wtorek, 19 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców – luty 2009

Analiza ofert pracy dla PR-owców – luty 2009

Liczba ofert dla PR-owców na stałym poziomie
Lutowy raport PRoto zawiera analizę 117 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To dokładnie tyle samo, co w styczniu tego roku i aż o blisko 16 proc. mniej niż w lutym roku ubiegłego. Jednak, w czasach zapaści ekonomicznej, utrzymanie liczby ofert na stałym poziomie wydaje się branżowym sukcesem pokazującym, że na rynku PR-u pracę można cały czas znaleźć.

W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie agencje (46 ofert), a wśród nich:

!BuzzPR, 180° Public Relations, Ad Publica, Ciszewski PR,Papaya Group, ComPress, Edelman Polska, Egzo Group, Epigrafika, Feedback Hill and Knowlton, Grupa Adweb, Heureka, Infocontrol PR, Lighthouse Consultants, Optimum PR, Partner of Promotion, Pegasus PR, Q&A Consulting, Tauber Promotion, United PR, VanguardPR.

Pracowników ds. PR-u poszukiwały także firmy, instytucje i stowarzyszenia (32 oferty):

AmRest, Cadbury, Grupa Copernicus, Grupa TVN, ING Bank Śląski, LG Electronics Wrocław, Ministerstwo Skarbu Państwa, Nespresso Poland, PGE Energia, Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej, Polska Rada Centrów Handlowych, Presspublica, Robert Bosch, Shell Polska, Starwood Hotels&Resorts, Świat Zdrowia, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, Work Express, Związek Firm Public Relations. Pozostałe ogłoszenia (aż 39 spośród 117) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali pracowników ds. PR głównie w imieniu firm.

Wykres 1.


W lutym w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano blisko 42 tys. wizyt. To prawie 2 tys. więcej niż miesiąc temu. Zainteresowanie zakładką to pewnie nie tylko wynik chęci zmiany pracy, ale także efekt zwolnień, których powodem mógł być kryzys. (wyk.2)

Wykres 2

W lutym najwięcej ogłoszeń pochodziło z internetowych serwisów rekrutacyjnych – aż 58 ze 117. Na PRoto.pl ukazało się niewiele mniej ogłoszeń dla PR-owców niż na wszystkich serwisach rekrutacyjnych łącznie – 52 oferty. Źródłem jedynie 7 spośród 117 ofert była prasa. Przy czym warto zaznaczyć, że wszystkie oferty prasowe zamieszczone były w poniedziałkowym dodatku do Gazety Wyborczej – „Praca”. Większość ofert była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów, 16 ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.
Wykres 3.

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się: PRoto.pl, Pracuj.pl, Gazeta Wyborcza oraz infopraca.pl. Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. (tab. 1)
Tab.1

Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – 59 ze 117 ogłoszeń. 13 ofert pochodziło z woj. małopolskiego, 10 – z województwa dolnośląskiego, 7 – z wielkopolskiego, 5 – ze śląskiego, 4 – z łódzkiego, po 3 zaś – z kujawsko-pomorskiego, lubelskiego i pomorskiego, a po jednej – z województw: opolskiego, podkarpackiego podlaskiego i świętokrzyskiego. Tylko 3 pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.

Wykres 4.

W lutym pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów – do nich właśnie skierowane było 56 ogłoszeń. 32 oferty przeznaczone były dla zaś potencjalnych managerów/dyrektorów.

Wykres 5.

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (70 spośród 117 ogłoszeń). W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka angielskiego i/lub drugiego języka obcego. Były to następujące języki: niemiecki, francuski i rosyjski. Aż w 29 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać.

Wykres 6.

W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 50 ogłoszeń. Aż 13 ofert pochodziło z branży hotelarskiej (jedno ogłoszenie z tej właśnie branży odnosiło się do zatrudnienia w kilku województwach).
W pozostałych ogłoszeniach trudno mówić o branżowych trendach – pojedyncze ogłoszenia zamieszczały firmy zajmujące się finansami (3 oferty), towarami szybkozbywalnymi (3), branżą elektroniczną (2), energetyczną (2), IT (2), nieruchomościami czy pośrednictwem pracy (po dwie oferty). Dwa ogłoszenia dotyczyły zatrudnienia w administracji publicznej. Aż w 24 ofertach pracodawcy woleli nie ujawniać branży w której działają, to właśnie ci ogłoszeniodawcy zdali się na pośredników.
Wykres 7.


Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account executive w dziale korporacyjnym
• Account manager
• Artysta public relations
• Assistant/Junior account
• Asystent w agencji PR
• Asystentka ds.marketingu internetowego i web PR
• Communication&sales manager
• Communication brand manager
• Communications manager
• Dyrektor ds. marketingu
• Dyrektor marketingu
• Event marketing specialist
• Junior account executive
• Junior brand manager
• Key Account Manager PR produktów
• Kierownik marki
• Konsultant PR
• Koordynator ds. PR
• Koordynator projektów
• Management assistant
• Manager ds. komunikacji
• Marketing& PRcoordinator
• Marketing&PR manager
• Marketing manager
• Marketing support manager
• Młodszy specjalista ds. komunikacji
• Młodszy specjalista ds. marketingu i komunikacji korporacyjnej
• Młodszy specjalista ds. PR
• New business manager
• Operator ePR
• Podinspektor ds. komunikacji społecznej w Oddziale Bieżącej Obsługi Marszałka i Zarządu w Gabinecie Marszałka
• PR & sales coordinator
• PR Consultant
• PR manager
• Praktykant działu marketingu i PR
• Praktykant w Dziale PR
• Praktykant/ka (Account Assistant)
• Specjalista ds. public relations
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. komunikacji marketingowej
• Specjalista ds. PR i marketingu
• Specjalista ds. promocji i PR
• Specjalista ds. reklamy i PR
• Specjalista ds. relacji inwestorskich
• Specjalista w Biurze Komunikacji Społecznej
• Specjalista/-ka ds. komunikacji Metodologia badania

Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj