środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców – czerwiec 2010

Analiza ofert pracy dla PR-owców – czerwiec 2010

Pracodawcy poczuli wakacje? W czerwcu mniej ofert niż w maju

Raport PRoto.pl za czerwiec 2010 roku zawiera analizę 132 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To o blisko 9 procent mniej niż w zeszłym miesiącu – maju, ale aż o prawie 30 proc. więcej niż w czerwcu 2009.

Trend większej liczby ofert w 2010 w porównaniu z rokiem minionym cały czas się utrzymuje, choć przestał był już tak stabilny, jak w pierwszych miesiącach drugiego kwartału. Warto także zaznaczyć, że po dobrych pierwszych trzech miesiącach 2010 roku poziom liczby ofert odbiega od koniunktury na rynku pracy sprzed dwóch lat.

W analizowanym miesiącu PR-owców poszukiwały głównie agencje (59 ofert), w tym m.in: Alert Media Communications,  Ciszewski Financial Communications, ComPress, Dobra Communications, Edelman Polska, Effective Public Relations, Euro RSCG Sensors, Glaubicz Garwolińska Consultants (GGC), Grupa Adweb, Hill & Knowlton Poland, ITBC Communication, Lighthouse Consultants, Multi Communications, Partner of Promotion, Pegasus Public Relations, Twenty Four Seven PR

Niewiele mniej ofert zamieściły firmy i instytucje (55 ogłoszeń), a w tym: BRE Bank (Departament Komunikacji i Strategii Marketingowej), Caterina, CityDeal, Comarch, EMPIK, Enemedia, G-PHARMA CONSULTING, Grupa Allegro (QXL Poland), Grupa KBC (Kredyt Bank, Warta), Instytut Monitorowania Mediów, Instytut Rozwoju Reklamy, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Lotniczapolska.pl, Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI), Polski Instytut Komunikacji Społecznej, Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości, Portal internetowy Interna.pl, Pracodawcy RP, Rossmann, Sephora Polska, Sieć salonów odzieży męskiej PAWO, SMG Polska, Stowarzyszenie WIOSNA, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka, Urząd Miasta Otwocka, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pozostałe ogłoszenia (dość dużo, bo 18 spośród 132 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy.

Dwa ogłoszenia odnosiły się do zatrudnienia poza granicami Polski (Niemcy – firma Media Consulta). Nie uwzględnia się ich jednak w całym raporcie.

Wykres 1.

 

 

Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które w czerwcu, jak i w poprzednich miesiącach bieżącego roku, było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularny serwis pracuj.pl zamieścił ponad dwa razy mniej ogłoszeń niż PRoto.pl (relacja 77 do 34). 

Większość ogłoszeń była, tradycyjnie już, związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. Blisko 26 proc. (dokładnie 25,75) było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów, z czego większość (20 z 34 ofert) zamieściły agencje PR-owskie. Już w czerwcu widać było wakacje – liczba ofert dla praktykantów w ostatnich miesiącach nie przekraczała 20 proc.

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto.pl zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

 

Wykres 2.

 

 

 

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)

Tab.1.

W badanym okresie najwięcej ofert, podobnie jak w miesiącach poprzednich, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to aż 82 spośród 132 ogłoszeń.

16 ofert pochodziło z województwa małopolskiego, 12 – z dolnośląskiego. 9 ofert zamieścili pracodawcy z województwa śląskiego, 6 – z wielkopolskiego, a 3 – z łódzkiego. Pojedyncze oferty pochodziły z województw: lubelskiego, podkarpackiego, pomorskiego i świętokrzyskiego.


Wykres 3.

 

 

W czerwcu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów.. To do nich właśnie skierowano 53 spośród 132 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (17 ofert – niewielki wzrost w porównaniu z majem, o trzy oferty). Zapotrzebowanie na managerów utrzymywało się na podobnym poziomie w maju i czerwcu (w poprzednim miesiącu ogłoszenia dla managerów stanowiły 26,2 proc. wszystkich ofert, w czerwcu było to 25,75 proc.)

Wykres 4.

 

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (równo 80 spośród 132 ogłoszeń). W trzech ogłoszeniach dodatkowy, oprócz angielskiego, język był postrzegany przez potencjalnego pracodawcę jako atut. W pojedynczych ofertach dobrze, obok angielskiego, widziana była znajomość francuskiego, niemieckiego i rosyjskiego. W jednym ogłoszeniu francuski był wymogiem koniecznym.

W aż 44 (czyli w blisko 34 proc.) ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać. Ponadto PR-owiec w Polsce komunikuje się głównie z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą, a więc i znajomość języków obcych nie musi być dla niego obligatoryjna.

Wykres 5.

 

W badanym okresie 73 ofert pracy dotyczyło zatrudnienia branży media i marketing, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów. Po pięć ofert pochodziło z branży finanse/ubezpieczenia oraz IT, po cztery od pracodawców związanych z handlem i branżą medyczną/farmaceutyczną, a po trzy z administracją publiczną, branżą budowlaną, FMCG, producentami odzieży i konsultingiem.

W zaledwie dwóch ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to oferty przesyłane przez pośredników.

 Wykres 6.

 

 

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

  • Asystent/ka ds. komunikacji zewnętrznej
  • Asystentka/asystent ds. promocji
  • Business development manager
  • Ekspert ds. promocji i PR
  • Event coordinator
  • Event manager
  • Główny specjalista ds. obsługi merytorycznej projektów internetowych
  • Inspektor ds. promocji
  • Kierownik ds. public relations
  • Konsultant ds. marketingu i PR
  • Konsultant ds. PR
  • Manager ds. eventów
  • Manager komunikacji wewnętrznej
  • Marketing&PR manager
  • Marketing communications manager
  • Marketing specialist – copywriter
  • Media manager
  • Młodszy specjalista ds. komunikacji
  • Młodszy specjalista ds. marketingu sportowego
  • Młodszy specjalista ds. PR (Komunikacja Wewnętrzna)
  • Młodszy specjalista PR
  • PR account executive
  • PR account manager
  • PR account manager i PR account executive
  • PR advisor
  • PR assistant/Stażysta
  • PR consultant
  • PR i publicity manager
  • PR manager
  • Praktyka – dział markeing &PR
  • Praktykant (Dział PR)
  • Praktykant (Dział Reklamy i Promocji)
  • Praktykant działu e-PR
  • Praktykant w dziale PR
  • Praktykant/ka w dziale PR i marketingu
  • Praktykant/Praktykantka (Wydział Komunikacji Wewnętrznej)
  • Praktykant/Praktykantka ds. PR & marketingu
  • Public Relations and Event Specialist
  • Specjalista ds komunikacji / copywriter – staż
  • Specjalista ds. e-marketingu
  • Specjalista ds. e-marketingu i PR
  • Specjalista ds. informacji i promocji
  • Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
  • Specjalista ds. marketingu
  • Specjalista ds. marketingu i PR
  • Specjalista ds. mediów społecznościowych/Social media specialist
  • Specjalista ds. organizacji eventów
  • Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. PR i programów partnerskich
  • Specjalista ds. PR/Młodszy Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. promocji
  • Specjalista ds. promocji i organizacji wydarzeń
  • Specjalista ds. relacji inwestorskich (IR)
  • Specjalista ds. SEM
  • Specjalista PR
  • PR manager
  • Starszy specjalista ds. współpracy z mediami
  • Stażysta ds. PR&marketingu
  • Stażysta PR
  • Stażysta w dziale marketingu
  • Stażysta w dziale PR przy projekcie
  • Stażysta/Asystent PR
  • Stażysta/ka w dziale marketingu i PR
  • Stażysta/Stażystka (dział PR/Marketing)
  • Trade Marketing & PR Manager

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl 
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl 
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj