W porównaniu do lat poprzednich początek 2019 roku nie sprzyjał poszukiwaniu pracy w branży PR. W okresie od stycznia do marca 2019 roku na PRoto.pl pojawiło się 274 oferty pracy, czyli o 59 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Było to jednak o 42 ogłoszenia więcej niż w poprzednim kwartale.
W styczniu ogłoszeń pojawiło się 89, w lutym ofert pracy było 92, a w marcu – 93.
Podobnie jak w latach poprzednich najwięcej ofert pracy zamieściły agencje PR – od nich pochodziło 63 proc. opublikowanych na PRoto.pl ogłoszeń. Firmy i instytucje opublikowały z kolei 100 ofert pracy, czyli ponad 36 proc. zamieszczonych na PRoto.pl ogłoszeń. W analizowanym okresie tylko jedno ogłoszenie zostało umieszczone przez pośrednika.
Co ciekawe, w I kwartale 209 roku agencje częściej niż do tej pory szukały bardziej doświadczonych pracowników – najwięcej ofert, bo 39 proc., skierowały bowiem do specjalistów. Odsetek tych ogłoszeń przewyższył liczbę ofert skierowanych do konsultantów i asystentów (34 proc.), którzy do tej pory byli najczęściej poszukiwani przez agencje. Nie zmieniła się z kolei tendencja w przypadku stanowisk menedżerskich – one stanowiły najmniej liczną grupę (11,5 proc.). Oferty skierowane do praktykantów i stażystów w agencjach stanowiły z kolei 15,5 proc.
Spośród agencji w analizowanym okresie najczęściej pracowników szukały Hill+Knowlton Strategies, Partner of Promotion, Public Dialog, PR Hub i Walk.
Wśród firm i instytucji oferty pracy zdominowały te skierowane do specjalistów – stanowiły aż 68 proc. Zdecydowanie rzadziej firmy i instytucje poszukiwały konsultantów i asystentów – te ogłoszenia stanowiły 13 proc. Podobnie było w przypadku początkujących pracowników, praktykantów i stażystów, do których firmy i instutycje skierowały 11 proc. ofert pracy.
Najrzadziej poszukiwani byli pracownicy najwyższego szczebla – ogłoszenia na stanowiska dyrektorów lub menedżerów w firmach to w I kwartale 2019 roku zaledwie 7 proc.
W prawie 82 proc. ogłoszeń wymagano od kandydatów znajomości języka angielskiego. W pojedynczych ogłoszeniach pojawiał się dodatkowo inny język i najczęściej był to niemiecki, francuski, rosyjski lub włoski.
Wśród wymagań często powtarzały się: umiejętność tworzenia treści i znajomość zasad poprawnej polszczyzny, umiejętności analityczne czy obsługi mediów społecznościowych.
W blisko 11 proc. ogłoszeń na PRoto.pl w wymaganiach lub wśród przyszłych obowiązków znalazło się monitorowanie mediów.
Czytaj też: Monitorowanie mediów wśród kompetencji pracowników PR: Z danych IMM wynika, że w I kwartale 2019 roku w internecie i mediach społecznościowych zamieszczono ponad 170 ofert pracy, w których pracodawca wzmiankował monitorowanie mediów jako jedną z wymaganych kompetencji
Zdecydowana większość ogłoszeń pochodziła z województwa mazowieckiego – pracy w tej lokalizacji dotyczyło 230 ogłoszeń (84 proc.). Kolejny raz Warszawa pozostaje bezkonkurencyjna jeśli chodzi o liczbę miejsc pracy dla PR-owców – to ze stolicy pochodziło aż 226 ofert pracy. W województwie dolnośląskim w I kwartale 2019 roku poszukiwano 12 PR-owców, w pomorskim i wielkopolskim było po 7 ofert pracy w tej branży, a w małopolskim – 5.
Źródłem 84 proc. analizowanych ogłoszeń było PRoto.pl. (mb)