piątek, 15 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców – maj 2010

Analiza ofert pracy dla PR-owców – maj 2010

Mała stabilizacja. W maju tylko jedna oferta więcej niż w kwietniu

Raport PRoto.pl za maj 2010 roku zawiera analizę 145 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To zaledwie jedna oferta więcej niż w zeszłym miesiącu – kwietniu, ale aż o 63 proc. więcej niż w maju 2009, w którym to na rynku było najmniej ofert pracy dla PR-owców w całym 2009. W tym roku sytuacja na rynku jest dużo stabilniejsza, a firmy i agencje chętniej niż w zeszłym uwzględniają działania PR-owskie w swoich budżetach.

W analizowanym miesiącu pracowników PR-owców poszukiwały głównie firmy i instytucje (aż 64 oferty):

Federacja Polskich Banków Żywności, Grupa Żywiec, ING Bank Śląski, Kancelaria Prawa Ubezpieczeniowego Erigo, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Koksztys Kancelaria Prawa Gospodarczego, Kolporter Holding, Magazyn Liberte!, MAKRO Cash and Carry Polska, Radio Eska Kraków, Royal Unibrew Polska, RTV Euro AGD, Stowarzyszenie Amnesty International, Vattenfall Business Services Poland, Volkswagen Bank Polska i Związek Firm Public Relations.

Warto przy tym jednak zaznaczyć, że 16 ofert pochodziło od jednego pracodawcy, który szukał doradcy zarządu ds. marketingu strategicznego we wszystkich województwach w Polsce.

Niewiele mniej ofert zamieściły agencje (57 ogłoszeń), a w tym:

Alert Media Communications, ATChristie, Ciszewski Financial Communications, Ciszewski Public Relations, ComPress, Dobra Communications, Edelman Polska, EURO RSCG SENSORS, Garden of Words, Headlines Porter Novelli,  Hill and Knowlton, On Board Public Relations, Partner of Promotion, Pegasus Public Relations, Publicis Consultants Rowland, Twenty Four Seven PR, United PR i Walk & Talk.

Pozostałe 24 oferty pochodziły od pośredników. Zwykle są to ogłoszenia zamieszczane w imieniu firm, w miniony miesiącu cztery z nich dotyczyły jednak pracy w agencjach PR. Niemniej jednak w maju to właśnie firmy i instytucje poszukiwały pracowników zajmujących się komunikacją częściej.

Cztery oferty były przeznaczone dla osób, które chciałyby wykonywać zawód PR-owca zagranicą (w Niemczech). Nie uwzględnia się ich jednak w całym raporcie.

Wykres 1.

 

W analizowanym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które w maju, podobnie jak w poprzednich miesiącach 2010 roku, było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularny serwis pracuj.pl zamieścił mniej branżowych ogłoszeń niż PRoto.pl (relacja 74 do 54).

Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 19,3 proc. ofert było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów. To trzeci  miesiąc w tym roku (po styczniu i kwietniu), kiedy to oferty dla praktykantów stanowią mniej niż 20 procent wszystkich ogłoszeń. Cały czas oscylują jednak blisko tej liczby.

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto.pl zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

Wykres 2.

 

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie:PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)

W badanym okresie najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to aż 88 spośród 145 ogłoszeń.

13 ogłoszeń pochodziło z województwa dolnośląskiego, 11 – z województwa śląskiego. 10 ofert zamieścili pracodawcy z województwa małopolskiego, 5 z wielkopolskiego, po 3 – z łódzkiego i pomorskiego, a po dwie dotyczyły zatrudnienia w podkarpackim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Pojedyncze oferty pochodziły z województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

 

Wykres 3.

 

 

 

 

W maju, podobnie jak w minionym kwartale 2010 roku, pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów. To do nich właśnie skierowano 65 spośród 145 ofert – to, w porównaniu z kwietniem, wzrost o 8 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (14 ofert, spadek w porównaniu z kwietniem o pięć). Zapotrzebowanie na managerów utrzymywało się na podobnym poziomie w marcu i kwietniu (w maju ogłoszenia dla managerów stanowiły 26,2 proc. wszystkich ofert, w kwietniu było to 28,5 proc. z nich)

Wykres 4.

 

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów znajomości języka angielskiego (86 spośród 145 ogłoszeń). W dwóch ogłoszeniach wymogiem była umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, a w dwóch pozostałych – rosyjskim – oprócz angielskiego. W pojedynczych ogłoszeniach wskazywano na to, że atutem byłby inny, język obcy, taki jak włoski czy francuski.

 

W aż 52 (o 20 więcej niż przed miesiącem!) ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać, być może jednak jest to związane ze specyfiką wykonywanego zawodu i koniecznością komunikacji z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą.

Wykres 5.

W badanym okresie w branży media i marketing pojawiły się 72 oferty pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów. 8 ofert pochodziło z branży IT – to sektor, w którym coraz częściej poszukiwani są specjaliści zajmujący się komunikacją (w kwietniu aż 15 ofert pochodziło z tej branży). 6 ogłoszeń dotyczyło pracy w branży farmaceutyczno-medycznej, 5 – w branży FMCG, a 4 były przeznaczone dla PR-owców działających w sektorze: sztuka i rozrywka. Po trzy oferty zamieścili pracodawcy zajmujący się handlem i nieruchomościami, a po dwie – finansami, działaniami PR w instytucjach non-profit i kancelariach prawnych.

 

W dwóch ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to, jak się łatwo domyślić, wyłącznie oferty przesyłane przez pośredników.

Wykres 6.

 

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

  • Account Manager/PR Manager
  • Asystent Event Consultant
  • Asystent/Asystentka ds. PR & marketingu
  • Asystent/-ka ds. komunikacji
  • Asystent/ka ds. komunikacji zewnętrznej
  • Asystentka w dziale marketingu i PR
  • Brand manager
  • Doradca zarządu ds. marketingu strategicznego
  • Event manager
  • Główny specjalista do spraw obsługi merytorycznej projektów internetowych w Centrum Informacyjnym Rządu
  • IR Manager
  • Junior PR Specialist
  • Kierownik ds. Programów CSR,
  • Konsultant ds. PR
  • Manager ds konferencji i kongresów
  • Manager ds. marketingu i public relations
  • Marketing&PR manager
  • PR account director (klienci korporacyjni)
  • PR account executive
  • PR account manager
  • PR manager
  • Product manager
  • Product Manager (leasing)
  • Specjalista ds. e-PR
  • Specjalista ds. HR i komunikacji
  • Specjalista ds. Komunikacji Wewnętrznej / Internal Communication Specialist
  • Specjalista ds. Komunikacji Zewnętrznej – PR lokalny
  • Specjalista ds. marketingu i PR
  • Specjalista ds. PR
  • Stażysta/Stażystka w Dziale PR i Komunikacji Wewnętrznej

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
 tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
 źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
 stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl

– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl

– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl

Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj