Listopadowy raport PRoto zawiera analizę zaledwie 89 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To dotychczas najsłabszy pod względem liczby ofert miesiąc w całym 2008 roku.
W minionym miesiącu pojawiło się aż o 32 ogłoszenia mniej niż – w nie najlepszym już w skali roku – październiku i o 29 mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały między innymi firmy: BAT, Commercial Union, Fiat Auto Poland, Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, IMM, Kieleckie Kopalnie Surowców Mineralnych, Ministerstwo Skarbu Państwa, Torfam, UPC czy Wioska Dziecięca im. J.Korczaka w Rajsku.
Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich: 180° PR, Suberb PR, Brand Support, Ciszewski PR, ComPress, Cruso PR, Eskadra PUBLICA, Multi Communications, On Board Public Relations, Partner of Promotion, Publicis Consultants/Rowland, Q&A Consulting oraz Twenty Four Seven PR.
Wykres 1.
W listopadzie w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano nieco ponad 33 tys. wizyt. To o blisko 4,5 tys. wizyt mniej niż miesiąc temu i o 7907 więcej w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. (wyk.2)
Wykres 2
W listopadzie najwięcej ogłoszeń, już tradycyjnie, nadesłano do redakcji PRoto – 47 spośród 89, 32 znaleziono w Internecie, 10 – w prasie. Większość z ofert była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów, 14 ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.
Wykres 3.
Najwięcej ofert, jak w poprzednich miesiącach, dotyczyło województwa mazowieckiego – 54 z 89 ogłoszeń. 7 ofert pochodziło z województwa małopolskiego, po 6 dolnośląskiego i wielkopolskiego, a 3 – z województwa śląskiego. Trzech pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.
Wykres 4.
W listopadzie pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów – 42 ogłoszenia. 25 ogłoszeń skierowanych było do potencjalnych managerów/dyrektorów.
Wykres 5.
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (70 spośród 89 ogłoszeń). W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka angielskiego i/lub drugiego języka. Były to następujące języki: niemiecki, francuski i rosyjski. W 19 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie.
Wykres 6.
W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 40 ogłoszeń. Po 4 oferty pochodziły z branży finansowej i IT. Po 3 – z administracji publicznej, branży edukacyjnej i farmaceutycznej/medycznej.
Wykres 7.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account executive
• Account manager
• Asystent ds. PR
• Brand manager
• Consultant
• Dyrektor marketingu
• Event manager
• Freelance PR consultant (CEE)
• Junior account manager
• Kierownik sekcji komunikacji wewnętrznej
• Koordynator ds. komunikacji strategicznej
• Management trainee w dziale ds. Korporacyjnych i Regulacyjnych
• Marketing & leasing coordinator
• PR account manager
• PR manager
• Praktykant
• Project manager
• Specjalista ds. e-PR
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. promocji gminy
• Stażysta
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.