Na Wielkanoc mniej ofert
Raport PRoto.pl za kwiecień 2011 roku zawiera analizę 126 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To o 43 oferty mniej niż w marcu tego roku i 18 mniej niż w kwietniu zeszłego roku. Zgodnie z tendencją utrzymującą się od początku tego roku, w analizowanym okresie większość ofert pochodziła od agencji. Najczęściej poszukiwani byli stażyści. W porównaniu z marcem zmalało zapotrzebowanie na konsultantów i asystentów.
W analizowanym miesiącu PR-owców poszukiwały głównie agencje (78 ofert), w tym: Ciszewski PR, Edelman Polska, Euro RSCG Sensors, Fleishman-Hillard, Headlines Porter Novelli, MSL Warsaw, Multi Communications, On Board Public Relations, Solski Burson-Marsteller i Weber Shandwick.
Firmy i instytucje zamieściły łącznie 44 oferty. Wśród ogłoszeniodawców znalazły się m. in.: Allegro, Belgijska Izba Gospodarcza, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Centrum Projektów Informatycznych MSWiA, Dom Maklerski TMS Brokers, Eurobank, Groupon, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Sony Computer Entertainment Polska i Uniwersytet Łódzki.
Pośrednicy zamieścili 4 oferty.
Wykres 1
Tradycyjnie najpopularniejszym źródłem ogłoszeń w kwietniu było PRoto.pl. Z naszego portalu pochodzi blisko trzy czwarte ofert. Tak jak w marcu, do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się także portale infopraca.pl (18 ogłoszeń) i pracuj.pl, z którego pochodzi 15 ofert.
Wykres 2
Tabela 1
Tak jak w poprzednich miesiącach, najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego, zwłaszcza z Warszawy. Pozostałe oferty najczęściej dotyczyły województwa dolnośląskiego i małopolskiego (po 10 ofert), łódzkiego (4 oferty) oraz śląskiego i wielkopolskiego – 3 oferty.
Wykres 3
W porównaniu z marcem znacznie zmalało zapotrzebowanie na konsultantów i asystentów (w kwietniu pojawiło się jedynie 18 ofert, wobec 42 ofert w marcu). Bardzo podobna była także liczba ogłoszeń dla specjalistów (28 w marcu i 26 w kwietniu). Znów najczęściej poszukiwani byli za to praktykanci i stażyści. W kwietniu mogli oni wybierać spośród 54 ofert.
Wykres 4
W większości ofert publikowanych w kwietniu pracodawcy wymagali znajomości języka angielskiego. W tym miesiącu pojawiło się również 13 ofert, w których pracodawcy wskazywali na znajomość drugiego języka. Co trzecie ogłoszenie nie zawierało informacji dotyczących znajomości języków obcych.
Wykres 5
W ubiegłym miesiącu najwięcej ofert dotyczyło branży mediowo-marketingowej i w większości pochodziło od agencji PR. Poza tym PR-owców przeważnie poszukiwały firmy z sektora IT oraz instytucje publiczne. W porównaniu do marca pojawiło się o połowę mniej ofert pracy pochodzących z branży finansowo-ubezpieczeniowej.
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
- account executive
- account executive (dział finance lub consumer goods)
- account executive w dziale komunikacji korporacyjnej
- account manager
- account manager assistant/stażysta
- account manager w dziale consumer goods & lifestyle
- account manager/senior account manager
- account/PR manager
- asystent ds. PR/redaktor/praktykant
- asystent zespołu/stażysta
- communications manager
- dyrektor działu PR/PR manager
- event manager
- główny specjalista ds. obsługi merytorycznej
- główny specjalista ds. obsługi serwisów internetowych
- junior account coordinator
- junior account executive
- junior account executive w dziale IR
- junior account manager
- junior account manager/account manager (IT)
- junior community manager
- junior PR account executive
- kierownik ds. komunikacji zewnętrznej
- konsultant
- koordynator ds. marketingu
- manager ds. marketingu i PR
- manager ds. PR i komunikacji marketingowej
- manager marketingu
- marketing intern (specjalizacja: social media)
- młodszy specialista ds. serwisów społecznościowych
- młodszy specjalista ds. PR i marketingu
- new business manager
- osoba do prowadzenia portalu internetowego
- PR & communication specialist
- PR & event manager
- PR and communication manager
- PR assistant
- PR i IR manager
- PR manager
- PR manager assistant
- praktykant
- praktykant w dziale PR
- praktykant w dziale social media i e-PR
- praktykant/-ka (w departamencie PR)
- praktykant/ka w biurze rzecznika prasowego
- praktykant/-ka w dziale marketingu i PR
- praktykant/-ka w dziale promocji i PR
- senior account executive
- social media enthusiast /account manager
- social media intern
- specjalista ds marketingu i PR
- specjalista ds. komunikacji
- specjalista ds. komunikacji i PR
- specjalista ds. komunikacji marketingowej
- specjalista ds. partnerów i sprzedaży międzynarodowej
- specjalista ds. PR
- specjalista ds. PR i marketingu
- specjalista ds. PR/copywriter
- specjalista ds. promocji
- specjalista ds. relacji inwestorskich
- stażysta
- stażysta PR
- stażysta w dziale eventów
- stażysta w dziale komunikacji korporacyjnej
- stażysta w dziale komunikacji technologicznej
- stażysta w dziale PR
- stażysta w dziale promocji
- stażysta/asystent do działu consumer communications
- stażysta/-ka
- stażysta/-ka (dział corporate PR)
- stażysta/praktykant
- stażysta/praktykant (PR i marketing interentowy)
- wojewódzki specjalista ds. PR
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
– www.goldenline.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe