sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców - kwiecień 2010

Analiza ofert pracy dla PR-owców – kwiecień 2010

W kwietniu nieco w górę

Raport PRoto.pl za kwiecień 2010 roku zawiera analizę 144 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To o niewiele, bo 3,6 proc. (5 ofert) więcej  niż w zeszłym miesiącu – marcu, ale aż o 58 proc. więcej niż w kwietniu 2009, który to rozpoczynał najsłabszy pod względem liczby ogłoszeń kwartał w ubiegłym roku. Jak widać więc sytuacja zatrudnienia na rynku stabilizuje się i oscyluje drugi miesiąc z rzędu blisko 140 ofert, co daje w kwietniu prawie 7 ofert na portalu PRoto.pl dziennie (nowe oferty odsłaniane są tylko w dni pracujące).

W analizowanym miesiącu pracowników PR-owców poszukiwały głównie firmy i instytucje (aż 67 ofert):

AM Rest, British American Tobacco,  Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Danone , Inter-Fragrances, Orsay, RedNet Property Group, FOX International Channels Poland , Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, GETIN Holding, Grupa Allegro, Grupa KBC (Kredyt Bank, Warta), Grupa Żywiec,  Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, MAKRO Cash & Carry Polska, Pepe Jeans, Ministerstwo Skarbu Państwa, Nordea Bank Polska, Polska Telefonia Cyfrowa – operator sieci Era i Heyah, Polski Związek Piłki Nożnej, Spółka wchodząca w skład Grupy Kapitałowej PKN ORLEN, Stowarzyszenie WIOSNA, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TVP w Warszawie.

Niewiele mniej ofert zamieściły agencje (61 ogłoszeń), a w tym:

180º Public Relations, Ciszewski Public Relations, Edelman, EGO Public Relations, EURO RSCG SENSORS, Fleishman-Hillard, Garden of Words, GENESIS PR, Glaubicz Garwolińska Consultants (GGC), Headlines Porter Novelli, Hill & Knowlton, ITBC Communication, Lighthouse Consultants, NBS Communications, On Board, Partner of Promotion, Publicis Consultants Rowland i Weber Shandwick.

Pozostałe ogłoszenia (dość dużo, bo 16 spośród 144 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy.

Jedno ogłoszenie odnosiło się do zatrudnienia poza granicami Polski (Niemcy – firma Media Consulta). Nie uwzględnia się go jednak w całym raporcie.

Wykres 1.

Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które w kwietniu, podobnie jak w minionym kwartale, było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularny serwis pracuj.pl zamieścił dużo razy mniej ogłoszeń niż PRoto (relacja 77 do 45) 

Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 18,7 proc. ofert było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów. To drugi  miesiąc w tym roku (po styczniu), kiedy to oferty dla praktykantów stanowią mniej niż 20 procent wszystkich ogłoszeń (mniej niż w marcu – różnica 3,6 proc.).

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

 

Wykres 2.

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie:PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)

Tab.1.

W badanym okresie najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to aż 106 spośród 144 ogłoszeń.

14 ogłoszeń pochodziło z województwa dolnośląskiego, 9 – z województwa małopolskiego. 6 ofert zamieścili pracodawcy z województwa śląskiego, a 5 – z wielkopolskiego. Pojedyncze oferty pochodziły z województw: podkarpackiego, pomorskiego i świętokrzyskiego. W jednym ogłoszeniu nie podano miejsca zatrudnienia.

Wykres 3.

W kwietniu, podobnie jak w minionym kwartale 2010 roku, pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów. To do nich właśnie skierowano 57 spośród 144 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (19 oferty –  niewielki spadek w porównaniu z marcem, o trzy oferty). Zapotrzebowanie na managerów utrzymuje się na podobnym poziomie w marcu i kwietniu (w poprzednim miesiącu ogłoszenia dla managerów stanowiły 27,4 proc. wszystkich ofert, w kwietniu to 28,5 proc. z nich)

 

Wykres 4.

