert była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów, aż 30 proc. ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.

Wykres 3.

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się: PRoto.pl, Pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)

Tab.1

Warto zwrócić uwagę na to, że pracodawcy coraz częściej umieszczają swoje oferty w internetowych portalach rekrutacyjnych, rezygnując na ich rzecz z mediów drukowanych. Porównując to np. z zeszłym rokiem – w czerwcu 2008 w Gazecie Praca pojawiło się 13 ogłoszeń o pracę.

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?” .

Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to 63 spośród 102 ogłoszeń. 12 ofert pochodziło z woj. małopolskiego, po pięć – z województw: łódzkiego i śląskiego, trzy – z województwa pomorskiego, a po dwie z województw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego. Pojedyncze oferty zamieścili ogłoszeniodawcy z województw: lubelskiego, opolskiego i podkarpackiego.
3 pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.

Wykres 4.

W czerwcu pracodawcy najczęściej, tradycyjnie już, poszukiwali specjalistów zajmujących się PR-em w firmach i agencjach– do nich właśnie skierowano 42 spośród 102 ofert. Niewiele mniej – bo 31 ogłoszeń było natomiast przeznaczonych do potencjalnych praktykantów/stażystów. Sezon wakacyjny został więc w pełni rozpoczęty – razem z nim rośnie liczba ogłoszeń na osoby, które są chętne do praktycznego sprawdzenia siebie w roli PR-owca.

Wykres 5.

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (57 spośród 102 ogłoszeń). W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka angielskiego i/lub drugiego języka europejskiego, takiego, jak francuski i angielski. W jednym ogłoszeniu francuski był niezbędnym warunkiem zatrudnienia.
Aż w 36 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać. Wykres 6.

W badanym okresie w branży media/marketing pojawiły się 32 oferty pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich. Siedem ogłoszeń zamieścili pracodawcy związani z nowymi technologiami, po cztery oferty pochodziły od ogłoszeniodawców instytucjonalnych związanych z administracją państwową, handlem oraz organizacjami non-profit. Po trzy oferty zamieścili pracodawcy z branży finansowej oraz wydawniczej.

W 13 ofertach pracodawcy woleli nie ujawniać branży, w której działają, to właśnie ci ogłoszeniodawcy zdali się na pośredników.

Wykres 7.

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

• Account manager w dziale Corporate & Financial Relations
• Asystent ds. marketingu i PR
• Asystent w dziale marketingu i PR
• Brand manager
• Dyrektor ds. marketingu i PR
• Dyrektor pionu PR
• Dyrektor projektów w dziale PR korporacyjnego
• Event & PR manager
• Główny Specjalista ds. PR w Zespole EXPO
• Inspektor – Biuro Prasowe Wojewody Mazowieckiego
• IT Marketing communication specialist
• Manager ds. PR i relacji inwestorskich
• Marketing communication specialist
• Marketing manager
• Młodszy specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i szkoleń
• Młodszy specjalista ds. e-PR
• PR account manager
• PR account manager / PR account executive
• PR executive
• PR manager
• Praktykant działu marketingu i PR
• Praktykant działu PR&marketing
• Praktykant PR
• Praktykant PR (Warszawa)
• Praktykant PR/obsługa kanału TV
• Praktykant w dziale FMCG
• Praktykant w dziale komunikacji i marketingu
• Praktykant w dziale komunikacji wewnętrznej
• Praktykant w dziale marketingu
• Praktykant w dziale PR
• Praktykant w dziale PR redakcji
• Praktyki w dziale PR
• Rzecznik prasowy (umowa na zastępstwo)
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. PR i fundraisingu
• Specjalista ds. PR i marketingu
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. promocji i ePR
• Specjalista ds. reklamy i public relations
• Specjalista ds. relacji inwestorskich
• Specjalsita ds. organizacji eventów
• Starszy inspektor w Biurze Komunikacji Społecznej
• Starszy specjalista w dziale komunikacji korporacyjnej
• Stażysta do działu komunikacji korporacyjnej
• Stażysta do działu PR
• Stażysta ds. marketingu i PR
• Stażysta w dziale marketingu marek własnych
• Stażysta w dziale public relations

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl – www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj