poniedziałek, 18 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców - marzec 2009

Analiza ofert pracy dla PR-owców – marzec 2009

Niezmienne zainteresowanie PR-owcami

Marcowy raport PRoto zawiera analizę 117 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To dokładnie tyle samo, co w styczniu i co w lutym tego roku i aż o blisko 38 proc. mniej niż w marcu roku ubiegłego. Jednak, w czasach zapaści ekonomicznej, utrzymanie liczby ofert na stałym poziomie może być wyrazem tego, że firmy w takich chwilach nie rezygnują z PR-owców. Z drugiej jednak strony wzrost zainteresowania zakładką „Ogłoszenia o pracę”, czyli większa liczba osób zainteresowanych ogłoszeniami, może świadczyć o czymś zupełnie przeciwnym.

W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy, instytucje i stowarzyszenia (55 ofert):
AmRest Holdings, Bank DnB NORD, Bank Ochrony Środowiska, Browary Namysłów, Cadbury, Deutsche Bank Polska, Górnośląski Związek Metropolitalny, Grupa Selena, Johnson&Johnson, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Komfort, LG Electronics Wrocław, L’Oreal Polska, Mazowiecki Urząd Wojewódzki, Ministerstwo Gospodarki, Wydział Prasowy Ministerstwo Skarbu Państwa, MKS Cracovia, Oceanic, Red Bull, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, UPC i Urząd Miejski w Gdańsku.

Pracowników ds. PR-u poszukiwały także agencje (47 ofert), a wśród nich:

180° Public Relations, Ciszewski PR, E.C.H.O. Communications, Edelman, Euro RSCG Sensors, Felicjańska Media, Garden of Words, Headlines Porter Novelli, ITBC Communication, Lighthouse Consultants, Ogilvy PR, Partner of Promotion, Publicis Consultants | Rowland, Q&A Consulting czy Sigma.

Pozostałe ogłoszenia (15 spośród 117) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali pracowników ds. PR głównie w imieniu firm.

Wykres 1.

W marcu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano blisko 47 tys. wizyt (dokładnie – 46 890). To ponad 5 tys. więcej niż miesiąc temu. Zainteresowanie zakładką i zamieszczanymi na PRoto ogłoszeniami nie było dotąd tak duże w całym badanym okresie. Niewątpliwie ma ono związek z trudną sytuacją na rynku pracy spowodowaną depresją ekonomiczną. (wyk.2)
Wykres 2.

W marcu najwięcej ogłoszeń pochodziło z PRoto – aż 59 ze 117. Na wszystkich innych serwisach rekrutacyjnych łącznie pojawiły się 54 oferty. Źródłem zaledwie 4 spośród 117 ogłoszeń o pracę była prasa. Przy czym warto zaznaczyć, że wszystkie oferty prasowe zamieszczone były w poniedziałkowym dodatku do Gazety Wyborczej – „Praca”. Większość ofert była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów, 21 ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.
Wykres 3.

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się: PRoto.pl, Pracuj.pl, www.infopraca.pl, oraz Gazeta Wyborcza.

Warto zwrócić uwagę na to, że pracodawcy coraz częściej umieszczają swoje oferty w internetowych portalach rekrutacyjnych, rezygnując na ich rzecz z prasy. Porównując to np. z zeszłym rokiem – w marcu 2008 ogłoszeń z Gazety Praca pochodziły 22 oferty.
Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. (tab. 1)
Tab.1

Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – aż 70 spośród 117 ogłoszeń. 12 ofert pochodziło z woj. dolnośląskiego, 8 – z województwa małopolskiego, 6 – z wielkopolskiego, 3 – ze śląskiego, po dwie – z kujawsko-pomorskiego, łódzkiego i pomorskiego, a po jednej – z województw: opolskiego i podlaskiego.
5 pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.
Wykres 4.

W marcu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów – do nich właśnie skierowane były 52 ogłoszenia. 32 oferty przeznaczone były zaś dla potencjalnych managerów/dyrektorów.

Wykres 5.


W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (80 spośród 117 ogłoszeń). W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka angielskiego i/lub drugiego języka obcego. Były to następujące języki: niemiecki, francuski, rosyjski, hiszpański i japoński. W jednym ogłoszeniu wymagano znajomości samego języka niemieckiego.

Aż w 25 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać.

Wykres 6.

W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 48 ogłoszeń. W pozostałych ogłoszeniach trudno mówić o jakichś wyróżniających się branżowych trendach – po pięć ofert zamieścili pracodawcy związani z: administracją publiczną, branżą edukacyjną, finansową, FMCG, IT, po trzy – firmy specjalizujące się w handlu oraz w branży budowlanej.

W 14 ofertach pracodawcy woleli nie ujawniać branży, w której działają, to właśnie ci ogłoszeniodawcy zdali się na pośredników.
Wykres 7.

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

• Account executive
• Account manager
• Asystent ds. promocji i PR
• Asystent działu PR
• CSR manager
• Dyrektor ds. marketingu i sprzedaży
• Dyrektor marketingu
• Event consultant
• Firmy/osoby od PR
• Junior account executive
• Junior account manager
• Kierownik marki
• Kierownik zespołu marketingu i PR
• Konsultant ds. PR
• Koordynator kampanii społecznych
• Manager/Konsultant PR
• Marketing and PR coordiator
• Menadżer ds. promocji
• Menadżer PR
• Młodszy specjalista ds. komunikacji
• Młodszy specjalista ds. marketingu
• Młodszy specjalista ds. marketingu i public relations
• New business manager
• PR & marketing manager
• PR & sales manager
• PR &event manager
• PR asystent
• PR consultant
• PR manager
• Praktykant działu marketingu i PR
• Praktykant lub stażysta w dziale nowych technologii
• Project coordinator
• Project manager
• Public relations manager
• Senior account manager w dziale PR finansowego
• Senior specialist
• Specjalista ds. e-marketingu
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. marketingu internetowego
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. reklamy i public relations
• Starszy specjalista w dziale marketingu i PR-u
• Stażysta działu healthcare
• Stażysta w dziale marketingu
• Wicedyrektor działu sprzedaży i marketingu

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj