wtorek, 24 grudnia, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców - listopad 2007

Analiza ofert pracy dla PR-owców – listopad 2007

Czy w grudniu PR-owcy odpoczną?
Listopadowy raport PRoto zawiera analizę 118 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W tym miesiącu ukazało się o 4 proc. ogłoszeń mniej niż w październiku tego roku ale aż o 28 proc. więcej niż w listopadzie roku poprzedniego. Równo połowa spośród wszystkich ofert, przyszła bezpośrednio na skrzynkę redakcyjną PRoto – to więcej niż ze wszystkich innych portali rekrutacyjnych łącznie. Powoli wortal, prawdopodobnie dzięki temu, że bezpośrednio trafia do grupy docelowej, staje się liderem wśród mediów publikujących ogłoszenia o pracę dla PR-owców.

W analizowanym miesiącu pracowników i stażystów poszukiwały firmy i instytucje, w tym m.in.: AEGON TUnŻ, Bank BGŻ, Bank Gospodarstwa Krajowego, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Danone, Decora, emFinanse, Google, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Metro Warszawskie, Millennium Bank, Ministerstwo Gospodarki, Netia, Oceanic, Open Finance, PTE POLSAT, Świat Książki, Techland, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Wyższa Szkoła Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi.

Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich:
Advanced PR, Agencja 180° PR, Avenue PR, Ciszewski PR, ComPress, E.C.H.O. Comunications, Edelman, Effective PR, Glaubicz Garwolińska Consultants, IMR advertising by PR, Mmd Corporate, Multi Communications, Ogilvy PR, On Board PR, Pegasus PR, Profile, Tauber Promotion i United PR.
Wykres 1

Najwięcej ogłoszeń w listopadzie znalazło się na stronach wortalu PRoto – na skrzynkę redakcyjną nadesłano aż 59 ofert. Na internetowych stronach serwisów rekrutacyjnych wyszukano 41 ogłoszeń, a w prasie – 18. Do czterech najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się kolejno: PRoto, Pracuj.pl z 23 ofertami, Gazeta Wyborcza – ogólnopolska oraz wydania lokalne– 16 ogłoszeń oraz jobpilot.pl (15). Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?” .

Wykres 2

Tabela 1

Tradycyjnie najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego – 75 ogłoszeń, z czego przeważająca część pracodawców ma swoje biura w Warszawie. Po pięć ofert nadesłali pracodawcy z województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego, trzy – z województwa małopolskiego, po dwa z łódzkiego i pomorskiego, a po jednej ofercie z województw kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i zachodniopomorskiego. W 22 ogłoszeniach nie podano miejsca zatrudnienia.

Wykres 3


W listopadzie najczęściej poszukiwano specjalistów – 49 ogłoszeń było przeznaczonych właśnie dla nich i tendencja ta utrzymuje się nieprzerwanie od początku tego roku. 38 ofert dotyczyło stanowisk managerskich/dyrektorskich, w 18 poszukiwano praktykantów i stażystów, zaś 13 – asystentów/konsultantów (wyk. 4).
Większość ogłoszeń dotyczyła więc stałego zatrudnienia, choć zainteresowanie pracodawców praktykantami jest na stałym poziomie.

Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – Instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta).

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (78 spośród 118 ogłoszeń). W trzech ogłoszeniach oprócz znajomości języka angielskiego dobrze widziana była także umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, w pozostałych trzech – francuskim. W pojedynczych ogłoszeniach pracodawcy wymagali znajomości choćby jednego języka więcej niż angielski (w tym rosyjskiego, hiszpańskiego czy innego języka obcego).

W aż 29 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie (wyk. 5).

Wykres 5 W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 57 ogłoszeń, głównie są to ogłoszenia pochodzące z agencji PR-owskich, w większości z Warszawy.
Dziewięć ofert dotyczyło pracy w branży ubezpieczeniowo/finansowej, 5 – doradztwa personalnego, cztery ogłoszenia zamieścili w prasie i Internecie pracodawcy z branży transportowej, po trzy – z branży FMCG, IT i wydawniczej, po dwa z branży telekomunikacyjnej, deweloperskiej i handlowej.(wyk. 6) .

Wykres 6


Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

Account director do działu PR korporacyjnego
Account executive
Account manager
Account PR manager
Asystent do działu PR
Asystent ds. komunikacji
Brand manager
Communications and public affairs manager
Dyrektor departamentu komunikacji i reklamy
Dyrektor departamentu marketingu i PR
Dyrektor ds. PR
Dyrektor działu korporacyjnego
Event manager
Junior account executive/Account executive
Junior account manager
Junior brand manager
 Junior działu special events Junior marketing specialist
Junior PR-Berater
Junior product manager
Key account manager
Manager ds. komunikacji
Media & PR consultant
Menedżer ds. komunikacji
Podinspektor do inspektora do pracy w Dziale Prasowym
PR&event specialist
PR/IR manager PR account executive
PR account manager
PR director
PR manager
PR product manager
PR senior manager
PR specialist
PR&events manager
Praktykant
Project manager
Rzecznik prasowy
Senior account manager
Senior PR manager
Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
Specjalista ds. komunikacji zewnętrznej
Specjalista ds. marketingu i public relations
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. promocji i marketingu
Specjalista ds. promocji i reklamy
Specjalista ds. public relations
Specjalista ds. reklamy i public relations,
Specjalista ds. Społecznej Odpowiedzialności (CSR),
Specjalista ds. PR,
Specjalista/Starszy specjalista w Wydziale Prasowym Stażysta

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto,
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę: – www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj