Pogoda nie dla bogaczy – stażyści znów najczęściej poszukiwani przez agencje
Raport PRoto.pl za lipiec 2011 roku zawiera analizę 159 ofert pracy, przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To o 32 ogłoszenia więcej, niż w czerwcu oraz prawie tyle samo, co w maju – wtedy odnotowaliśmy ich 157. W lipcu zeszłego roku odnotowaliśmy natomiast o 12 ofert więcej. W analizowanym okresie agencje równie często poszukiwały praktykantów, co konsulatów oraz asystentów (po 30 ofert). Tak samo jak w czerwcu, firmy i instytucje najczęściej poszukiwały specjalistów.
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie agencje (79 ofert) w tym: Ciszewski Financial Communications, Ciszewski PR, Dobra Communications, Edelman Polska, Eskadra Publica, Euro RSCG Sensors, Glaubicz Garwolińska Consultants, MSL Warsaw, Multi Communications, Partner of Promotion, Sigma International oraz Twenty Four Seven PR.
Firmy i instytucje zamieściły łącznie 67 ofert. Wśród ogłoszeniodawców znalazły się m.in.: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, BNP Paribas Bank Polska, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, E. Wedel, FOX International Channels Poland, Grupa Ubezpieczeniowa UNIQA, Hilton Gdańsk, KPMG, Pracodawcy RP i Škoda Auto Polska.
Pośrednicy zamieścili 13 ofert.
Wykres 1
Tak samo jak w czerwcu, najpopularniejszym źródłem ogłoszeń było PRoto.pl. Z naszego serwisu pochodziły 2/3 analizowanych ofert. Popularnymi źródłami ogłoszeń były także portale pracuj.pl (30 ogłoszeń) i infopraca.pl, na którym zamieszczono 17 ofert.
Wykres 2
Tabela 1
Za sprawą warszawskich firm, instytucji i agencji, 3/4 ofert opublikowanych w lipcu dotyczyło pracy w województwie mazowieckim. Pracowników często poszukiwano również w województwie dolnośląskim (18 ofert), małopolskim (9 ogłoszeń). Pracy w województwie wielkopolskim dotyczyło natomiast 7 ofert. Na wykresie nie uwzględniono ogłoszenia dotyczącego całej Polski i jednego dotyczącego jednocześnie województwa śląskiego i małopolskiego.
Wykres 3
W lipcu najczęściej poszukiwano praktykantów i stażystów, na których czekało 48 ofert. Niewiele mniejszą popularnością cieszyli się specjaliści, którzy mogli odpowiedzieć na 44 ogłoszenia. Z 79 ogłoszeń opublikowanych przez agencje aż 60 dotyczyło praktykantów/stażystów oraz konsultantów/asystentów (po 30 ofert). W lipcu wzrósł także popyt na managerów i dyrektorów – 21 proc. ogłoszeń skierowanych było właśnie do nich, w porównaniu z 17 proc. w czerwcu. W lipcu poszukiwano ich 33 razy – w tym samym czasie pojawiły się 34 ogłoszenia dotyczących pracy dla konsultantów/asystentów. Tak samo jak w czerwcu, najwięcej ogłoszeń publikowanych przez firmy skierowanych było do specjalistów (w sumie 35).
Wykres 4
Od początku 2011 roku językiem obcym najczęściej wymaganym przez pracodawców jest angielski. Nie inaczej było w lipcu – wzmianka o znajomości tego języka znalazła się w 116 ogłoszeniach. W 14 ogłoszeniach pracodawcy wspomnieli natomiast o znajomości dwóch języków obcych – jako drugi język wskazywano na niemiecki, francuski, hiszpański i rosyjski.
Wykres 5
Jedynie połowa ogłoszeń opublikowanych w lipcu dotyczyła pracy w branży medialno-marketingowej. Taka sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy w tym roku. Ponad jedna trzecia ofert dotyczyła innych branż – zwłaszcza finansowo-ubezpieczeniowej (11 ofert), IT (7 ofert) oraz administracji publicznej (5 ofert). W 15 przypadkach nie podano informacji o branży, w której działa pracodawca – dotyczy to zwłaszcza ogłoszeń pośredników.
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
- account director
- account executive
- account executive (dział nowych technologii)
- account executive / senior account executive
- account manager
- account manager / pr manager (branża farmaceutyczna)
- account manager assistant (branża farmaceutyczna)
- account manager assistant (branża FMCG)
- account manager w dziale nowych technologi
- account manager/executive manager
- asystent menadżera
- asystent PR
- asystent/-ka CEO
- charge(e) de communication/specjalista ds. PR
- consultant
- director/senior account manager
- investor relations manager
- junior account executive
- junior account manager (branża farmaceutyczna)
- kierownik ds. marketingu i pr
- kierownik marketingu i PR
- kierownik zespołu ds. komunikacji
- konsultant PR
- konsultant PR w branży finansowej
- koordynator ds. PR
- manager ds. marketingu i PR
- menedżer ds. marketingu i komunikacji
- menedżer ds. zarządzania marką
- młodszy konsultant
- młodszy specjalista ds. mediów społecznościowych
- młodszy specjalista ds. PR
- partner biznesowy
- PR account executive / senior PR account executive
- PR and CSR manager
- PR executive
- PR i CSR manager
- PR i social media manager
- PR manager
- PR Specialist
- praktykant/-ka
- rzecznik prasowy EYV2011 Tour (wolontariuszka, wolontariusz)
- samodzielny referent ds. PR
- senior account executive / manager (Health)
- senior account manager (branża IT)
- senior client executive
- senior consultant / senior account manager
- specjalista ds marketingu i PR/IR
- specjalista ds. komunikacji
- specjalista ds. komunikacji i PR
- Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
- specjalista ds. kontaktów z mediami
- specjalista ds. marketingu
- specjalista ds. marketingu i komunikacji
- specjalista ds. marketingu i PR
- specjalista ds. marketingu internetowego
- specjalista ds. marketingu internetowego i web PR – praktyki
- specjalista ds. organizacji imprez
- specjalista ds. PR
- specjalista ds. PR i komunikacji wewnętrznej
- specjalista ds. PR i kontentu
- specjalista ds. PR i marketingu
- specjalista ds. produktu
- specjalista ds. promocji i PR
- specjalista ds. promocji/praktykant
- specjalista ds. reklamy i PR
- specjalista ds. relacji inwestorskich
- specjalista ds. social media
- specjalista ds. zamówień publicznych / new business
- starszy specjalista ds. PR
- stażysta
- strategy manager
- szef/-owa działu marketingu i PR
- wolontariusz – asystent ds. mediów interaktywnych
- współpracownik w dziale Corporate Affairs / Public Relations
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.praca.gratka.pl
– www.praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.jobfinder.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
– www.goldenline.pl
– www.poznan.pajeczyna.pl
– www.csrinfo.org
– www.grapevinejobs.pl
– www.ibroker.pl
– www.gazetapraca.pl
– www.pracownik24.pl
– www.praca.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe