Sierpniowy rekord
W sierpniowym raporcie PRoto o pracy dla PR-owców odnotowujemy prawdziwy rekord. W tym miesiącu na naszej stronie o wolnych stanowiskach dla PR-owców poinformowano aż 65 razy. Jest to o 37 ogłoszeń więcej niż w lipcu. W tym miesiącu specjalistów ds. PR poszukiwały Kompania Piwowarska, Johnson & Johnson oraz Henkel. W sierpniu swoje ogłoszenia zamieściły również agencje, m.in. Effective PR i Estimage PR. Praktykanta do działu PR w Warszawie poszukiwał hotel Intercontinental. Pojawiły się ponadto 4 ogłoszenia dla stażystów. W związku z zaczynającym się niebawem rokiem akademickim zaczynają pojawiać się ogłoszenia dla wykładowców w dziedzinie PR.
Wykres 1
Poza źródłem własnym, ogłoszenia zamieszczane w wortalu PRoto pochodzą z prasy i internetu. W sierpniu pracodawcy najwięcej ogłoszeń zamieścili w internecie – 18, w prasie pojawiły się 22 ogłoszenia (przede wszystkim jest to dodatek Praca w Gazecie Wyborczej). 13 ogłoszeń dla PR-owców przysłano bezpośrednio do Redakcji PRoto. Wszystkie ogłoszenia umieszczane są w dziale „Ogłoszenia o pracę” w wortalu www.proto.pl. Większość ofert związana była ze stałym zatrudnieniem.
Wykres 2
Wyjątkowo w sierpniu większość ogłoszeniodawców podawała miejsce przyszłego zatrudnienia (42 ogłoszenia). 23 pracodawców takiej informacji nie podało. Ze wszystkich wymienianych województw najwięcej wskazanych miejsc pracy dotyczyło tradycyjnie województwa mazowieckiego – 30 ogłoszeń. 2 miejsce zajęło województwo małopolskie. 3 oferty pochodziły z województwa wielkopolskiego, 2 z dolnośląskiego i po 1 ofercie z regionów łódzkiego i opolskiego.
Wykres 3
Biorąc pod uwagę profil stanowisk, najczęściej poszukiwano managera/dyrektora – 33 ogłoszenia. Tylko 21 ogłoszeń kierowano do specjalistów. Oznacza to, że pracodawcy coraz częściej poszukują osób na stanowiska kierownicze. Dla porównania w lipcu na stanowisko managera/dyrektora pojawiło się o 22 ogłoszenia mniej niż w sierpniu.
Wykres 4 „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, asystent/konsultant, praktykant)
W sierpniu pracodawcy oczekiwali od kandydatów przede wszystkim znajomości języka angielskiego (44 ogłoszenia). Coraz częściej pracodawcy oprócz znajomości języka angielskiego wymagają znajomości innych języków, przede wszystkim niemieckiego lub francuskiego. Takich ogłoszeń było w sierpniu 11. W pozostałych 10 ogłoszeniach nie podano oczekiwań dotyczących znajomości języka.
Wykres 5
Podobnie jak w lipcu PR-owców najczęściej poszukiwała branża media/marketing – 23 ogłoszenia. 59 z tych ogłoszeń zamieściły agencje a pozostałe 6 – firmy marketingowe i wydawnicze. O 9 wolnych stanowiskach dla specjalistów PR poinformowały firmy konsultingowe. 7 ogłoszeń dotyczyło pracy w branży FMCG a 5 ogłoszeń zamieścili pracodawcy związani z branżą IT/ telekomunikacja. Po 4 ogłoszenia pojawiło się w branży finansowej i szkolnictwie.
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:Account Coordinator/Account Executive
Account Executive
Asystent/ka ds. Marketingu i Public Relations
Asystent/-ka ds. relacji z mediami
Asystent/ka działu marketingu i business development
Asystentka ds. Komunikacji
Asystentka w dziale PR
Communication & Sales Manager
Dyrektor Marketingu
Junior Marketing Specialist (Młodszy Specjalista ds. Marketingu)
Kierownik ds. Marketingu
Manager ds. komunikacji wewnętrznej
Manager ds. Marketingu
Marketing manager
Nauczyciel do prowadzenia zajęć w ramach studium Public Relations
PR & marketing manager
PR Manager
PR Manager / Corporate Affairs Executive
PR Specialist
pracownik działu marketingu
Praktykant w dziale PR
Product Manager
Project manager
Referendarz lub specjalista
Senior Account Manager
Specjalista ds. marketingu i PR
Specjalista ds. marketingu i reklamy
specjalista ds. PR
Specjalista ds. PR – Freelancer
Specjalista ds. promocji pisma (marketing i PR)
Specjalista ds. Public Relations Brand PR w dziale Corporate Affairs
Specjalista w Wydziale Prasowym Biura Edukacji Ekologicznej i Komunikacji Społecznej
Specjalista/ Specjalistka ds. promocji i rekalmy
Stażysta lub pracownik
Zastępca dyrektora ds. marketingu
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.