Z pracą dla PR-owców nie najgorzej
Sierpniowy raport PRoto zawiera analizę 129* nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To o 13 ogłoszeń mniej (10 proc.) niż w lipcu tego roku. Liczba ofert pracy dla PR-owców jest jednak wyższa w porównaniu z sierpniem roku ubiegłego.
Liczba ogłoszeń dla pracowników branży PR jest satysfakcjonująca, choć wciąż dość duży procent ogłoszeń (ponad 25 procent) stanowią oferty przeznaczone dla praktykantów i stażystów.
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy, instytucje i stowarzyszenia (58 ofert), a w tym:
Bayer, Empik, Gazeta Bankowa, Makro Cash and Carry Polska, Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, Miasto Jarocin, Ministerstwo Skarbu Państwa, Oasis Tours, Pioneer Pekao Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, Stowarzyszenie WIOSNA, Straż Miejska Miasta St. Warszawy, Urząd Miasta Legionowo i Związek Firm Public Relations
PR-owców poszukiwały także agencje (53 oferty), a wśród nich:
180° Public Relations, Ad Publica, CC Group, Ciszewski Financial Communications, ComPress, Edelman, Eskadra Publica, Euro RSCG Sensors, FIRST PR, Garden of Words, Hill & Knowlton Poland, Lighthouse Consultants, On Board Public Relations, Partner of Promotion, Pleon i Publicis Consultants Rowland.
Pozostałe ogłoszenia (aż 18 spośród 129 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.
Wykres 1.
W sierpniu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano ponad 40 tysiące wizyt (dokładnie 40 399). To o ponad 2 tysiące wizyt mniej niż w poprzednim miesiącu. Może być to związane z sezonem urlopowym, ale także wysoką liczbą ogłoszeń dla praktykantów i mniejszą, w porównaniu z poprzednim miesiącem, liczbą ofert dla PR-owców. (wyk.2)
Wykres 2.
W analizowanym miesiącu najwięcej ogłoszeń pochodziło z PRoto – aż 78 ze 129. Na wszystkich innych serwisach rekrutacyjnych łącznie pojawiły się 46 oferty przeznaczone dla PR-owców.
Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. Ponad 25 proc. ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.
Wykres 3.
Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, Pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)
Tab.1
Warto zwrócić uwagę na to, że w tym miesiącu pracodawcy w zdecydowanej większości postawili na PRoto.pl, które było liderem wśród portali, na których pojawiały się ogłoszenia branżowe. Ogłoszenia zamieszczone za pośrednictwem skrzynki redakcyjnej stanowią ponad 60 proc. wszystkich ofert.
Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.
Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to 80 spośród 129 ogłoszeń. 11 ogłoszeń pochodziło z województwa dolnośląskiego, a o jedną mniej – z małopolskiego. Pracodawcy z województwa wielkopolskiego zamieścili 7 ofert pracy dla PR-owców, natomiast z łódzkiego – 6. 4 ogłoszenia dotyczyły zatrudnienia w województwie pomorskim, po 3 – w lubelskim i śląskim, a po dwie – w śląskim i kujawsko-pomorskim.
Zaledwie jeden pracodawca nie podał miejsca zatrudnienia.
Wykres 4.
W sierpniu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów zajmujących się PR-em w firmach i agencjach – do nich właśnie skierowano 46 spośród 129 ofert. Na wysokim poziomie utrzymuje się także zainteresowanie pracodawców potencjalnymi managerami/dyrektorami. Wzrósł także – w porównaniu do zeszłego miesiąca – popyt na praktykantów i stażystów (w sierpniu oferty dla nich przeznaczone stanowiły blisko 26 proc. ogółu ogłoszeń, podczas gdy w lipcu było to 17 proc.).
Wykres 5.
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (73 spośród 129 ogłoszeń). W pięciu ogłoszeniach liczono na znajomość niemieckiego – obok języka angielskiego lub zamiast niego, w trzech – rosyjskiego, a w dwóch atutem była znajomość francuskiego lub niemieckiego. W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka francuskiego, rosyjskiego lub innego języka obcego – oprócz angielskiego.
Aż w 46 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać.
Wykres 6.
W 4 ofertach pracodawcy woleli nie ujawniać branży, w której działają, to m.in. ci ogłoszeniodawcy zdali się na pośredników.
Wykres 7.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account Manager w dziale Corporate & Financial Relations
• Asystent ds. komunikacji i PR
• Asystent ds. PR
• Asystent w dziale marketingu
• Brand manager
• Brand manager assistant
• Dyrektor ds. marketingu i PR
• Event coordinator
• Główny specjalista ds. PR
• Główny specjalista w Referacie Marketingu
• Junior event manager
• Junior IR event specialist
• Junior marketing executive
• Key account manager
• Kierownik marketingu
• Konsultant PR
• Manager/Konsultant PR
• Marketing manager
• Młodszy specjalista ds. promocji i reklamy
• PR consultant
• PR executive
• PR manager
• Pracownik PR
• Praktykant w dziale ePR
• Praktykant w dziale IT/nowe technologie
• Praktykant w dziale marketingu i PR
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. e-marketingu
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. marketingu, PR, reklamy i grafiki
• Specjalista ds. PR i fundraisingu
• Specjalista ds. promocji i informacji
• Specjalista ds. promocji i PR
• Specjalista ds. promocji i rozwoju
• Specjalista ds. relacji inwestorskich
• Specjalista/ Menedżer ds. public relations
• Specjalista/-ka ds. komunikacji marketingowej i PR
• Starszy Inspektor (rzecznik prasowy)
• Stażysta/Asystent ds. PR
• Stażysta w dziale Corporate & Financial Relations
• Stażysta w dziale e-commerce
• Stażysta w dziale marketing
• Stażysta w dziale media relations
• Stażysta/Stażystka w Dziale PR i Komunikacji Wewnętrznej
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto. • stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.
*Jedna oferta dotyczyła zatrudnienia w Dublinie i nie została uwzględniona w raporcie.