W maju ofert tyle samo co trzy lata temu
Raport PRoto.pl za maj 2011 roku zawiera analizę 157 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. Podobna liczba ogłoszeń znalazła się w raporcie z maja 2008 roku, w którym uwzględniono 158 ofert. W maju 2011 roku opublikowano także o jedną czwartą więcej ogłoszeń, niż w kwietniu 2011 roku, kiedy pojawiło się 127 ofert. Pracodawcy z agencji najczęściej poszukiwali praktykantów i stażystów, choć w porównaniu z kwietniem w agencjach wzrósł popyt na konsultantów i asystentów (27 ofert w maju wobec jedynie 17 w kwietniu). Firmy najczęściej zamieszczały ogłoszenia dotyczące specjalistów.
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie agencje (84 oferty) w tym: Ciszewski Financial Communications, Ciszewski Marketing Sportowy, E.C.H.O. Communications, Edelman Polska, Euro RSCG Sensors, Hill and Knowlton Poland, Martis Consulting, MG Network, On Board Public Relations i Partner of Promotion.
Firmy i instytucje zamieściły łącznie 64 oferty. Wśród ogłoszeniodawców znalazły się m.in.: Carrefour Polska, Comarch, Energa Invest, Getin Holding, Grupa LUX MED, Hilton Gdańsk, ITI Neovision, Ministerstwo Skarbu Państwa, Politechnika Wrocławska, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej i Skanska.
Pośrednicy zamieścili 9 ofert.
Wykres 1
Tak samo jak w kwietniu, najpopularniejszym źródłem ogłoszeń było PRoto.pl. Blisko dwie trzecie ogłoszeń z maja 2011 pochodziło z naszego serwisu. Tak jak w kwietniu, do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń należały również portale pracuj.pl (39 ogłoszeń) i infopraca.pl, na którym zamieszczono 19 ofert.
Wykres 2
Tabela 1
Za sprawą agencji i firm z Warszawy, w maju najwięcej ofert przypadło na województwo mazowieckie. W porównaniu do kwietnia wzrósł odsetek ofert z województwa dolnośląskiego – w analizowanym okresie z tego regionu pochodziło prawie co szóste ogłoszenie. Pozostałe oferty najczęściej dotyczyły województw: małopolskiego (15 ogłoszeń), pomorskiego, śląskiego i wielkopolskiego – po 3 ogłoszenia. W maju pojawiło się również jedno ogłoszenie dotyczące pracy w Berlinie, które nie zostało uwzględnione w raporcie
Wykres 3
W maju agencje poszukiwały przed wszystkim pracowników niższego szczebla – praktykantów/stażystów i konsultantów/asystentów. W porównaniu z kwietniem 2011 o prawie połowę spadła liczba ofert agencji dla managerów. W maju firmy najczęściej poszukiwały specjalistów, choć w porównaniu do kwietnia podwoiła się liczba firmowych ogłoszeń skierowanych do managerów i dyrektorów (z 8 do 16).
Wykres 4
W maju 2011 roku co czwarte ogłoszenie nie zawierało informacji dotyczących wymaganych języków obcych. W przypadku pozostałych ofert najczęściej pracodawcy wymagali znajomości języka angielskiego (wspomniano o nim w 108 ogłoszeniach). Poza nim wymagano również znajomości języka niemieckiego, rosyjskiego i francuskiego.
Wykres 5
Zdecydowana większość ogłoszeń w maju 2011 dotyczyła branży medialno-marketingowej i agencji PR. Poza nimi PR-owców poszukiwały firmy z sektora IT (15 ofert) oraz finansowo-bankowego (6 ofert). Do kategorii „inna” zaliczono 4 ogłoszenia pochodzące od organizacji pozarządowych.
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
- account executive (dział komunikacji marketingowej)
- account manager/senior account manager
- assistant account manager
- associate (dział real estate)
- asystent działu marketingu
- asystent PR
- asystent/event consultant
- asystent/-ka ds. PR/CSR
- dyrektor marketingu w sektorze B2B
- dziennikarz/specjalista w dziale PR
- ekspert (elementy PR)
- ekspert ds. promocji i PR
- event consultant
- kierownik ds. komuniakcji i PR
- kierownik ds. komunikacji zewnętrznej
- kierownik ds. PR
- kierownik działu komunikacji i zarządzania wizerunkiem
- konsultant / starszy konsultant
- konsultant PR z doświadczeniem w social media
- manager ds. fundraisingu
- manager ds. marketingu
- manager ds. PR i komunikacji marketingowej
- menedżer ds. marketingu i PR
- menedżer ds. PR
- menedżer komunikacji wewnętrznej
- młodszy specjalista ds. komunikacji
- młodszy specjalista ds. marketingu i promocji
- młodszy specjalista ds. PR
- młodszy specjalista w dziale PR i marketingu
- PR & communication manager
- PR account executive
- PR account executive/specjalista ds. PR
- PR consultant
- PR executive
- PR group account director
- PR i social media manager
- PR manager
- PR& strategy manager
- pracownik działu promocji
- praktykant / praktykantka w Dep. Komunikacji i Rozwoju
- praktykant/ka w biurze rzecznika prasowego
- praktykant/ka w dziale komunikacji zewnętrznej i PR
- praktykant/-ka w dziale PR
- product manager
- senior account executive w dziale komunikacji technologicznej
- senior account manager
- senior PR cnsultant
- specjalista ds PR
- specjalista ds. komunikacji
- specjalista ds. marketingu
- specjalista ds. PR i marketingu
- specjalista ds. PR w dziale marketingu
- specjalista ds. PR/praktykant
- specjalista ds. promocji i PR
- specjalista ds. relacji inwestorskich
- specjalista ds. web PR i marketingu
- specjalistka ds. PR
- starszy inspektor w biurze ministra (wydziale prasowo-internetowym)
- starszy specjalista ds. PR i komunikacji
- stażysta (PR)
- stażysta/młodszy specjalista w dziale komunikacji wewnętrznej
- stażysta/praktykant
- stażystka / stażysta w dziale PR
- zastępca dyrektora biura zarządu ds. komunikacji społecznej
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
– www.goldenline.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe