Świąteczne rozluźnienie
Grudniowy raport PRoto zawiera analizę 74 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W ostatnim miesiącu roku ukazało się o 11 ogłoszeń mniej niż w listopadzie, ale za to aż o 39 więcej niż w grudniu ubiegłego roku.
W analizowanym miesiącu specjalistów poszukiwały zarówno agencje, jak i firmy. Wśród agencji były to: 121 PR, Agencja SUPERB, Ciszewski PR, Communication Unlimited PR, Cumulus, DENOISERS Public Relations Agency, Edelman Polska, Glaubicz Garwolińska Consultants, Grupa ABK, IMR advertising by PR, LEWIS PR, MDI Strategic Solutions, MediaDem PR, Mmd Corporate, Rowland Communications, Principle, trzy,14 event marketing&public relations, Task Force Consulting.
Specjalistów poszukiwały również: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, CitiBank Handlowy, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Fundacja WWF, Habitats Home, Instytut Monitorowania Mediów, JKM Consulting, MT – Polska, organizator międzynarodowych imprez targowych, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Procter&Gamble, Provident Polska, Restauracja 77 sushi Premium Ford, Towarzystwo Edukacji Bankowej i Unilever.
Wykres 1
Ponad połowa grudniowych ogłoszeń zamieszczona została na wortalu PRoto (38 ofert). 22 ogłoszenia znaleziono w internecie, 14 – w prasie. Wszystkie oferty nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. Większość z nich była związana ze stałym zatrudnieniem, jedna oferta skierowana była do PR-owca freelancera, poszukiwano również praktykantów/stażystów.
Wykres 2
Wśród miejsc zatrudnienia pracodawcy najczęściej wymieniali województwo mazowieckie – 44 oferty, Cztery ogłoszenia pochodziły z województwa małopolskiego. Po dwie oferty pochodziły z łódzkiego i wielkopolskiego, po jednej z kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, lubelskiego i śląskiego. W jednym przypadku ogłoszenie dotyczyło dwóch województw: mazowieckiego i lubelskiego.
Wykres 3
W grudniu najczęściej poszukiwano specjalistów – 58 ogłoszeń. 6 ogłoszeń znaleźli dla siebie kandydaci na stanowiska kierownicze i managerskie. 7 ofert spośród grudniowych ogłoszeń skierowanych było do potencjalnych stażystów, a trzy dla asystentów.
Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta)
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów przede wszystkim znajomości języka angielskiego (44 spośród 74 ogłoszeń). W trzech przypadkach oczekiwano od kandydatów znajomości języka angielskiego i rosyjskiego. Wśród ogłoszeń pojawiły się również oferty dla osób znających język francuski, angielski lub rosyjski oraz angielski i niemiecki. W 24 ofertach ogłoszeniodawcy nie zamieścili swoich oczekiwań w tym względzie (Wyk. 5).
Wykres 5
W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 45 ogłoszeń. 7 ofert pochodziło z branży finansowej, 4 – z IT, 2 – z nieruchomości i 2 – z budowlanej (Wyk. 6).
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account Coordinator
• Account Director – IT
• Account Executive
• Account Manager
• Account Manager/Executive
• Asystent ds. Public Relations
• Asystent interpersonalnych kontaktów PR
• Asystent/stażysta do projektów PR
• Communication Manager
• Event specialist
• External Relations Manager
• Junior Account Executive
• Junior Account Manager
• Key Account Manager
• Kierownik ds. kluczowych klientów – rynek agencji PR
• Kierownik ds. komunikacji
• Kierownik działu komunikacji zewnętrznej
• Kierownik Działu Marketingu, Reklamy i PR-u
• Koordynator komunikacji marketingowej
• Niezależny konsultant/specjalista
• Office & Project Manager
• Osoba do prowadzenia biura prasowego
• Pełnomocnik ds. Marketingu i PR
• PR Manager
• PR Trainee
• PR/Marketing Manager
• Praktykant
• Rzecznik prasowy/ PR Manager
• Senior Account Executive
• Senior Account Manager
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. kontaktów z mediami
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. PR Konsumenckiego
• Specjalista PR Metodologia badania
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach.
Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.