Jesień na rynku PR: Praktykanci i konsultanci poszukiwani przez agencje
Analizując sierpniowe oferty pracy dla PR-owców można wskazać na dwie tendencje: wzrost liczby ogłoszeń dla praktykantów i stażystów przy jednoczesnym spadku liczby ofert skierowanych do najbardziej doświadczonych PR-owców. PRoto.pl przeanalizowało 162 ogłoszenia, z których jedynie 8 (5 proc.) było skierowanych do managerów i dyrektorów. Ponieważ praktykantów i stażystów zatrudniają głównie agencje, wraz ze wzrostem popytu na tych pracowników wzrósł udział ofert firm PR w ogólnej liczbie ogłoszeń. Mimo wzrostu udziału ofert dla praktykantów, drugi miesiąc z rzędu największy wybór mieli konsultanci i asystenci, na których czekało w sierpniu 55 ogłoszeń (34 proc. ogółu ofert z tego miesiąca).
Kliknij w obrazek, aby powiększyć
Z początkiem roku akademickiego wzrasta liczba ofert skierowanych do potencjalnych praktykantów czy stażystów w agencjach. W sierpniowym raporcie PRoto.pl 52 oferty (32 proc. ogółu ogłoszeń) dotyczyły praktyk i staży. Dla porównania – w lipcu odsetek tego typu ofert wynosił 30 proc., a w czerwcu – 27 proc. Wzrosła także liczba ofert od agencji. W czerwcu tego roku od agencji pochodziła połowa ogłoszeń. W lipcu odsetek ten wzrósł do 52 proc., w lipcu wyniósł 61 proc. a w sierpniu 63. Jednocześnie udział ofert od firm i instytucji zmalał w tym samym czasie od 43 proc. w czerwcu do 33 proc. w lipcu i 31 w sierpniu. Dokładnie w tym samym czasie zmalał udział ofert dla managerów i dyrektorów. W czerwcowym raporcie stanowiły one 13 proc. ogółu ofert, w lipcu już 12. W sierpniu ten odsetek zmalał do 5 proc.
Blisko dwie trzecie ogłoszeń (65 proc.) w sierpniu pochodziło z Mazowsza (na 106 ofert z województwa mazowieckiego 103 dotyczyły pracy w Warszawie). Poza stolicą najwięcej ofert dotyczyło pracy w województwie dolnośląskim (21 ofert, wszystkie z Wrocławia) oraz wielkopolskim (na 9 ofert 8 pochodziło z Poznania). Warto odnotować pojawienie się pierwszych od maja ofert ze wschodu Polski – po jednym ogłoszeniu przypadło na województwo lubelskie i podkarpackie. Na poniższej infografice nie uwzględniono 2 ofert, które dotyczyły pracy w więcej niż jednym województwie.
W sierpniu pracodawcy wymagali od kandydatów przede wszystkim znajomości angielskiego (70 proc.). W przypadku 12 ogłoszeń wspomniano o znajomości dwóch języków obcych. W 6 ofertach tym drugim językiem był niemiecki.
W przypadku ofert agencji jedynie w 14 ogłoszeniach pracodawca wspomniał o branży, dla której mieliby pracować przyszli pracownicy. Najczęściej wymieniano branżę farmaceutyczną i medyczną, produktów szybkozbywalnych oraz spożywczą.
Wśród ofert opublikowanych przez firmy najwięcej dotyczyło pracy w branży doradczo-szkoleniowej i finansowo-ubezpieczeniowej.
W sierpniu głównym źródłem ogłoszeń dla PR-owców było PRoto.pl. Opublikowaliśmy 69 proc. wszystkich ofert. Do popularnych źródeł należały także serwisy Pracuj.pl i Infopraca.pl.