poniedziałek, 25 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców - grudzień 2009

Analiza ofert pracy dla PR-owców – grudzień 2009

Kto by o pracy myślał w grudniu
Raport za grudzień 2009 roku PRoto zawiera analizę 102 nowych ofert pracy dla PR-owców. To aż o 38 proc. ogłoszeń mniej niż w listopadzie 2009 roku, za to o 17 proc. więcej niż w tym samym okresie w roku 2008, kiedy to w Polsce kryzys rozgościł się już na dobre. Spadek w miesiącu świątecznym nie powinien jednak niepokoić osób szukających pracy w PR, bo grudzień zazwyczaj jest mało atrakcyjnym miesiącem zarówno dla potencjalnych pracowników, jak i pracodawców. Optymizmem powinien za to napawać fakt, że grudzień 2009 był lepszy niż grudzień 2008.

W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy, instytucje i stowarzyszenia (54 oferty), a w tym:
Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, Belgijska Izba Handlowa, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich – Wydział Komunikacji Społecznej, Centrum Myśli Jana Pawła II, Dom maklerski Secus Asset Management, Europejskie Centrum Konsumenckie, Fortis Bank Polska, Gemius, Getin Noble Bank, Grupa Allegro, Grupa Gumułka – Kancelaria Prawa Finansowego, MultiBank, Oasis Tours, Polski Lek, Sudzuker Polska, TTG, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i WWF Polska.

PR-owców poszukiwały także agencje (zaledwie 36 ofert), a wśród nich:
180° Public Relations, Alert Media Communications, ComPress, EGO Public Relations, Entertainment Group, Eskadra Publica, NBS Public Relations, On Board Public Relations, Superb PR, Twenty Four Seven PR.
Pozostałe ogłoszenia (12 spośród 102 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.

Wykres 1.

W grudniu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano ponad 36 tysięcy wizyt (dokładnie 36 868). To aż o 8 tysięcy wizyt mniej niż w poprzednio analizowanym miesiącu. Niewielki spadek oglądalności zakładki odnotowano już w miesiącu ubiegłym; grudniowy skok wydaje się tylko potwierdzeniem przypuszczeń wysnutych w listopadowym raporcie- PR-owcy przygotowywali się do świąt zamiast szukać pracy. Jednocześnie pracodawcy nie rozpieszczali PR-owców wysoką liczbą ofert pracy. (wyk.2)
Wykres 2.

W opisywanym miesiącu najwięcej ogłoszeń pochodziło z różnych portali rekrutacyjnych – 52 ze 102. Na PRoto.pl pojawiło się niewiele mniej, bo 48 ofert. Serwis PRoto gromadzi więc niemal tyle ofert co kilka pozostałych, popularnych serwisów rekrutacyjnych. Zaledwie dwa ogłoszenia znaleziono w prasie.

Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 21 proc. ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk. To wzrost w porównaniu z poprzednim miesiącem, kiedy to praktykantów poszukiwało 17 proc. pracodawców.

Wykres 3.

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie:PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)
Tab.1.

PRoto.pl 48 www.pracuj.pl 36 www.infopraca.pl 9 www.praca.gratka.pl 4 Gazeta Wyborcza Praca 2 www.praca.hrk.pl 2 www.jobs.pl 1 Warto zwrócić uwagę na to, że w tym miesiącu, po raz kolejny, pracodawcy postawili na PRoto.pl, które było liderem wśród portali, na których pojawiały się ogłoszenia branżowe. Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim –było to aż 55 spośród 102 ogłoszeń. 12 ogłoszeń pochodziło z województw małopolskiego, 7 – ze śląskiego. Pracodawcy z województwa dolnośląskiego zamieścili 6 ofert pracy dla PR-owców, z łódzkiego – 5, a z wielkopolskiego – 4 oferty . Po trzy oferty pochodziły natomiast z województw – lubelskiego, podkarpackiego, pomorskiego, a po jednej – z kujawsko-pomorskiego, lubuskiego i świętokrzyskiego.

Jeden pracodawca nie podał miejsca zatrudnienia; poszukuje on pracowników w czterech miejscach Polski, jednak określił tylko regiony, nie podając konkretnych miejsc.

Wykres 4.

W grudniu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów zajmujących się PR-em głównie w firmach, ale także w agencjach – do nich właśnie skierowano 49 spośród 102 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (zaledwie 8 ofert).

Wykres 5.

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (53 spośród 102 ogłoszeń). W 3 ogłoszeniach liczono na znajomość francuskiego – obok języka angielskiego, w pojedynczych – innego języka obcego i niemieckiego.

Aż w 44 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać, być może jednak jest to związane ze specyfiką wykonywanego zawodu i koniecznością komunikacji z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą.

Wykres 6.

W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się 41 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych. 9 ofert nadesłał jeden pracodawca oferujący usługi doradcze, osiem pochodziło z branży handlowej, sześć z branży finanse/ubezpieczenia, cztery – z branży IT, trzy oferty pochodziły z administracji państwowej.

W sześciu ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to oferty przesyłane przez pośredników.

Wykres 7.

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

• Active Communication Manager
• Asystent / Asystentka ds. public relations
• Asystent ds. komunikacji
• Asystent ds. PR
• Asystent ds. promocji
• Brand manager
• Business development manager
• Communication director
• Doradca biznesowy ds. reklamy
• e-PR manager
• Event PR manager
• Junior brand manager
• Kierownik biura relacji inwestorskich
• Kierownik ds. marketingu
• Kierownik działu marketingu
• Konsultant ds. promocji
• Koordynator ds. marketingu
• Marketing communications manager
• Media monitoring specialist
• PR consultant
• Praktykant PR w Dziale Rozwoju
• Praktykant w dziale e-public relations
• Praktykant w Wydziale Komunikacji Społecznej
• Praktykant/ka w Departamencie PR
• Praktykant/ka w Dziale Marketingu
• Product manager
• Public relations advisor
• Radca prezesa ds. wystąpień publicznych
• Rzecznik prasowy / PR manager
• Senior PR manager
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. komunikacji i projektów specjalnych
• Specjalista ds. komunikacji społecznej
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. PR i komunikacji marketingowej
• Specjalista ds. PR/ PR manager
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. sprzedaży i marketingu
• Specjalista w Dziale Marketingu i Komunikacji Wewnętrznej
• Specjalista/tka ds. marketingowych
• Stażysta w dziale ePR
• Trener osobowości marketingowych

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj