Kryzys już za nami? W październiku najwięcej ofert pracy
Październikowy raport PRoto zawiera analizę aż 145 nowych ofert pracy dla PR-owców. To o 4 proc. ogłoszeń więcej niż we wrześniu tego roku i aż o 19 ofert więcej w porównaniu z październikiem roku poprzedniego. A co najważniejsze: to w październiku pojawiło się najwięcej ofert pracy od początku tego roku.
Warto także zauważyć, że oferty te są przeznaczone głównie dla specjalistów, managerów i konsultantów; pracodawcy więc je zamieszczający liczą na dłużą współpracę z PR-owcami. Spadła zaś, w porównaniu z poprzednim miesiącem, liczba ogłoszeń dla praktykantów, choć nadal jest ona dość wysoka (20 proc.)
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy, instytucje i stowarzyszenia (80 ofert), a w tym:
Cyfrowy Polsat, Empik, Europejski Fundusz Leasingowy, Fundacja Marka Kamińskiego, Fundacja Pomocy Dzieciom, Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna, GlaxoSmithkline, Google, Grupa o2, Leroy Merlin Polska, Ministerstwo Skarbu Państwa, Muzeum Narodowe w Krakowie, Narodowe Centrum Kultury, New Yorker, Polska Organizacja Turystyczna, Polskie Radio, Red Bull, STX Records (Grupa STX JAMBOREE), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej, WARS, Żabka i Żydowskie Muzeum Galicja.
PR-owców poszukiwały także agencje (52 oferty), a wśród nich:
!Buzz Public Relations, 180° Public Relations, Ciszewski Financial Communications, ComPress, E.C.H.O. Communications, Edelman Polska, Effective PR, Euro RSCG Sensors, First PR, Garden of Words, ITBC Communication, Lewis PR, MDI, Multi Communications, Partner of Promotion, Superb PR, Superb PR, Świeża Bazylia PR, Twenty Four Seven PR i United PR.
Pozostałe ogłoszenia (13 spośród 139 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.
Wykres 1.
W październiku w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano ponad 45 tysiące wizyt (dokładnie 45 100). To o ponad 3 tysiące wizyt więcej niż w poprzednim miesiącu. W minionym miesiącu wzrost oglądalności zakładki był więc dużo większy niż wzrost liczby opublikowanych na stronie ogłoszeń. (wyk.2)
Wykres 2.
W analizowanym miesiącu najwięcej ogłoszeń pochodziło bezpośrednio z PRoto – aż 73 ze 145 (50 proc.). Na wszystkich innych serwisach rekrutacyjnych łącznie pojawiło się 69 ofert przeznaczonych dla PR-owców. Zaledwie trzy ogłoszenia znaleziono w prasie.
Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 20 proc. ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.
Wykres 3.
Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)
Tab.1.
Warto zwrócić uwagę na to, że w tym miesiącu, po raz kolejny, pracodawcy postawili na PRoto.pl, które było liderem wśród portali, na których pojawiały się ogłoszenia branżowe. Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.
Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim –było to aż 90 spośród 145 ogłoszeń. 15 ogłoszeń pochodziło z województwa małopolskiego, 7 – z dolnośląskiego. Pracodawcy z województwa śląskiego zamieścili 6 ofert pracy dla PR-owców, a z łódzkiego – 5 ogłoszeń. Po cztery oferty pochodziły natomiast z województw – podkarpackiego, pomorskiego i wielkopolskiego, dwa – z podlaskiego, a po jednej – z kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, opolskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego.
Zaledwie jeden pracodawca nie podał miejsca zatrudnienia.
Wykres 4.
W październiku pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów zajmujących się PR-em w firmach i agencjach – do nich właśnie skierowano 50 spośród 145 ofert. Inaczej też niż w poprzedni miesiącu wygląda układ stanowisk, na które najczęściej poszukiwano pracowników branży public relations – we wrześniu najczęściej po specjalistach poszukiwaną grupą byli stażyści-praktykanci. Oferty dla nich stanowią nadal wysoki procent wszystkich opublikowanych na PRoto ogłoszeń (20 proc.), ale w analizowanym okresie było ich mniej niż ofert przeznaczonych dla managerów/dyrektorów oraz konsultantów/asystentów.
Wykres 5.
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (83 spośród 145 ogłoszeń). W 19 ogłoszeniach liczono na znajomość niemieckiego – obok języka angielskiego. Związane jest to jednak z ofertą pracy zamieszczoną przez jedną firmę, która poszukiwała pracowników we wszystkich województwach. W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka niemieckiego lub francuskiego – oprócz angielskiego.
Aż w 36 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać.
Wykres 6.
W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się 61 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich. 16 ofert nadesłał jeden pracodawcy działający w branży odzieżowej, siedem ofert pochodziło – z branży medycznej/farmaceutycznej, sześć – z budowlanej/deweloperskiej a po cztery – od pracodawców zajmujących się kulturą i z towarami szybkozbywalnymi.
W czterech ofertach pracodawca nie podał branży, w której działa.
Wykres 7.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account manager assistant do działu Consumer Brand
• Account manager/ Senior account executive
• Analityk sprzedaży i marketingu
• Associate product marketing manager
• Asystent ds. marketignu / trade marketingu
• Asystent ds. marketingu i promocji
• Asystent działu marketingu
• Asystent specjalisty ds. relacji inwestorskich
• Asystent/Asystentka ds. komunikacji wewnętrznej
• Asystentka Działu Sprzedaży i Marketingu
• Brand manager
• Dyrektor ds. marketingu i PR
• Group account director
• Group account manager PR
• Junior PR consultant
• Junior PR specialist
• Kierownik ds. marketingu
• Kierownik komunikacji marketingowej
• Kierownik marki
• Kierownik sekcji promocji
• Koordynator ds. marketingu
• Koordynator ds. promocji i PR
• Koordynator ds. współpracy z mediami
• Manager ds. marketingu
• Manager ds. media relations
• Media Communication Trainee/Stażysta ds. komunikacji z mediami
• Menadżer ds. promocji i rozwoju
• Menedżer ds. marketingu
• Menedżer ds. rozwoju i marketingu
• Młodszy Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
• Młodszy specjalista ds. promocji i PR
• PR&marketing assistant – staż w dziale PR
• PR account executive – Specjalista ds. PR
• PR intern
• PR&marketing assistant
• Pracownik działu komunikacji wewnętrznej
• Praktyka w Departamencie PR
• Praktykant ds. public relations
• Praktykant Internet PR
• Praktykant w dziale Marketingu i PR
• Project coordinator
• Rzecznik prasowy
• Senior account executive
• Senior account manager
• Specjalista do spraw komunikacji społecznej
• Specjalista ds. eventów
• Specjalista ds. marketingi i PR
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. marketingu oraz współpracy z mediami
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. PR i promocji
• Specjalista ds. PR/ PR manager
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. relacji inwestorkich
• Specjalista public relations
• Specjalista w dziale marketingu i sprzedaży
• Stażysta ds. marketingu i promocji
• Stażysta w dziale PR i marketingu
• Szef marketingu i PR
Metodologia badania Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę: – www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl – www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.