Agencje publikują coraz mniej ofert
Od marca maleje liczba ogłoszeń dla PR-owców. Jeszcze w marcu odnotowaliśmy 173 oferty, w zeszłym miesiącu było ich tylko 135. Głównym powodem jest coraz mniejsza aktywność agencji, której nie rekompensują oferty firm i pośredników. Najbardziej poszukiwanymi pracownikami na rynku są znów praktykanci i stażyści.
Kliknij, aby powiększyć
Największy spadek liczby ofert dotyczy specjalistów. W kwietniu byli najczęściej poszukiwanymi PR-owcami, skierowane do nich były 52 ogłoszenia, czyli 34 proc. ogółu opublikowanych wtedy ofert. W maju liczba ta zmalała do 38 ogłoszeń (28 proc.). Praktykantów poszukiwano za to 44 razy, co stanowi 33 proc. ogółu majowych ofert. Popyt na tego rodzaju pracowników ulega niewielkim wahaniom, w tym roku oscyluje w przedziale 31-37 proc. Od marca stopniowo maleje udział ofert agencji w ogólnej liczbie ogłoszeń. W marcu wyniósł on 61 proc., miesiąc później – 57 proc. W maju oferty agencji stanowiły już tylko połowę wszystkich opublikowanych ogłoszeń. Wzrosła natomiast aktywność pośredników. W marcu i kwietniu ich oferty stanowiły jedynie 5 proc. ogólnej liczby ogłoszeń. W maju ten odsetek wzrósł do 11 proc.
W maju najwięcej ogłoszeń (93 oferty) pochodziło z województwa mazowieckiego. Wśród nich 91 dotyczyło pracy w Warszawie. Po 10 ogłoszeń pochodziło z województw: dolnośląskiego (wszystkie ogłoszenia z Wrocławia) i małopolskiego. W tym przypadku wszystkie ogłoszenia również dotyczyły jednego miasta – Krakowa. Na poniższej infografice nie uwzględniono 3 ogłoszeń. Jedno dotyczyło pracy na terenie całej Polski, dwa – pracy za granicą.
Najczęściej wymaganym przez pracodawców językiem obcym był angielski. Wzmianka o nim pojawiła się w 104 ogłoszeniach (77 proc. ogółu ofert). W 4 ogłoszeniach wspomniano o rosyjskim, w 3 – o francuskim.
Wśród przeanalizowanych ogłoszeń opublikowanych przez agencje najwięcej dotyczyło pracy dla branży interaktywnej. Po 2 oferty dotyczyły pracy dla firm z sektora finansowo-ubezpieczeniowego, IT oraz marketingowego.
W przypadku firm i instytucji najwięcej ofert pochodziło z branży doradczo-szkoleniowej, IT oraz od organizacji pozarządowych.
Tak jak w poprzednich edycjach, raport opiera się głównie na ofertach dla PR-owców zamieszczonych na stronie PRoto.pl (59 proc. ofert). Poza naszym serwisem do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń należą serwisy Pracuj.pl i Infopraca.pl.