Jak zmieniać pracę, to w styczniu
W styczniu 2008 odnotowano największą liczbę ogłoszeń w historii raportu, czyli od września 2004. Jest to o tyle zaskakujące, że to zwykle w tym miesiącu ukazywało się najmniej ofert pracy w całym roku. Jaki styczeń, taki cały rok?
Styczniowy raport PRoto zawiera analizę 146 ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W tym miesiącu ukazało się blisko 40 proc. ogłoszeń więcej niż w grudniu 2007 i aż ponad 70 proc. więcej niż w styczniu roku poprzedniego.
W tym miesiącu ponad połowa ofert przyszła bezpośrednio na skrzynkę redakcyjną PRoto. W analizowanym okresie pracowników i stażystów poszukiwały firmy i instytucje, w tym m.in.:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Carrefour, Comarch, Coty, GETIN Bank, Holiday Inn, Klub piłkarski ŁKS, Klub Polskiej Rady Biznesu, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie, Ministerstwo Skarbu Państwa, MTV, Philips, Sympatia.pl, Towarzystwo Ubezpieczeń Europa, TVN, UPC Polska, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie.
Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich:
180° Public Relations, Advanced PR, Allegro Agency, BCMFD media communications, CC Group, Ciszewski Public Relations, ComPress PR, e.c.h.o. communications, Edelman, Effective Public Relations, EGO Public Relations, Euro RSCG, Feedback/Hill & Knowlton, GENESIS PR, Headlines, IMR advertising by PR, ITBC Communication, Multi Communications, Ogilvy Public Relations, On Board, PLEON, PR Kwadrat, Sigma International, Tauber Promotion i United PR.
Wykres 1
Najwięcej ogłoszeń w styczniu znalazło się na stronach wortalu PRoto – na skrzynkę redakcyjną nadesłano aż 74 oferty. Na internetowych stronach serwisów rekrutacyjnych wyszukano 48 ogłoszeń, a w prasie – 24.
Do czterech najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się kolejno: PRoto, Gazeta Wyborcza – ogólnopolska oraz wydania lokalne – 23 ogłoszenia, Pracuj.pl (19) oraz Onet.praca.pl (8). Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?” .
Wykres 2
Tradycyjnie najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego – 98 ogłoszeń, z czego przeważająca część pracodawców ma swoje biura w Warszawie. Dziesięć ofert nadesłali pracodawcy z województwa dolnośląskiego, osiem – z województwa małopolskiego, po sześć ze śląskiego i łódzkiego, po pięć – z wielkopolskiego i pomorskiego a po dwie oferty z województw podkarpackiego i zachodniopomorskiego. W zaledwie 4 ogłoszeniach nie podano miejsca zatrudnienia.
Wykres 3
W styczniu najczęściej poszukiwano specjalistów – 73 ogłoszenia były przeznaczone właśnie dla nich i tendencja ta utrzymywała się nieprzerwanie przez cały poprzedni rok. 37 ofert dotyczyło stanowisk managerskich/dyrektorskich, za pośrednictwem 19 poszukiwano praktykantów i stażystów, zaś zaledwie 17 – asystentów/konsultantów (wyk. 4).
Większość ogłoszeń dotyczyła więc stałego zatrudnienia, choć zdecydowanie wzrosło zainteresowanie praktykantami i stażystami – w grudniu 2007 na praktyki poszukiwano zaledwie 7 osób.
Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – Instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta).
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (aż 83 spośród 146 ogłoszeń). Natomiast w 11 ogłoszeniach poszukiwano także pracowników, którzy oprócz angielskiego posługiwaliby się biegle niemieckim. W kilku zaznaczono, że atutem byłaby znajomość jeszcze jednego, poza angielskim, języka obcego; w trzech – poszukiwano osób ze znajomością języka włoskiego, w dwóch – francuskiego. W pojedynczych ofertach wymagano umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim lub ukraińskim.
W 40 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie (wyk. 5).
Wykres 5
W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 67 ogłoszeń, głównie są to oferty pochodzące z agencji PR-owskich i marketingowych w większości z Warszawy. Po sześć ofert dotyczyło pracy w administracji publicznej i w branży nieruchomości, 5 – w branży IT, po trzy ogłoszenia zamieścili w prasie i Internecie pracodawcy z branży doradztwa zawodowego i finansów/ubezpieczeń, po dwa – dotyczyły zatrudnienia w branżach: budowlanej, energetycznej, FMCG, handlowej, kosmetycznej i wydawniczej. (wyk. 6) .
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account executive
• Account manager
• Asystent ds. PR
• Event manager
• IR event specialist
• Junior account manager
• Junior account coordinator
• Junior brand manager
• Junior konsultant
• Koordynator ds. marketingu i PR
• Manager marketingu i PR
• PR executive
• Praktykant
• Senior account manager
• Specjalista do spraw PR
• Specjalista ds. eventów
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. organizacji imprez i konferencji
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. projektów PR
• Specjalista ds. promocji
• Stażysta
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto, • stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe:
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.