W kwietniu nieco w górę
Raport PRoto.pl za kwiecień 2010 roku zawiera analizę 144 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To o niewiele, bo 3,6 proc. (5 ofert) więcej niż w zeszłym miesiącu – marcu, ale aż o 58 proc. więcej niż w kwietniu 2009, który to rozpoczynał najsłabszy pod względem liczby ogłoszeń kwartał w ubiegłym roku. Jak widać więc sytuacja zatrudnienia na rynku stabilizuje się i oscyluje drugi miesiąc z rzędu blisko 140 ofert, co daje w kwietniu prawie 7 ofert na portalu PRoto.pl dziennie (nowe oferty odsłaniane są tylko w dni pracujące).
W analizowanym miesiącu pracowników PR-owców poszukiwały głównie firmy i instytucje (aż 67 ofert):
AM Rest, British American Tobacco, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Danone , Inter-Fragrances, Orsay, RedNet Property Group, FOX International Channels Poland , Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, GETIN Holding, Grupa Allegro, Grupa KBC (Kredyt Bank, Warta), Grupa Żywiec, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, MAKRO Cash & Carry Polska, Pepe Jeans, Ministerstwo Skarbu Państwa, Nordea Bank Polska, Polska Telefonia Cyfrowa – operator sieci Era i Heyah, Polski Związek Piłki Nożnej, Spółka wchodząca w skład Grupy Kapitałowej PKN ORLEN, Stowarzyszenie WIOSNA, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TVP w Warszawie.
Niewiele mniej ofert zamieściły agencje (61 ogłoszeń), a w tym:
180º Public Relations, Ciszewski Public Relations, Edelman, EGO Public Relations, EURO RSCG SENSORS, Fleishman-Hillard, Garden of Words, GENESIS PR, Glaubicz Garwolińska Consultants (GGC), Headlines Porter Novelli, Hill & Knowlton, ITBC Communication, Lighthouse Consultants, NBS Communications, On Board, Partner of Promotion, Publicis Consultants Rowland i Weber Shandwick.
Pozostałe ogłoszenia (dość dużo, bo 16 spośród 144 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy.
Jedno ogłoszenie odnosiło się do zatrudnienia poza granicami Polski (Niemcy – firma Media Consulta). Nie uwzględnia się go jednak w całym raporcie.
Wykres 1.
Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które w kwietniu, podobnie jak w minionym kwartale, było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularny serwis pracuj.pl zamieścił dużo razy mniej ogłoszeń niż PRoto (relacja 77 do 45)
Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 18,7 proc. ofert było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów. To drugi miesiąc w tym roku (po styczniu), kiedy to oferty dla praktykantów stanowią mniej niż 20 procent wszystkich ogłoszeń (mniej niż w marcu – różnica 3,6 proc.).
Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.
Wykres 2.
Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie:PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)
Tab.1.
W badanym okresie najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to aż 106 spośród 144 ogłoszeń.
14 ogłoszeń pochodziło z województwa dolnośląskiego, 9 – z województwa małopolskiego. 6 ofert zamieścili pracodawcy z województwa śląskiego, a 5 – z wielkopolskiego. Pojedyncze oferty pochodziły z województw: podkarpackiego, pomorskiego i świętokrzyskiego. W jednym ogłoszeniu nie podano miejsca zatrudnienia.
Wykres 3.
W kwietniu, podobnie jak w minionym kwartale 2010 roku, pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów. To do nich właśnie skierowano 57 spośród 144 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (19 oferty – niewielki spadek w porównaniu z marcem, o trzy oferty). Zapotrzebowanie na managerów utrzymuje się na podobnym poziomie w marcu i kwietniu (w poprzednim miesiącu ogłoszenia dla managerów stanowiły 27,4 proc. wszystkich ofert, w kwietniu to 28,5 proc. z nich)
Wykres 4.
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (równo 100 spośród 144 ogłoszeń). Idealny kandydat dla trzech ogłoszeń powinien posługiwać się językiem angielskim lub niemieckim; w dwóch znajomość jakiegokolwiek języka obcego uznawano za atut. W pojedynczych ogłoszeniach wskazywano na to, że atutem byłby inny, język obcy, taki jak np. japoński czy portugalski. W jednej ofercie znajomość języka niemieckiego było koniecznością.
W aż 32 (w o 14 mniej niż przed miesiącem) ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać, być może jednak jest to związane ze specyfiką wykonywanego zawodu i koniecznością komunikacji z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą.
Wykres 5.
W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się 71 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów. Aż 15 ofert pochodziło z branży IT, 7 – z firm związanych z sektorem FMCG, 6 – z branżą finansową, a po 3 z firm budowanych, farmaceutycznych, handlowych, nieruchomościowych, organizacji non-profit i firm odzieżowych.
W pięciu ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to wyłącznie oferty przesyłane przez pośredników.
Wykres 6.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
- Account Executive (PR korporacyjny)
- Account Executive w dziale Consumer Goods
- Account Executive w dziale FMCG
- Account Executive w dziale Healthcare & Life Sciences
- Account Manager (Dział FMCG)
- Account Manager, Senior Account Manager (PR produktowy)
- Asystent / Asystentka ds. PR & marketingu
- Asystent / Asystentka Koordynatora w kampanii społecznej
- Asystent ds. komunikacji i wsparcia działu
- Asystent/Asystentka działu marketingu
- Asystent/ka ds. komunikacji zewnętrznej
- Asystent/ka ds. marketingu i PR
- Asystent/ka Działu Corporate Affairs
- Brand Manager
- Communication & PR Specialist
- Consultant – Project Leader
- Corporate Communication Consultant
- Customer Development Manager
- Digital Specialist
- Dyrektor Departamentu Spraw Zagranicznych, Marketingu i PR
- Dyrektor projektów w dziale PR-u korporacyjnego
- Event & Production Manager
- Event Manager/Asystent
- Główny specjalista ds. PR
- Główny Specjalista w Centrum Informacyjnym Rządu
- Healthcare & Life Consultant
- IR Manager
- Junior Account Executive w dziale FMCG
- Junior Brand Manager
- Junior Consultant
- Kierownik ds. marketingu i PR
- Kierownik ds. Programów CSR
- Kierownik działu marketingu
- Koordynator ds. marketingu i PR
- Koordynator Działu Marketingu & PR
- Marketing nad Sales Support Manager
- Menedżer ds. komunikacji strategicznej
- Młodszy specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
- Młodszy Specjalista ds. marketingu i PR
- PR & Communications Manager
- PR & Marketing Specialist
- PR & Promotion Manager Klubu Playhouse
- PR Consultant
- PR Manager
- PR Specialist
- Praktykant / Praktykantka ds. PR & marketingu
- Praktykant w Departamencie PR
- Praktykant/ Praktykantka Wydziału Komunikacji Wewnętrznej
- Praktykant/ka Działu Marketingu i PR
- Product Manager / PR Manager
- Project manager/PR manager
- Senior Account Manager/Account Director (rynek finansowy)
- Social Innovation Brand Manager (CSR Initiatives & Brands)
- Specialista (FMCG/Lifestyle)
- Specjalista ds PR/freelance
- Specjalista ds. e-marketingu
- Specjalista ds. informacji i promocji
- Specjalista ds. komunikacji i PR
- Specjalista ds. market. internet. (PR, Social Media)
- Specjalista ds. marketingu
- Specjalista ds. marketingu i PR
- Specjalista ds. mediów społecznościowych
- Specjalista ds. relacji inwestorskich / IR Specialist
- Specjalista/ka ds. marketingu i PR
- Starszy Inspektor w Biurze Komunikacji Społecznej
- Staż/Junior Account Executive w Dziale Komunikacji Finansowej
- Stażysta w dziale marketingu/PR
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.