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (równo 100 spośród 144 ogłoszeń). Idealny kandydat dla trzech ogłoszeń powinien posługiwać się językiem angielskim lub niemieckim; w dwóch znajomość jakiegokolwiek języka obcego uznawano za atut. W pojedynczych ogłoszeniach wskazywano na to, że atutem byłby inny, język obcy, taki jak np. japoński czy portugalski. W jednej ofercie znajomość języka niemieckiego było koniecznością.

W aż 32 (w o 14 mniej niż przed miesiącem) ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać, być może jednak jest to związane ze specyfiką wykonywanego zawodu i koniecznością komunikacji z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą.

Wykres 5.

W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się 71 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów. Aż 15 ofert pochodziło z branży IT, 7 – z firm związanych z sektorem FMCG, 6 – z branżą finansową, a po 3 z firm budowanych, farmaceutycznych, handlowych, nieruchomościowych, organizacji non-profit i firm odzieżowych.

W pięciu ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to wyłącznie oferty przesyłane przez pośredników.

 

Wykres 6. 

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:  

  • Account Executive (PR korporacyjny)
  • Account Executive w dziale Consumer Goods
  • Account Executive w dziale FMCG
  • Account Executive w dziale Healthcare & Life Sciences
  • Account Manager (Dział FMCG)
  • Account Manager, Senior Account Manager (PR produktowy)
  • Asystent / Asystentka ds. PR & marketingu
  • Asystent / Asystentka Koordynatora w kampanii społecznej
  • Asystent ds. komunikacji i wsparcia działu
  • Asystent/Asystentka działu marketingu
  • Asystent/ka ds. komunikacji zewnętrznej
  • Asystent/ka ds. marketingu i PR
  • Asystent/ka Działu Corporate Affairs
  • Brand Manager
  • Communication & PR Specialist
  • Consultant – Project Leader
  • Corporate Communication Consultant
  • Customer Development Manager
  • Digital Specialist
  • Dyrektor Departamentu Spraw Zagranicznych, Marketingu i PR
  • Dyrektor projektów w dziale PR-u korporacyjnego
  • Event & Production Manager
  • Event Manager/Asystent
  • Główny specjalista ds. PR
  • Główny Specjalista w Centrum Informacyjnym Rządu
  • Healthcare & Life Consultant
  • IR Manager
  • Junior Account Executive w dziale FMCG
  • Junior Brand Manager
  • Junior Consultant
  • Kierownik ds. marketingu i PR
  • Kierownik ds. Programów CSR
  • Kierownik działu marketingu
  • Koordynator ds. marketingu i PR
  • Koordynator Działu Marketingu & PR
  • Marketing nad Sales Support Manager
  • Menedżer ds. komunikacji strategicznej
  • Młodszy specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
  • Młodszy Specjalista ds. marketingu i PR
  • PR & Communications Manager
  • PR & Marketing Specialist
  • PR & Promotion Manager Klubu Playhouse
  • PR Consultant
  • PR Manager
  • PR Specialist
  • Praktykant / Praktykantka ds. PR & marketingu
  • Praktykant w Departamencie PR
  • Praktykant/ Praktykantka Wydziału Komunikacji Wewnętrznej
  • Praktykant/ka Działu Marketingu i PR
  • Product Manager / PR Manager
  • Project manager/PR manager
  • Senior Account Manager/Account Director (rynek finansowy)
  • Social Innovation Brand Manager (CSR Initiatives & Brands)
  • Specialista (FMCG/Lifestyle)
  • Specjalista ds PR/freelance
  • Specjalista ds. e-marketingu
  • Specjalista ds. informacji i promocji
  • Specjalista ds. komunikacji i PR
  • Specjalista ds. market. internet. (PR, Social Media)
  • Specjalista ds. marketingu
  • Specjalista ds. marketingu i PR
  • Specjalista ds. mediów społecznościowych
  • Specjalista ds. relacji inwestorskich / IR Specialist
  • Specjalista/ka ds. marketingu i PR
  • Starszy Inspektor w Biurze Komunikacji Społecznej
  • Staż/Junior Account Executive w Dziale Komunikacji Finansowej
  • Stażysta w dziale marketingu/PR

 

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl 
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl 
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

 

 

 

 

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj