Listopad dobry na zmianę pracy
Październikowy raport PRoto zawiera analizę 123 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W tym miesiącu ukazało się o 11 proc. ogłoszeń więcej niż we wrześniu tego roku i aż o 41 proc. więcej niż w październiku roku poprzedniego. Ważną informacją jest także to, że najwięcej, bo aż 61 proc. spośród wszystkich ofert, przyszło bezpośrednio na skrzynkę redakcyjną PRoto. Wortal po raz kolejny potwierdził, że jest liderem wśród mediów, w których pojawiają się ogłoszenia dla PR-owców.
W analizowanym miesiącu pracowników i stażystów poszukiwały firmy i instytucje, w tym m.in.: British Council, Cinema City, Europejskie Centrum Solidarności, GE Money Bank, Gemius, Google, Harper Hygienics, IBM Poland, Kompania Piwowarska, Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna, Leroy Merlin, mBank, PKN Orlen, PKP Cargo, Platforma Satelitarna Cyfrowy Polsat, Polskie Linie Lotnicze LOT, TVN, UniCredit, Urząd Gminy Tarnowo Podgórne, Work Service czy Wydział Komunikacji Społecznej Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.
Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich: 180° Public Relations (Grupa Leo Burnett Warszawa), Ad rem Public Relations, Allegro Agency, Ciszewski Public Relations, ComPress, Core PR, Cumulus, Delegata Consulting, Edelman, Effective Public Relations, Estimage PR, GENESIS PR, Grupa ABK, Jet Events, Kuźnia PR, Martis Consulting, Mmd Corporate, Public Affairs and Public Relations Consultants, Neuron, On Board Public Relations – ECCO International Communications Network, PLEON, PR Kwadrat, Testa Communications i United PR.
Wykres 1
Najwięcej ogłoszeń w październiku znalazło się na stronach wortalu PRoto – na skrzynkę redakcyjną nadesłano aż 75 ofert. Na internetowych stronach serwisów rekrutacyjnych wyszukano 27 ogłoszeń, a w prasie – 21. Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się kolejno: PRoto, Gazeta Wyborcza – ogólnopolska oraz wydania regionalne (21) oraz portal Pracuj.pl z 15 ofertami. Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?” .
Wykres 2
Tabela 1
Tradycyjnie najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego – 81 ogłoszeń, z czego przeważająca część pracodawców ma swoje biura w Warszawie. Siedem ofert nadesłali pracodawcy z województwa wielkopolskiego, pięć – ze śląskiego, po cztery – z województw dolnośląskiego i łódzkiego, po trzy – z kujawsko-pomorskiego i pomorskiego, natomiast jedno ogłoszenie – z lubelskiego. W 15 ogłoszeniach nie podano miejsca zatrudnienia.
Wykres 3
W październiku najczęściej poszukiwano specjalistów – 54 ogłoszeń było przeznaczonych właśnie dla nich. 38 ofert dotyczyło stanowisk managerskich/dyrektorskich, w 18 poszukiwano praktykantów i stażystów, zaś 13 – asystentów/konsultantów (wyk. 4).
Większość ogłoszeń dotyczyła więc stałego zatrudnienia, choć zainteresowanie pracodawców praktykantami utrzymuje się na stałym poziomie.
Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – Instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta) .
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (86 spośród 123 ogłoszeń). W siedmiu ogłoszeniach oprócz znajomości języka angielskiego dobrze widziana była także umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, w dwóch angielski był traktowany jako atut, ale językiem niezbędnym do starania się o stanowisko była sprawność w posługiwaniu się językiem francuskim. W pojedynczych ogłoszeniach pracodawcy wymagali znajomości choćby jednego języka więcej niż angielski (w tym rosyjskiego, czy nawet węgierskiego i czeskiego).
W 21 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie (wyk. 5).
Wykres 5
W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 67 ogłoszeń, głównie są to ogłoszenia pochodzące z agencji PR-owskich, w większości z Warszawy.
Sześć ofert dotyczyło pracy w branży ubezpieczeniowo/finansowej, 5 – z branży FMCG. Po cztery ogłoszenia zamieścili w prasie i Internecie pracodawcy z branży budowlanej i nowych technologii. PR-owcy są pożądani także w branżach związanych z doradztwem personalnym, kulturą, logistyką i edukacją. (wyk. 6) .
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
Account / Senior account manager
Account director
Account director do działu PR korporacyjnego
Account executive
Account manager
Assistant account manager
Communication manager
Communications and public affairs manager
Creative manager
Dyrektor departamentu komunikacji i reklamy
Event coordinator
Event manager
Event specialist
Head of PR&marketing
Inspektor/Specjalista w dziale marketingu
Internal communication manager
IR assistant
Junior account coordinator
Junior account manager
Kierownik ds. public relations
Marketing communications manager CEE
Media & PR consultant
Menedżer ds. PR i promocji
Menedżer ds. relacji inwestorskich i PR
Młodszy specjalista komunikacji wewnętrznej
PR consultant
PR manager
PR project manager
PR project specialist
PR&events manager
PR& marketing assistant
Pracownik agencji
Rzecznik
Senior account executive
Specjalista do spraw marketingu i public relations
Specjalista ds. brand PR
Specjalista ds. komunikacji społecznej
Specjalista ds. kontaktów z mediami
Specjalista ds. marketingu i PR
Specjalista ds. PR
Stażysta Metodologia badania Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto,
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę: – www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.